Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Als mijn bus een dag (of meer) heeft stilgestaan start deze een tijdje door. Gaat daarna altijd aan. Daarna kan ik ‘m diverse malen starten en stoppen en loopt de bus in één keer.
Ik dacht eerst de accu. Nieuwe accu erin, zelfde issue (85amp)
Toen dacht ik brandstof, echter als ik een starthulp erbij hang. Start de bus meteen.
De accu laad ook netjes op (13,8v)
Tijdens het starten wordt ook het rondgaan van de startmotor niet minder. Het duurt gewoon even.
Ik sta nu in Spanje, over de 30 graden,
Dus het (voor) gloeien zal het ook niet zijn. Ik heb begrepen dat dit niet gebeurt boven de 10 graden.
Uitlezen… geen foutmeldingen. (Hij start immers gewoon)
Nogmaals, als de bus loopt, heb ik de rest van de dag dus geen startprobleem.
Iemand enig idee?
Ik dacht eerst de accu. Nieuwe accu erin, zelfde issue (85amp)
Toen dacht ik brandstof, echter als ik een starthulp erbij hang. Start de bus meteen.
De accu laad ook netjes op (13,8v)
Tijdens het starten wordt ook het rondgaan van de startmotor niet minder. Het duurt gewoon even.
Ik sta nu in Spanje, over de 30 graden,
Dus het (voor) gloeien zal het ook niet zijn. Ik heb begrepen dat dit niet gebeurt boven de 10 graden.
Uitlezen… geen foutmeldingen. (Hij start immers gewoon)
Nogmaals, als de bus loopt, heb ik de rest van de dag dus geen startprobleem.
Iemand enig idee?
If you call me insane, I'll eat your other eye!
- Jan anno NU
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Als ik je goed begrijp moet je langer doorstarten om de bus aan te laten slaan ?
Bij de T4 kwam dat ook voor na enige stilstand.
Zat er ergens een klein lek in de brandstof toevoer waardoor er vacuum getrokken werd.
Gebeurde vaak bij een tank die minder dan de helft gevuld was .
Handige indicatie om dat voor jezelf eens te testen.
Bij de T4 kwam dat ook voor na enige stilstand.
Zat er ergens een klein lek in de brandstof toevoer waardoor er vacuum getrokken werd.
Gebeurde vaak bij een tank die minder dan de helft gevuld was .
Handige indicatie om dat voor jezelf eens te testen.
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Of een vervuild brandstoffilter, waar de brandstof ‘doorheen getrokken’ moet worden?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Klinkt allemaal wel logisch, ga ik even naar kijken. Wel raar dat de bus wel in één keer start met een starter extra erbij. Filter is zo vervangen, ga ik gewoon even doen.
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Misschien draait de motor dan sneller rond waardoor de brandstof in de commonrail eerder op druk is?ray308 schreef: 26 jul 2025, 19:04Wel raar dat de bus wel in één keer start met een starter extra erbij.
Groet,
Erik.
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Klink wel logisch allemaal. Ik ben nog tot 6 augustus in Spanje. Daarna even het brandstoffilter vervangen. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt alvast.
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Even tussendoor. Ik bedacht me opeens, als ik het filter
Ga vervangen omdat deze waarschijnlijk vol/vuil is en het aan het opvoeren van de brandstof is…
Contact 5 keer aan en uit, zodat de diesel wordt opgevoerd. Wat denk je. In één keer starten.
Dus of het filter (wordt vervangen) of de brandstofpomp. Zit die er niet naast gemonteerd.
Ga vervangen omdat deze waarschijnlijk vol/vuil is en het aan het opvoeren van de brandstof is…
Contact 5 keer aan en uit, zodat de diesel wordt opgevoerd. Wat denk je. In één keer starten.
Dus of het filter (wordt vervangen) of de brandstofpomp. Zit die er niet naast gemonteerd.
If you call me insane, I'll eat your other eye!
- krekwakwol
- Berichten: 4691
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Misschien toch een klein lekje in de aanvoer naar de pomp (zoals Jan ook al aangaf), want als je 5 keer contact aan en uit zet, krijgt hij de brandstof de gelegenheid om op druk te komen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Ik ga even zoeken. Er loopt nergens diesel. Of is het een vacuüm en zuigt een lek lucht aan?
If you call me insane, I'll eat your other eye!
- krekwakwol
- Berichten: 4691
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Ik lees dan wel eens over problemen bij oudere modellen, dat er een lekje of scheurtje bij de tankunit zit, waardoor je dit buiten de tank niet kunt waarnemen, behalve hier genoemde klachten.
Maar ik weet niet ook of dat bij een T5GP ook wel voorkomt, maar voor alles is een eerste keer.
Misschien zijn er mensen die dit wel weten.
Maar ik weet niet ook of dat bij een T5GP ook wel voorkomt, maar voor alles is een eerste keer.
Misschien zijn er mensen die dit wel weten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Net even het filter vervangen (is echt maar een klusje van 1o minuten) en het vullen met een minitrechter duurt een kwartier :-)
Aangezien ik het alleen met de eerste start heb, morgen even starten, dan weten we of het is opgelost, in ieder geval dan de brandstoffilter uitgesloten.
Aangezien ik het alleen met de eerste start heb, morgen even starten, dan weten we of het is opgelost, in ieder geval dan de brandstoffilter uitgesloten.
If you call me insane, I'll eat your other eye!
- krekwakwol
- Berichten: 4691
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Filter vervangen en dan 20x 5 seconden op en van contact zetten zonder te starten, vult het filter ook, door de opvoerpomp in de tank.
Tenminste zo doe ik het bij onze bus.
Tenminste zo doe ik het bij onze bus.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Daar kwam ik ook achter toen ik klaar was. ;-)
Is ook wel logisch natuurlijk.
Is ook wel logisch natuurlijk.
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Vanmorgen starten, in één keer lopen, toch een vol/vuil filter kennelijk.
opgelost in ieder geval. bedankt voor jullie hulp/advies.
opgelost in ieder geval. bedankt voor jullie hulp/advies.
If you call me insane, I'll eat your other eye!
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Hoelang heeft dat filter er in gezeten?
Heb je op de nieuwe meteen even de huidige km-stand geschreven, dat doe ik altijd, zodat je later een beetje weet hoe oud/hoeveel km dingen er al in zitten.?
Groetjes Peter
Heb je op de nieuwe meteen even de huidige km-stand geschreven, dat doe ik altijd, zodat je later een beetje weet hoe oud/hoeveel km dingen er al in zitten.?
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...