Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afwatering schuifraam

vragen over de T5
Plaats reactie
RealRedHair

Afwatering schuifraam

Bericht door RealRedHair »

Hallo,

Heb lekkage via zijraam T5 2006. Het water loopt volgens mij via gaatje rails onderop uiteinde gewoon de bus in. Ik begrijp dat dit naar buiten zou moeten onder het buitenraam. Hoe los ik dit op? Wat is er kapot? Slangetje los gekomen?

Op internet wat foto's kunnen vinden maar de adviezen zijn wel erg divers van nieuw raam tot dicht kitten. Hoe doen jullie dat?
Bijlagen
Still from video_01.jpg
147949.jpg
20250912_115409.jpg
RealRedHair

Re: Afwatering schuifraam

Slangetje onder afvoer
Bijlagen
zzz.jpeg
xx.jpg
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Wat je goed moet bedenken is dat een afvoerslangetje gebruikt werd aan de schuifdeurzijde in combinatie met een schuifruit..
Voor de vaste zijde, lees geen schuifdeur en in combinatie met wel een schuifruit hoort er domweg geen slangetje te zitten.

Nu kun je dat natuurlijk wel maken. Kast er uit, 2 gaatjes boren, slangetje er door wurmen en slangetje aan tuitje maken.

Veelal wordt er gekozen om het schuifgedeelte van de ruit eens los te halen en dar zowel de binnenzijde van het gat van de schuifruit, alsmede de schuifruit + rubber zelf eens goed schoon te maken.

Ik heb eens van een weetjeweller een recente maar defecte schuifruit overgenomen en heb daar het rubber van gerecupereerd en dat is beschikbaar voor anderen.
Schuifruitje er uit halen, rubber vervangen en kijken of het daarmee opgelost is.

De oplossing van Volkswagen was om een nieuw schuifraampje te kopen, wat meer als 120 Euro kostte.

Het rubber los was niet verkrijgbaar via Volkswagen, ik ben daar al meer als een jaar naar aan het zoeken geweest destijds voor andere oplossingen.
Uiteindelijk eentje gevonden en dat gedeeld in dit topic:
viewtopic.php?p=530063#p530063

Volkswagen heeft heel veel modificaties aan de schuifruiten gedaan, dus er zijn veel verschillende versies in omloop (met ander volgnummer of andere revisienummer).

Dus succes met je keuze en oplossing

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RealRedHair

Dus eigenlijk zijn er twee problemen.

(A) Dichting raam lekt waardoor er water naar binnen komt. Oplossing nieuw raam dan wel dichting/rubber vervangen (https://www.ebay.de/itm/226101188172). Prijs raam is rond 120 euro versus rubber 58 euro. Ik weet niet of bij nieuw raam ook nieuw sluitingsmechanisme zit.

(B) Afvoer via gaatjes in rails werkt niet meer en zit los waardoor water niet naar buiten maar binnen in de bus bovenop vuilwater tank komt. Hier kan je lastig bij en is niet echt op te lossen (zo ver ik gevonden heb).

Dus door probleem lekkend raam op te lossen heb je afvoer minder/niet meer nodig ook al werkt deze niet.

krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Maar wat een onlogische constructie is dat dan, ik heb een aftermarket schuifraam gemonteerd en die heeft de afwatering aan de buitenzijde van het raam, dus buiten de bus. Dus maakt het ook niet uit of die in de vaste wand zit of in de schuifdeur.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
RealRedHair

Even meer info over vervangend rubber:

https://matthewnavis.com/product-catego ... 1-t6-t6-1/ goedkoper dan op Ebay

Met 10matt nog 10% korting
Plaats reactie