Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Naar Noorwegen…All season of winterbanden?
-
Naar Noorwegen…All season of winterbanden?
We gaan naar Noorwegen in de voorjaarsvakantie. Sowieso op zoek naar sneeuwkettingen, maar wat denken jullie, zijn all season banden toereikend of moeten we winterbanden doen? Voor verzekering is all season prima, maar gaat mij om veiligheid en grip. Met 5 kinderen on the road.
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
- krekwakwol
Re: Naar Noorwegen…All season of winterbanden?
Mijn keuze zou goede winterbanden zijn en ook geen vaag chinees merk.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Het hangt er ook van af hoe noordelijk je gaat. Maar in Zuid Zweden heb ik diverse keren meegemaakt dat er in maart nog sneeuw ligt en/of valt en zelfs het zuiden van Noorwegen ligt al een stuk noordelijker. Dus ik zou minimaal winterbanden monteren. Sneeuwkettingen zijn in Noorwegen niet verplicht voor auto's tot 3500 kg maar meenemen kan geen kwaad, zeker niet als je wat noordelijker gaat. Wel moet je dan in winterse omstandigheden winterbanden hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Contacteer:
Winterbanden 100%.
Al in de zomer gehad dat het 's nachts gevroren had
Al in de zomer gehad dat het 's nachts gevroren had
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
We gaan zuidelijk van Oslo, waar het hartje winter is dan, met zeker kans op sneeuw en we zullen anders ook de sneeuw opzoeken. De garage (Ismet) zegt dat All-season Continental, die Alpine keurmerk heeft, voldoende zou moeten zijn.
-
Maar wie kan me vertellen wat winterbanden nog beter maakt?
- Multivan Generation
- Contacteer:
De samenstelling van het rubber, en de lamellen in het profiel
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
+1
All season is een compromis tussen zomer en winterbanden, prima voor de winter in nederland, maar onvoldoende voor echte winterse omstandigheden
All season is een compromis tussen zomer en winterbanden, prima voor de winter in nederland, maar onvoldoende voor echte winterse omstandigheden
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Zou zeker winterbanden kiezen inderdaad. Je moet gewoon meekunnen in het verkeer en uit ervaring weet ik dat noren onder winterse omstandigheden goed doorrijden alsof er geen sneeuw ligt. Dus gewoon 80 km/u waar dat mag. Niets is hinderlijker dan een toerist die het verkeer ophoudt op een 2 strooks weg 
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Zeg dat dan maar niet tegen een vriend van me, die al enkele jaren met een (moderne) UAZ rondrijdt. Altijd is ie overal traag. Er rijdt nooit een wagen voor hun, waardoor ze altijd een heel mooi zicht op de wereld hebben. Maar in hun spiegels zien ze wel altijd een reuzefile.freek schreef: 10 jan 2025, 12:58 Niets is hinderlijker dan een toerist die het verkeer ophoudt op een 2 strooks weg![]()

Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
-
Oké, dank! Dan gaan we voor winterbanden!
- gcSunrader
Winterbanden!
we gaan nu al een paar jaar naar het noorden en er wordt net wat anders omgegaan met winterwegen als in Nederland. Afgelopen jaar was ik toe aan twee nieuwe bandjes (had nokian winter) maar wilde eigenlijk wel Alpine hebben. daar zit een best prijskaartje aan. op advies (van alpenrijders) een keer gekozen voor kleber gekocht. ben er erg tevreden mee goede (gevoelsmatig) betere grip en ik heb de indruk dat de band stiller is en in Noorwegen minder steentjes de wielbak in laat slingeren. Steenjes??? ja steentjes want pekel wordt maar op heel weinig plekken gebruikt er wordt een laagje met steentjes (Grof grind) over de weg gestrooid.
De hoofdwegen zijn wel wat beter bereikbaar en berijdbaar maar als het omslaat dan gaat het snel in het noorden.
we gaan nu al een paar jaar naar het noorden en er wordt net wat anders omgegaan met winterwegen als in Nederland. Afgelopen jaar was ik toe aan twee nieuwe bandjes (had nokian winter) maar wilde eigenlijk wel Alpine hebben. daar zit een best prijskaartje aan. op advies (van alpenrijders) een keer gekozen voor kleber gekocht. ben er erg tevreden mee goede (gevoelsmatig) betere grip en ik heb de indruk dat de band stiller is en in Noorwegen minder steentjes de wielbak in laat slingeren. Steenjes??? ja steentjes want pekel wordt maar op heel weinig plekken gebruikt er wordt een laagje met steentjes (Grof grind) over de weg gestrooid.
De hoofdwegen zijn wel wat beter bereikbaar en berijdbaar maar als het omslaat dan gaat het snel in het noorden.
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter

Toen we nog elke winter naar Scandinavië gingen hadden we een extra set gespikte banden mee. Kan geen winterband tegenop. Als je vaker gaat of veel km denkt te gaan rijden is het de investering waard. Staat af en toe wel een gebruikt setje op MP. Onze set BFG MTbanden waren na 12 jaar nog 95% profiel en gezonde spikes. Die hebben we toen verkocht aan een loonwerker die alle spikes getrokken heeft en met de banden is gaan crossen.
Groet, Ronald