Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bekend probleem?

vragen over de T5
Plaats reactie
Eelco151
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:47

Bekend probleem?

Bericht door Eelco151 »

Goedenavond,

Nadat mijn koppelingsplaten vervangen zijn omdat bij koud en nat weer er niet fatsoenlijk mee weg te rijden was is na 2000 km het probleem weer terug. Nu denkt men aan het vliegwiel.
Tevens zit de vrijloopkoppeling van de dynamo vast. Auto is vrijdagmorgen uitgelezen en sindsdien gaat op het dashboard 10 minuten na iedere start het ASR lampje branden en dat gaat ook niet meer uit totdat het contact wordt afgezet.
Zaterdag de auto weer laten uitlezen en dan komt er een storing voor in het motorregelapparaat in combinatie met een foute waarde vanaf de dynamo.

Wie heeft dit probleem ook gehad of weet de oorzaak? Bij de dealer zijn ze er ook mee bezig en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen, maar ik ben ook benieuwd wat het forum aan reacties oplevert.
John
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:37

Bericht door John »

Bij mijn T5 komt de koppeling ook schokkerig op bij het wegrijden in de eerste versnelling als hij een nacht of langer heeft stilgestaan vooral bij vochtig weer.
Na enkele keren vanuit stilstand opgetrokken te hebben is dit schokkerig gevoel over , voor de rest nooit problemen met de koppeling!
Heb hier geen verklaring voor, en ik maak me er verder maar niet druk om.

Groet John.
IrvingD
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2007, 09:33

Bericht door IrvingD »

Een hele goede morgen,

Heb hetzelfde probleem 1,5 jaar geleden ook gehad, en heb het nu weer.
Toendertijd is het vliegwiel vervangen. Zoals ik het begrepen heb zit er in het vliegwiel een soort 2-de vliegwiel, die een vertraging moet creeren om zo de enorme trekkracht van de motor op te vangen. Anders kun je niet op een normale wijze vanuit de 1-ste versnelling wegrijden. Na een poos rijden (motor warm) heb ik er geen last meer van bij het optrekken, maar vervelend is het wel. De garage zegt dat het op zich geen kwaad kan. Als de koppelings-platen aan vervanging toe zijn, dan wordt dit ook verholpen.

Met vriendelijke T5 groeten
greg
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2007, 12:28

slippen koppeling

Bericht door greg »

ook ik heb problemen gehad met het slippen van de koppeling, de dealer heeft bij 60.000 de koppeling vervangen, maar later kwam dit probleem weer terug. Ben hier gewoon mee door blijven rijden( inmiddels 200.000 km)
Heb wel van diverse mensen gehoord dat het om condens zou gaan..Heb niet het idee dat het erger word, dus ik zou me niet al te druk maken als ik jou was.

gr. greg T5 LWB 130
Eelco151
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:47

Bekend probleem?

Bericht door Eelco151 »

Heb van de week van de dealer te horen gekregen dat het vliegwiel wordt vervangen met 70% coulance op de onderdelen en het arbeidsloon, op de vrijloopkoppeling van de dynamo zit 70% coulance op de onderdelen. Auto is van 15 november 2005, dus net uit de garantie.
Toen ik de eerste keer met dezelfde klachten kwam zijn alleen de koppelingsplaten vervangen. Dit is onder volledige garantie gebeurd, maar na 2000 km kwam het probleem weer terug en nu gaan ze dan het vliegwiel vervangen, dit had naar mijn mening gelijk moeten gebeuren, maar dat kon toen niet omdat het niet het vliegwiel zou zijn geweest volgens de dealer.
Nu is 70% coulance natuurlijk niet slecht, maar ik ben toch benieuwd hoe het bij anderen is gegaan die een vliegwiel buiten de garantie een nieuw vliegwiel hebben gekregen.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door theo »

lijkt mij toch echt een garantie probleem
daar je met dit probleem al binnen garantie termijn mee bent terug gekomen
ik zou het toch even proberen als ik jou was
theo
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Eelco151
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:47

update bekend probleem

Bericht door Eelco151 »

Vandaag auto bij de dealer gebracht voor in erste instantie nieuw vliegwiel. Vanmiddag even gebeld of ze donderdagmorgen gingen halen. Bus stond al buiten en ze willen morgenochtend zelf de koude start doen en een proefrit maken.
Ze hebben behalve het vliegwiel ook het druklager , drukgroep en de koppelingsplaten vervangen (koppelingsplaten zaten er 4000 km in) omdat die al weer glad/ glazig waren.
Voor de mensen met hetzelfde probleem van schokkend aangrijpen van de koppeling bij koud wegrijden; neem het serieus en laat er door de dealer naar kijken en voorkom wellicht hoge kosten voor jezelf.
Plaats reactie