Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Paravaan roest plekje

vragen over de T4
Plaats reactie
websurfer

Paravaan roest plekje

Bericht door websurfer »

Ook ik heb wat roest zichtbaar op de paravaan (1 klein plekje ) welke ik ontroest heb en opnieuw geverfd. Echter zat er (uiteraard) ook roest onder het raamrubber
ik heb gezocht hier hoe je dat rubber kunt verwijderen zonder ruim er uit te halen( roestplekje is nog erg klein ) maar kan daar niets over vinden
dus bi deze de vraag
a) is het raamrubber te verwijderen zonder raam demontage?
b) is een nieuw rubber dan ook weer te plaatsen zonder raamdemontage

als dat zo is ga ik aan de gang
zo niet moet ik de gang voor raamvervanging in gaan (er zit al een slecht gerepareerde ster in (maar toen besloten dat zonder roest geen vervanging ivm kans op beschadiging sponningverf gedaan )

hoor het graag en alvast bedankt voor de hulp
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 340 dkm
Hella

Re: Paravaan roest plekje

Bericht door Hella »

Een kein roestplekje heeft bijna altijd veel en altijd grotere broers en zussen.
Beste oplossing is de vooruit er uit te halen zodat je rondom de raamsponning vrij kunt werken. Het er uit halen is gemakkelijk. Van binnenuit het rubber deels oplichten met een houten spatel en dan laat de ruit zich er van binnenuit met enige kracht en vlakke hand (!) gemakkelijk uitdrukken. Montage gaat andersom met de ruit van buitenaf liggend op de raamsponning en een touwtje van binnenuit. Vaak kun je het raam rubber bij voorzichtig werken gewoon opnieuw gebruiken. Wel even inspuiten met zuurvrije vaseline voor gemakkelijke montage en waterdichtheid.
Lijkt ingewikkeld maar is eigenlijk een fluitje van een cent. Er zijn op YouTube best veel filmpjes.

Dit alles natuurlijk alleen indien geen gelijmde vooruit hebt. Dan zou ik naar bijv Carglass gaan om de ruit te laten demonteren, afspreken dat je dan eerst de raamsponning ontroest en daarna een afspraak maken voor het plaatsen van een nieuwe ruit + rubber.
Laatst gewijzigd door Hella op 10 mei 2025, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Je kunt een raamrubber niet verwjjderen zonder het raam en een raam zonder rubber verwijderen kan ook niet.
Je kunt de rubberrand wel een beetje oplichten om te kijken hoever de roest zit. En als het niet tot de rand aan toe zit zou je het rubber met iets er tijdelijk onder te leggen iets omhoog kunnen houden om de roest te verwijderen, maar die kans is zeer klein.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
busbart

Bericht door busbart »

Het gaat toch over een T4?
Dan zit de voorruit toch gelijmd? bij de mijne iig wel.
Groet, Bart
Hanz

Bericht door Hanz »

Veel schadeherstelbedrijven vervangen ook ruiten. Ik had een flinke barst in de voorruit en heb deze laten vervangen bij mijn schadehersteller met de opdracht om de sponning goed te controleren en eventueel te repareren voor de nieuwe ruit erin ging. Gelukkig was mijn sponning nog puntgaaf maar het is wel handig als het allemaal bij één bedrijf kan. Dan hoef je niet zonder voorruit van de glasboer naar de spuiter te rijden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
brugseb
Contacteer:

Bericht door brugseb »

busbart schreef: 10 mei 2025, 16:32 Het gaat toch over een T4?
Dan zit de voorruit toch gelijmd? bij de mijne iig wel.
Lijkt me ook - voorruit T4 is gelijmd, en dat rubber kan je er gewoon los uit halen zonder de ruit te verwijderen.
Denk niet dat de eerste reeks anders is.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Het klopt inderdaad dat de voorruit gelijmd zit. Voor de afwerking zit er rondom het ruit een rubber. Ruit met rubber eromheen wordt gelijmd gemonteerd, op dat rubber zit dus ook altijd ruitenkit dus als je dat rubber wil verwijderen trek je hem stuk.

Gewoon ruit eruit en netjes laten opknappen zoals het hoort is mijn advies.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Oké, ik dacht bij onze T4 uit 1991 dat het ruit in een rubber zat, maar het is dus gelijmd, sorry voor het misverstand van mijn kant.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
websurfer

Bericht door websurfer »

Het wordt dus eerst het rubber oplichten en proberen om losse roest te verwijderen en daarna roestomvormer te gebruiken en later in het jaar het ruit eruit en verder zien wat er nog te doen valt om het duurzaam op te lossen
gezien het zeer kleine plekje buiten het rubber (kleiner dan 0,5 cm rond) hoop ik dat ik er vroeg genoeg bij ben !
het plekje zit net naast de "lasnaat" rechts op de paravaan en lijkt me een lastige plek voor het rubber
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 340 dkm
Hanz

Bericht door Hanz »

websurfer schreef: 11 mei 2025, 11:13 het plekje zit net naast de "lasnaat" rechts op de paravaan en lijkt me een lastige plek voor het rubber
Dat is volgens mij een veel voorkomend beginplekje, net als bij de lasnaad aan de bovenkant van de ruit. Dus daar ook even onder het rubber kijken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

De ervaring leert dat de gehele voorruit er uit halen, en de gehele sponning ontroesten, opnieuw opbouwen qua primer, grondverf, lak en eventueel blanke lak, met in achtneming van de correcte droogtijden, de beste 'garantie' geeft op een langer uitstel van de roest duivel.

Meestal zie je een roestplekje, een verkleinwoordje, valt best nog wel mee, maar is er, voor nu nog niet zo evident zichtbaar, al veel meer aan de hand.

Is ook een afweging hoeveel gaat het kosten, welke effort moet er in gestoken worden, hoe lang ga ik er nog mee rijden? Kijk ook eens goed naar de omgeving van de voorste rubberen blokken in de regengoot, hoe het er daar uitziet qua roest.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
odorf

Bericht door odorf »

Ik heb destijds mijn voorruitrubber (t4-1994) er WEL uit kunnen halen. En de roest plaatselijk kunnen behandelen. Disclaimer voor de puristen; Deze oplossing is natuurlijk niet 100% perfect. Maar dat is geen enkele oplossing met een roestproduct wat de T4 is. De ruit er uit kan altijd nog.

Ik heb met redelijk warm weer de boel eerst goed schoon gemaakt daarna flink wat sop rondom en met behulp van wat stukken hardplastic en een ingepakte schroevendraaier het stukje voor stukje voor elkaar gekregen.

Maar pas op met schroevendraaiers. De ruit is zo stuk.

Terugplaatsen ook met veel sop.

Als de ruit ooit vervangen is geweest is de kans kleiner dat het lukt want dan zal de gebruikte ruitenkit mogelijk ook het rubber hebben vastgeplakt.

Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Plaats reactie