Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ik ga op vakantie en neem mee...

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Toufexes
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mar 2024, 14:52
Locatie: Haarlem

Ik ga op vakantie en neem mee...

Bericht door Toufexes »

Hoi allemaal,

Wij zijn zojuist terug gekomen van onze 1e reis met onze T4. We hebben de T4 afgelopen januari gekocht en zijn nog flik bezig met ervaring krijgen, met het kamperen en de machine.

Op de terugweg (op een haven in Griekenland) hebben we pech gekregen. Daarover heb ik ook een bericht gestuurd op het forum waarbij ik goed geholpen was :-) het betrof het "bekende" schakelbolletje" (OEM 015 311 544). Nou heb ik begrepen dat dit een bekend onderdeel is dat het kan begeven.
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=72146

De zoektocht naar het onderdeel was lastig, en uiteindelijk hebben we in München een garage gevonden die het balletje op voorraad had en daar is onze VW 100% gerepareerd.

En nu de vraag: Zijn er (kwetsbare) onderdelen zijn die jullie standaard meenemen op vakantie?

gr. Andreas
VW California Generation 2001
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ik ga op vakantie en neem mee...

Bericht door SyncRoon »

Voor in Europa neem ik niks mee. Probleemgevallen pak je aan voor vertrek. Als al bekend is wat zwakke plekken zijn, dus niet het nagelaten onderhoud, dan is het afwegen of dit makkelijk te krijgen is of dat je dit door iemand kan laten nazenden. Voor de rest is breuk onderdeel van het leven, het overkomt je hoe lelijk het ook mag zijn. Je kan je niet op alles voorbereiden.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ik ga op vakantie en neem mee...

Bericht door Hanz »

Geen bak onderdelen maar wel:
Reservewiel en goede krik, lampen, zekeringen, startkabels, sleepkabel, set basis gereedschap, multimeter, ducttape en tiewraps in diverse maten.
En als dat niet genoeg is dan is er nog een goede verzekering met pechhulp en repatriëring als het helemaal mis gaat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ik ga op vakantie en neem mee...

Bericht door Hanz »

En als je al onderdelen mee wilt nemen dan kan je denken aan inderdaad de schakelbolletjes en het contactblokje. Als deze kapot gaan is het lastig om verder te rijden, ze zijn klein en niet zo duur en de reparatie is relatief eenvoudig. Elke garage kan dat en als je een beetje handig bent kan je het zelf.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Ik ga op vakantie en neem mee...

Bericht door autocaravana »

Als je onderdelen meeneemt neem je meestal juist mee wat je uiteindelijk niet nodig hebt. Dat contactblokje heb ik inderdaad al jaren in de auto liggen. Schakelbolletje niet, want is een paar jaar geleden vervangen. Wel heb ik twee keer een hoes voor de aandrijfas nodig gehad. Ook kun je overwegen een pompje voor de watertank mee te nemen, want die gaan wel eens kapot.
Wereldwijd kun je onderdelen bestellen bij trodo.com, die binnen enkele dagen bezorgd worden.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Ik ga op vakantie en neem mee...

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 28 aug 2024, 15:49 En als je al onderdelen mee wilt nemen dan kan je denken aan inderdaad de schakelbolletjes en het contactblokje. Als deze kapot gaan is het lastig om verder te rijden, ze zijn klein en niet zo duur en de reparatie is relatief eenvoudig. Elke garage kan dat en als je een beetje handig bent kan je het zelf.
Welk/wat contactblokje bedoel je dan precies?

Schakelbolletjes heb ik voor de zomervakantie ook nog in een hoekje in de bus gegooid.
Mochten ze het begeven, dan heb je ze in ieder geval bij je, eventueel een garage hoeft dan ook niet eerst op zoek.
Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Verder altijd wat basisgereedschap bij, potkrikje + wringijzer voor de velgbouten. verder een rateltje met een heel assortiment bitjes, en wat spul als een punttangetje (mede Cali rijder toch mee uit de brand kunnen helpen deze zomer) inbusset (hewel dat rateltje + bitjes dat eigenlijk ook af dekt, baby-ijzerzaagje, griptang, wat grovere schroevendraaier om wat te kunnen wrikken, afbreekmes en de eerder genoemde ty-wraps en tape.

oh, en nog een paar slangenklemmen, paar klein en paar wat groter.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Ik ga op vakantie en neem mee...

Bericht door autocaravana »

Het mechaniek onder het contactslot.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 466
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Ik ga op vakantie en neem mee...

Bericht door Timy »

Naast wat al genoemd is heb ik altijd nog de v-riempjes van de dynamo en naar de stuurbekrachtiging mee. Ook de spanningsregelaar voor op de dynamo ligt er bij mij extra in (en natuurlijk schakelbolletjes).
Al deze dingen heb ik al een keer met moeite kunnen vinden op vakantie dus kleine moeite om ze erin te kieperen. En toevallig ook de riempjes en regelaar een paar keer gehad tussendoor dus dat is kennelijk een zwak punt. (2.4 AAB)

Een spanningsmeter is wel echt de moeite om mee te nemen. Gereedschap heeft iedereen wel mocht je mis grijpen maar een spanningsmeter niet.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ik ga op vakantie en neem mee...

Bericht door krekwakwol »

Ik heb voor de vakantie wel even een 2tons schaarkrik gekocht, want de originele vw krik ben ik niet zo'n fan van, kwam ik.laatst achter.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie