Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorblok schoonmaken na olie lekkage

vragen over de T5
Plaats reactie
JoopT4
Contacteer:

Motorblok schoonmaken na olie lekkage

Bericht door JoopT4 »

Wie kan mij op weg helpen n.a. van een olie lekkage.

Er was een behoorlijk olie lek (moeilijk traceerbaar) en verdacht eerst de tandempomp. Hier heb ik de pakkingen van vervangen, maar geen resultaat.
Dan maar de grove aanpak en de bus in de service stand gezet om het inlaatspruitstuk eraf te kunnen halen om vervolgens eindelijk bij de kleppendeksel te kunnen komen (wie dat verzonnen heeft). Bij het losdraaien van de kleppendekselbouten bleken er 5 stuks al los te zitten (of doorgedraaid). Na verwijderen van de kleppendeksel bleken er 4 bouten afgebroken te zijn (beun de beunhaas ofzo?). Ik heb gelukkig de afgebroken stukken uit de cilinderkop weten te krijgen dankzij linksdraaiende tappers.

Nieuwe onderdelen en pakkingen zijn in bestelling en helaas dus ook een nieuwe kleppendeksel aangezien deze pakking er omheen gevulkaniseerd zit.

Maar nu wil ik graag de voorkant van het blok helemaal netjes schoonmaken. Hiervoor moet ik de radiator en airco condenser weghalen.
En vooral die laatste, daar heb ik geen verstand van.
Weet iemand of en hoe je dit zou kunnen verwijderen? Moet het koudemiddel van de airco eerst verwijderd worden? En is dat iets wat een amateur zelf zou kunnen doen?

Alvast bedankt en alles is welkom.
NL/MD (Niet Lullen Maar Doen)
VW T5 California 2.5 TDI 2005 AXD
krekwakwol

Re: Motorblok schoonmaken na olie lekkage

Bericht door krekwakwol »

Hallo, als je de airco condensor wilt verwijderen, zul je het systeem eerst leeg moeten laten zuigen, anders ontsnapt het in de buitenluchtmet ook kans dat een gedeelte van de fluorolie ook wegblaast.
Nu zullen sommigen daar geen punt van maken, maar het gas is ook best duur geworden.
Dus vraag je garage, als die ook aircoservice heeft of ze het systeem leeg willen zuigen en wegen.
Ook niewe afdichtringen tussen de koppelingen tussen leidingen en condensor.
En na montage moet het systeem eerst weer afgeperst worden (om te kijken of het systeem weer gasdicht is) en daarna gevacumeerd en gevuld.
En de alle airco leidingen goed afdoppen, ook van de condensor.

Dus als het schoonmaken lukt zonder je condensor te verwijderen, scheelt je dat werk en kosten.

En voor het schoonmaken van je motorblok, kun je ook Dasty proffesional gebruiken, gewoon bij de Wibra te koop.

De intercooler zal er ook wel voor weg moeten, maar dat is nog het meest eenvoudig, ook even weer nieuwe ringen in de koppelingen monteren.
Link naar condensor onderdelenafbeelding https://webautocats.com/etka/volkswagen/tr/411/820200/
Link naar radiator https://webautocats.com/etka/volkswagen/tr/411/121520/
En een link naar de intercooler https://webautocats.com/etka/volkswagen/tr/411/145750/

Succes ermee.
Bijlagen
17360169188922080188733374064068.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
WouterW

Bericht door WouterW »

Een paar jaar geleden alweer moest de dynamo vervangen worden en gelijk gloeibougies meegenomen + koelwatersensor bij cilinder 1. Destijds hebben we de frontbalk eruit gesleuteld en het hele koeler pakket gedraaid. En opgehangen met een spanband. A/C slangen van en naar de condensor kunnen zo blijven zitten. Zie foto:
WP_20170227_12_21_42_Pro.jpg
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
JoopT4
Contacteer:

Bericht door JoopT4 »

Dank jullie wel voor de reacties.
Airconditioning laten we lekker met rust! Ik ga straks is kijken of ik de optie van WouterW kan gaan nabootsen.

Ik hou jullie op de hoogte!
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Ik denk een goede keuze, succes met de klus.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JoopT4
Contacteer:

Bericht door JoopT4 »

Status update: Met het opzij klappen van de radiator en condensor kom je er aardig bij. Het is niet optimaal, maar het is schoon te krijgen nu.

Graag zoek ik nog advies bij het volgende:
1. De originele kleppendeksel heeft een gevulkaniseerde pakking er omheen zitten. Deze zit ook door de boutgaten heen (in 1 stuk). Nu waren er 4 bouten afgebroken van de kleppendeksel. Deze zitten in een huls door de deksel heen en kun je er uitslaan met een ster-schroeven draaier. De huls kun je er ook uitslaan, maar daarmee verniel je ook gelijk je pakking.
Als ik op internet zoek met het OEM-nummer VAG 070103469A (kleppendeksel) krijg ik ook pakkingen zoals onderstaande afbeelding.
Heeft iemand hier ervaring mee? Die pakking zit namelijk niet in 1 stuk door de boutgaten heen.
Kleppendekselpakking
Kleppendekselpakking
Kleppendeksel (zonder pakking)
Kleppendeksel (zonder pakking)
2. De bouten van het inlaatspruitstuk (VAG 070128773A ) zitten ook door een huls heen en daar zit en rubberen ring omheen. Bij 3 bouten is het rubber kapot. Prijs van 1 enkele bout is €20 en ik wil ze alle 9 gelijk vervangen. Wordt wel een beetje prijzig zo, iemand suggesties hiervoor?
Inlaatspruitstukbouten
Inlaatspruitstukbouten
Uiteindelijk ben Ik opzoek naar meerdere items. Aantal en OEM-nummers hieronder:
1. 1x Pakking Olievulpijp VAG 070115315A
2. Pakkingen inlaatspruitstuk
a. 1x VAG 070129717
b. 1x VAG 070129717A
c. 2x VAG 070129717B
3. 1x Pakking carterontluchting VAG 070103500A
4. 1x Kleppendeksel (inclusief pakking en bouten) VAG 070103469A
5. 9x Inlaatspruitstukbouten VAG 070128773A
Eventueel alternatief voor kleppendeksel wenselijk. Ik heb eigenlijk alleen een nieuwe pakking en bouten nodig van de kleppendeksel.

Eerste prijsopgave die ik heb is €750 incl BTW. Hopelijk kan het goedkoper.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Plaats reactie