Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak trilt

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
supertyn
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:41

Hefdak trilt

Bericht door supertyn »

Help, wie weet er raad?!
Ik heb een T5 California uit 2015 en als ik over een weg met kinderkopjes, een zandpad of eigenlijk elke niet-asphaltweg rijd, trilt het hefdak boven mijn hoofd. Het rammelt en maakt best wat herrie. Ik zie als ik het dak open niet iets dat niet goed lijkt te zitten maar ben zelf niet mega technisch. Iemand een idee?
Heel veel dank!
Martijn
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2052
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdak trilt

Bericht door Mickel Moen »

Is het echt trillen, of meer rammelen.

Nu heb ik geen California, maar een bus met een SCA hefdak.

Waar ik altijd op let, is de stand van de ritssluitingen van de raampjes van het doek, als je het dak sluit. Naar achteren vallen ze binnen het doek. Naar voren loop je kans dat ze tegen de bedplaat rammelen. Die van de ventilatie aan de voorkant altijd op de hoogste stand.

Nogmaals zo werkt het bij mijn dak.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hefdak trilt

Bericht door bvddobb »

Is het misschien het bedlampje wat tegen het schuifluik rammelt? Hebben wij nog wel eens gehad.

Of het schuifluik zelf, wil ook nog wel eens rammelen of onderweg open schuiven. Als je het voorstuk van de daktent niet al te netjes en strak opvouwt, maar een beetje rommelig, geeft dat wat druk als vulling in een pakketdoos en houdt dat meestal het luik wel op zijn plaats en zorgt dat het niet in de sponningen rammelt, ook zo voor de lamp.
Angelo-anneveld
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Hefdak trilt

Bericht door Angelo-anneveld »

Je kan het wellicht voelen of je dakplaat heen en weer gaat op zo’n weg. Door je raam te openen en je hand erop te leggen.

Soms willen die vergrendeling haakjes niet goed vastzitten
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hefdak trilt

Bericht door Deskman »

Het rolluik kan lawaai maken, het bedlampje kan lawaai maken.

Maar er zitten in het sluitmechanisme op de draagarmen ook clipjes en rubber dopjes die er voor zorgen dal alles strak tegen elkaar ligt. Er rammelt bij mij van alles maar het dak ligt muurvast.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hefdak trilt

Bericht door Hanz »

supertyn schreef: 30 aug 2024, 13:51Het rammelt en maakt best wat herrie. Ik zie als ik het dak open niet iets dat niet goed lijkt te zitten . . .
Als het dak dicht is, loop dan eens om de auto heen en kijk en voel kritisch of het rondom goed aansluit op het autodak en of er nergens beweging zit. Het kan natuurlijk dat de scharnieren niet goed afgesteld zijn.
Als het dak stevig en spelingvrij aansluit dan zal het iets binnen zijn wat rammelt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 670
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Hefdak trilt

Bericht door Lutra »

Weet je zeker dat het het hefdak is? De luifel wil ook nog wel eens rammelen in de cassette.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak trilt

Bericht door Multivan Generation »

Lutra schreef: 31 aug 2024, 10:48 Weet je zeker dat het het hefdak is? De luifel wil ook nog wel eens rammelen in de cassette.
+1
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
remydrie
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2024, 11:36

Re: Hefdak trilt

Bericht door remydrie »

Bij de achterste hefarmen, kunnen ook de asjes tegen een aanslag rammelen. Ik heb daar een stuk rubber(tuinslang) om zitten. Dat maakt het verschil. Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken.
remydrie
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2024, 11:36

Re: Hefdak trilt

Bericht door remydrie »

Afbeelding
Bijlagen
Deze zijn belangrijk.
Deze zijn belangrijk.
En dit was mijn oplossing tegen rammel bij erg hobbelige wegen.
En dit was mijn oplossing tegen rammel bij erg hobbelige wegen.
supertyn
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:41

Re: Hefdak trilt

Bericht door supertyn »

remydrie schreef: 31 aug 2024, 18:22 Bij de achterste hefarmen, kunnen ook de asjes tegen een aanslag rammelen. Ik heb daar een stuk rubber(tuinslang) om zitten. Dat maakt het verschil. Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken.
Veel dank, dit ga ik proberen!
supertyn
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:41

Re: Hefdak trilt

Bericht door supertyn »

Lutra schreef: 31 aug 2024, 10:48 Weet je zeker dat het het hefdak is? De luifel wil ook nog wel eens rammelen in de cassette.
Dank voor het meedenken. Weet ik inderdaad zeker. Helaas..
Plaats reactie