Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zwaar rijden

vragen over de T4
Plaats reactie
Irish
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2024, 10:12

Zwaar rijden

Bericht door Irish »

Goedemorgen en alvast dank voor een eventuele reactie ;-). Ik heb volgende week een tweede bezichtiging bij een T4 omgebouwde multivan, 2.5 diesel uit 1995. Bij de eerste bezichtiging vielen me twee dingen op: hoe goed de bus eruit zag en was onderhouden én hoe traag de bus was. Het gaspedaal is zwaar, iets waar ik wellicht aan zou moeten wennen maar het lekker doorrijden-gevoel niet bevordert. Ik vond de bus erg langzaam optrekken en het schakelen niet erg vlot gaan. De verkoper gaf aan dat de bus het fijnst rijdt met 100 km per uur. Nu ben ik een gewone auto gewend, die bovendien erg stil is. Dus dit speelt wellicht een rol in mijn beleving. Maar... is "traagheid" een bekend fenomeen bij deze versie (en is hier iets aan te doen?) en is het normaal dat het gaspedaal zo zwaar intrapt? Bij de tweede bezichtiging willen we ook een stukje op de snelweg rijden, even kijken of hij op de invoegstrook een beetje op snelheid kan komen om gewoon met het verkeer mee te kunnen komen. Heb ik de bus de eerste keer gewoon te weinig "op zn falie" gegeven of zijn deze bussen gewoon niet al te rap? Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Zwaar rijden

Bericht door cor_stijn »

Als je het gevoel hebt dat de bus niet helemaal lekker rijdt is dat wel een signaal om serieus te nemen. Een goed rijdende 2.5 tdi komt behoorlijk vlot met het hedendaagse verkeer mee.
Wanneer door verkoper wordt aangegeven dat de bus met 100 km het lekkerst rijdt dan lijkt me dit een veeg teken.
Als je verder geen ervaring hebt met dit type kan je het beste ook eens in een of twee andere vergelijkbare bussen rijden. En altijd een aankoopkeuring doen.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
RoelandZ
Berichten: 561
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Zwaar rijden

Bericht door RoelandZ »

Als ik mij niet vergis wordt de 2,5tdi pas geleverd vanaf 1996. Het betreft dan denk ik een 2.4 d en die rijdt idd het fijnst bij 100km/uur.
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Zwaar rijden

Bericht door cor_stijn »

Scherp opgemerkt. Maar ik vond mijn vorige 2.4d helemaal niet zo zwaar rijden en best lekker cruisen ook bij lagere snelheden.
Traag, dat wel, maar niet zwaar.
Het is ook subjectief als wat. Maar als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt moet je dat wel onderzoeken.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zwaar rijden

Bericht door SyncRoon »

De 1900 (T)D en 2400D hebben nog een gaskabel en geen drive by wire. (nou ja, wel een staaldraadje.....) Ik had een rafelende kabel op mijn 1900D waardoor het gas eerst zwaar ging en op gegeven moment bleef hangen :)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 466
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Zwaar rijden

Bericht door Timy »

Klinkt idd als een 2.4d. Maar gas gaat niet zwaar dus dat is apart. We zijn nu onderweg en gas gaat echt heel eenvoudig.. maar misschien ben je nog lichter gewend natuurlijk. Zou even goed na (laten) lopen of dat op orde is. Even met de hand gas geven geeft vaak ook meer gevoel

En met de 2.4d kom je ook overal, maar snel ergens even tussen wurmen etc gaat niet. Beter anticiperen en gewoon lekker vakantiemodus! :lach

Staat ie op marktplaats ofzo? Kunnen we even met je meekijken wel type het nou is
Plaats reactie