Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
bvdeenen
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 dec 2012, 22:18
Locatie: Ontinyent, Spanje
Contacteer:

koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door bvdeenen »

Hallo allen

Mijn T5 4motion heeft akelige ratelgeluiden bij het (ont)koppelen, en de koppeling lijkt niet echt meer te lossen. Oftewel, naar de VW dealer, toch liever dan een onafhankelijke, ik wil dat originele onderdelen gebruikt worden, en dat de subframe uitlijning goed gedaan wordt.

Wat zou je zowieso nog meer vervangen bij zoveel kilometers? Waterpomp, distributieriem, hoofdkrukaslager, ... ? Ik noem maar wat. Iemand hier iets over in te brengen?

Groetjes

Bart
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door bvddobb »

Gates-koppelingen (officieel bij 180.000 km), twee-massavliegwiel (afhankelijk van waar jouw herrie precies vandaan komt)?
Gebruikersavatar
bvdeenen
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 dec 2012, 22:18
Locatie: Ontinyent, Spanje
Contacteer:

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door bvdeenen »

bvddobb schreef: 10 sep 2024, 19:06 Gates-koppelingen (officieel bij 180.000 km), twee-massavliegwiel (afhankelijk van waar jouw herrie precies vandaan komt)?
Dat twee-massa-vliegwiel, is dat standaard in mijn T5, of een optie?
Wat vind je van mijn eigen lijstje? Onzin of doen?
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door krekwakwol »

Nou, hoofd krukaslager lijkt mij niet nodig, die wordt alleen vervangen als onderdeel van een motorrevisie, niet bij onderhoud.
Heb je er een service boekje bij, dan kun je zien of en wanneer distributie en waterpomp vervangen zijn.
Aan de hand daarvan kun je dit laten vervangen of niet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
freek
Berichten: 701
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door freek »

bvddobb schreef: 10 sep 2024, 19:06 Gates-koppelingen (officieel bij 180.000 km), twee-massavliegwiel (afhankelijk van waar jouw herrie precies vandaan komt)?
Heb net het druklager(nemercilinder) laten vervangen omdat hij lek was. En had ook de vraag of het handig is om de gates koppelingen mee te nemen. Antwoord luidde "nee": de versnellingsbak wordt onder de auto weggenomen door het subframe te verwijderen. Het front blijft er gewoon op en dat moet eraf voor de gateskoppelingen.
Dat wordt dus een aparte afspraak. En als het front eraf is: naast de gateskoppelingen de vrijlooppoelies en ik zou ook de gloeibougies meenemen en de temperatuursensor (die zit op een heel beroerde plek). (Dit alles geldt voor een R5 T5 tdi; hoe dit bij de andere motoren is weet ik niet)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 358
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door Dropmans »

bvdeenen schreef: 10 sep 2024, 19:00 Hallo allen

Mijn T5 4motion heeft akelige ratelgeluiden bij het (ont)koppelen, en de koppeling lijkt niet echt meer te lossen. Oftewel, naar de VW dealer, toch liever dan een onafhankelijke, ik wil dat originele onderdelen gebruikt worden, en dat de subframe uitlijning goed gedaan wordt.

Wat zou je zowieso nog meer vervangen bij zoveel kilometers? Waterpomp, distributieriem, hoofdkrukaslager, ... ? Ik noem maar wat. Iemand hier iets over in te brengen?

Groetjes

Bart
Welk bouwjaar is de T5? Automaat/hand? Pk's?

