Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
zeer veel olieverbruik
zeer veel olieverbruik
hallo, ik ben nieuw hier en rij nu 2 weken met een T4 1900 D van 91
de keuring en zo was perfect en de wagen heeft 125 000 km op de teller met car pas
nu dinsdag groot onderhoud gedaan.. 4.5 l olie ingekipt en alles liep goed
nu een 500 km later moet ik olie bijdoen, niveau staat echt onder minimum en verklikkerlichtje brand..
onder da wagen lekt geen spetter olie.. de motor is ook droog en zo kwa zicht...dus waar kan al deze olie naartoe zijn?
de wagen rookt redelijk veel maar niet echt extreem... en de rook is dan trouwens eerder wit dan zwart...
iemand raad voor mij?
mvg
de keuring en zo was perfect en de wagen heeft 125 000 km op de teller met car pas
nu dinsdag groot onderhoud gedaan.. 4.5 l olie ingekipt en alles liep goed
nu een 500 km later moet ik olie bijdoen, niveau staat echt onder minimum en verklikkerlichtje brand..
onder da wagen lekt geen spetter olie.. de motor is ook droog en zo kwa zicht...dus waar kan al deze olie naartoe zijn?
de wagen rookt redelijk veel maar niet echt extreem... en de rook is dan trouwens eerder wit dan zwart...
iemand raad voor mij?
mvg
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Ik denk ook te kort olie bijgevuld, 4,5l is tekort zoals melder hierboven al aangeeft. en witte rook dan is de paus bekend d8 ik. (of je koppaking naar de knoppe.)
René
René
Laatst gewijzigd door René op 01 okt 2007, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij een 1.9 is de olie vulhoeveelheid officieel 5 liter incl. vervangen van filter.
Als de auto behoorlijk wit rookt, als hier een beetje blauwe schijn inzit dan is denk ik de koppakking kapot maar kan ook zijn dat de zuiger veren versleten zijn, of de kleprubbers. Dit spul slijt namelijk ook.
Dit slijt met name als de motor nooit echt op bedrijfstempratuur komt en veel starts en stops gedaan worden.
Met de km stand van 125.000 km op 16 jaar tijd dit zijn nog geen 8000 km per jaar, kan ik me goed voorstellen dat deze motor behoorlijk wat slijtage heeft.
Als de auto behoorlijk wit rookt, als hier een beetje blauwe schijn inzit dan is denk ik de koppakking kapot maar kan ook zijn dat de zuiger veren versleten zijn, of de kleprubbers. Dit spul slijt namelijk ook.
Dit slijt met name als de motor nooit echt op bedrijfstempratuur komt en veel starts en stops gedaan worden.
Met de km stand van 125.000 km op 16 jaar tijd dit zijn nog geen 8000 km per jaar, kan ik me goed voorstellen dat deze motor behoorlijk wat slijtage heeft.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
olieverlies
bedankt voor de reacties
ik vrees voor zware kosten dus..
hij maakt ook zeer zwaar geluid en op keuringsbewijs staat ook een opmerking over de uitlaatstaat.. je kunt zien dat waar de uitlaat in de motor gaat die pakking zijn beste tijd heeft gehad.. kan dit daar iets mee te maken hebben?
mvg
ik vrees voor zware kosten dus..
hij maakt ook zeer zwaar geluid en op keuringsbewijs staat ook een opmerking over de uitlaatstaat.. je kunt zien dat waar de uitlaat in de motor gaat die pakking zijn beste tijd heeft gehad.. kan dit daar iets mee te maken hebben?
mvg
Ik denk dat die uitlaatbevestiging niets met je olieverbruik te maken heeft. Witte rook !! Klinkt als een koppakking. Kijk inderdaad ook even naar je koelvloeistof.
Beter nog, z.s.m. garage inschakelen voor er meer kapot gaat.
En mocht je bus olie lekken, dan zie je dat vaak nog niet onder de bus.
Onder de motor zit je beschermkap met een dikke deken onderin. Je wilt niet weten hoeveel olie zich daarin verzameld.
Helaas, ik speek uit ervaring. Liters kwijt en geen druppel onder de bus. Alles zat in de beschermbak onder de bus.![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
Beter nog, z.s.m. garage inschakelen voor er meer kapot gaat.
En mocht je bus olie lekken, dan zie je dat vaak nog niet onder de bus.
Onder de motor zit je beschermkap met een dikke deken onderin. Je wilt niet weten hoeveel olie zich daarin verzameld.
Helaas, ik speek uit ervaring. Liters kwijt en geen druppel onder de bus. Alles zat in de beschermbak onder de bus.
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
wat voor olie ????
Wat voor olie is er ingegaan? Bij een veel te dunne variant ( en dus vol synth. met reiniging additieven ) kan jouw verbruik ook stevig stijgen.
Tis maar een idee.
Bas
Tis maar een idee.
Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997