Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

abt tuning wel of niet doen

vragen over de T5
onne
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2007, 19:14
Locatie: heerhugowaard

abt tuning wel of niet doen

Bericht door onne »

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het laten tunen van een 130 pk t5? Is dit aan te raden of juist niet?

Wat gaat het toerental van de motor doen na het tunen? wordt dit erg verhoogd of blijft de motor gewoon lekker rustig?

Hoop dat iemand ervaring heeft hiermee.

Groeten Onne
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

het toerental hangt af van de tandwielverhouding tussen de versnellingsbak en de motor. Bij tuning wordt de sturingssoftware van de motor/turbo veranderd zodat deze meer vermogen heeft. Al zet je er 1000pk achter, het toerental zal hetzelfde blijven als voor de tuning. :bonk
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Onne,

Abt tuning zal niet slecht zijn, wel duur!
Orienteer je eens bij Tunex! (geen binding mee!)

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
onne
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2007, 19:14
Locatie: heerhugowaard

Bericht door onne »

klopt, abt is duurder als een ander. Reden om wel voor abt te kiezen is het behouden van de fabrieksgarantie. Dit omdat de bus nog vrij nieuw is en nog in de garantie valt. Zelf had ik al gekeken bij ziptuning.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Ik heb mijn T5 laten chippen bij Tecpower in Düsseldorf. Nu 170 pk en 440 Nm. Door het chippen pakt de motor meteen op zonder "turbogat".
De motor is nu zeer goed laagtoerig te rijden: vanaf 60 in de vijf en vanaf 80 in de zes. Dit scheelt behoorlijk in het brandstofverbruik.
Fred loodrecht
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Fred loodrecht »

Vaniac,

Heb jij je auto laten chippen in de garantie periode??

Hoe heb je dat opgelost?

Wat kostte je chip?

Alvast bedankt, Fred
onne
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2007, 19:14
Locatie: heerhugowaard

Bericht door onne »

Hoi Vaniac,

Kun je idd wat meer info geven over de prijs en hoe dat gegaan is met evt de fabrieksgarantie?
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Bericht door Schildertje »

Ik heb de mijne via de dealer laten chippen bij JD in Lochem en heb ongeveer dezelfde waardes als Vaniac. Tot nu toe bijna 15000 km zo gereden vanaf eind juni zonder problemen. Mijn dealer biedt deze tuning aan met behoud van garantie.

http://www.jdengineering.nl

T5 2.5 tdi 130pk 130pk 165pk 340 400 € 690
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

gewoon doen

Bericht door sep »

Let goed op welke delen gedekt zijn bij een verzekering bij tuning ,...........als je normaal omgaat met je t5 en niet als een beest tekeer gaat dan ga je de verzekering waarschijnlijk nooit gebruiken ,......

Mvg Sep

:winter
Gebruikersavatar
eht294
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2007, 09:43
Locatie: hardenberg
Contacteer:

Bericht door eht294 »

Chip i.c.m. automaat?
Mijn dealer raadt het mij sterk af om de T5 te laten chippen omdat het een automaat is???
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie.
http://www.ehtechnics.nl
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

ABT tuning is vaak met de dealer garantie te doen, de rest valt er vaak buiten.
Er zijn wel tuners die de garantie overnemen. En JD in Lochem is een goed bekend staande tuner die veel kennis van VAG heeft.

En idd, het chippen icm de 174pk automaat word veelal afgeraden. Hoe het zit met de 130 pk versie weet ik niet
T4 2.5TDI 88pk 1999
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Bij deze dan de link naar Tec-Power:
http://www.tec-power.de/go.to/modix/now ... 0-%20EDC16
Ik heb mijn T5 na een jaar laten chippen (2005) en er 2 jaar garantie op het chippen bij genomen. Inmiddels is de fabrieksgarantie en de garantie van Tec-Power afgelopen. Tot nog toe heb ik geen problemen gehad met mijn T5.
Tec-Power is niet goedkoop, maar klaarblijkelijk weten ze waar ze mee bezig zijn :yes :yes :yes :yes :yes
Fred loodrecht
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Fred loodrecht »

hoeveel km heb je er nu mee gereden Vaniac?

Fred
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Inmiddels 34.000 gechipte km's.
Bij mijn T4 had ik een powerbox van KW-Systems uit Aken. Ook hiermee heb ik vele tienduizenden km's zonder problemen gereden. Als ik nu chiptuning met een powerbox vergelijk, blijkt chiptuning veel effectiever te zijn.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Tunen op een automaat van 130 pk zal geen probleem zijn omdat het koppel niet boven het standaard koppel van een 174 pk (400Nm) uit komt.
VW schijnt 400 Nm ongeveer als max. koppel voor de automaat te zien.
Toch is mijn 174 pk aut. getuned en gedurende ruim 65.000 km geen enkel probleem. Af en toe in NL zware aanhanger er achter van ruim 2.700 kg, 1x/jaar caravan van 1300kg maar dan wel de Alpen er mee over.
Plaats reactie