Is een koppeling icm 4motion gevoeliger ?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
bvdeenen
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 dec 2012, 22:18
Locatie: Ontinyent, Spanje
Contacteer:

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door bvdeenen »

Zo, ik hoor morgen de details, maar het was iig het vliegwiel en de koppelingsplaat. Krappe €3000 reparatie kosten.
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door Multivan Generation »

bvdeenen schreef: 12 sep 2024, 16:05 Zo, ik hoor morgen de details, maar het was iig het vliegwiel en de koppelingsplaat. Krappe €3000 reparatie kosten.
Vraag even goed naar een uitspecificering van de kosten.
Het lijkt mij namelijk een beetje veel van het goede..

als ik een dure kit pak:
linkje
Dan zijn het wel heel veel arbeidsuren, die jij als klant mag betalen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door Angelo-anneveld »

3000 euro…

Normaal kost materiaal rond de 500/700 euro max.
Gebruikersavatar
bvdeenen
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 dec 2012, 22:18
Locatie: Ontinyent, Spanje
Contacteer:

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door bvdeenen »

Multivan Generation schreef: 12 sep 2024, 16:36
bvdeenen schreef: 12 sep 2024, 16:05 Zo, ik hoor morgen de details, maar het was iig het vliegwiel en de koppelingsplaat. Krappe €3000 reparatie kosten.
Vraag even goed naar een uitspecificering van de kosten.
Het lijkt mij namelijk een beetje veel van het goede..

als ik een dure kit pak:
linkje
Dan zijn het wel heel veel arbeidsuren, die jij als klant mag betalen...
Ik weet dat VW originele onderdelen (peper)duur zijn, en het werk dat ze rekenen is ook niet mis. Maar voor dit soort cruciale onderdelen heb ik liever origineel. Ik wil ook dat het her-uitlijnen van het subframe volgens specs gebeurt.

Ik word er ook niet vrolijk van, maar denk dat dit het beste is voor nu, dan maar bloeden :-(

En ik woon tegenwoordig in Spanje. Alle andere dingen zijn zo goedkoop, dit kan er ook nog wel van af :-)
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
freek
Berichten: 701
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door freek »

Koppeling vervangen kost 7 manuren. Bij mijn garage is dat ongeveer 700,-. Je moet ook rekening houden met uitlijnen als het subframe eronderuit is geweest. Zeg 90,- , dan is het arbeidsloon rond de 800,- max.
Normaal gesproken (dus niet de dealer met een veel hoger werkplaatstarief) moet het voor rond de 1500 - kunnen met de hoogste kwaliteit onderdelen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
bvdeenen
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 dec 2012, 22:18
Locatie: Ontinyent, Spanje
Contacteer:

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door bvdeenen »

Bedankt allen voor commentaar op de krappe 3000 euro die ze me voorschotelen. Ik zal goed kijken wat ze er op hebben gezet.
T5, 2011, 4x4, 103kW, 1.9l
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door bvddobb »

Wij hebben bij een VW bedrijfswagensdealer voor het vervangen van de koppelingsplaten, drukgroep en 2M-vliegwiel € 2300 betaald. Maar dat was wel 6 jaar geleden…
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou kunnen begrijpen dat het bij een 4 motion wat lastiger kan zijn,
Maar ik heb echt mijn vraagtekens bij het bedrag op de rekening.
Origineel wordt er volgens mij LUK gebruikt, in een doosje van Volkswagen. Een kit van LUK is goedkoper dan de set die ik linkte. Dan is het in een ander doosje doen en relabelen met een VW nummer plus de arbeidsuren gewoon erg duur.
Ik zou de discussie aan gaan en goed navragen wat ze precies gedaan hebben, hoe veel arbeidsuren en dan eens goed het gesprek aan gaan, wat ze zelf van die prijs vinden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: koppeling defect 160000 km, wat nog meer vervangen?

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 12 sep 2024, 22:03 Ik zou kunnen begrijpen dat het bij een 4 motion wat lastiger kan zijn
Dat is inderdaad vaak het geval, hebben wij door schade en schande geleerd. Onderdelen zijn soms anders, werk ook. Zoiets ‘simpels’ als een midden en einddemper (ons laatste akkefietje) zijn al weer anders vanwege de cardanas en het achterdifferentieel. En worden minder vaak gemaakt, en zijn dus minder vaak op voorraad, en dus al gauw duurder. En het werk is anders (meestal meer), en dus ook gauw duurder. Helaas.
In het onderhavige geval zit misschien ook nog de L-koppeling naar de cardanas in de weg?
Plaats reactie