Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat is wijsheid / Hoeveel inch

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door Donald4Motion »

Ik ben aan het choppen voor een setje velgen en ik kom er niet helemaal uit. :muur

Ik zit naar 19inch te kijken omdat je iedereen hoort zeggen dat 20inch te onconfortabel wordt.
maar is dat ook zo? vroeger was 17inch al vet groot, maar tegenwoordig worden gewoon standaard wagens ook al afgeleverd met 19 fo 20inch velgen.

Ik krijg een multivan 4motion met sportonderstel, is dit dan nog te doen met 20inch of....?
ik wil niet echt breder gaan dan 255 en weet dat de hoogte van de band kleiner wordt als je van 19 naar 20 gaat
Ik vind het wel fijn als een wagen wat sportief geveerd is maar het moet wel confortabel blijfen.

ik belaad de wagen met hooguit 300 kg en moet geregeld wat trekken

Ik heb ook nog een vraag betreft velgen spuiten maar die bewaar ik nog wel even :politie
pamadana
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:14
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door pamadana »

Hallo,

Toevallig vandaag bij de dealer geweest, even met de verkoper gesproken ivm sportvelgen onder mijn 174PK DC LWB.
Hij gaf mij het advies liever 17 inch of maximaal 18 inch.Dit alleen maar met de reden om het meeste comfort te behouden.
Hoe hoger de inch maat hoe dunner/platten de band.Je voelt elk hobbeltje in de weg met een platte band!!!!
Dit is wat ze mij verteld hebben vandaag, en nee ze hebben geen belang want de velgen die ik wil zijn bij de dealer 400 euro te duur :bonk :bonk . Wordt niet verliefd op te grote wielen.........dan ben je letterlijk verkocht :groteogen

Succes verder met je zoektocht
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door hendrikus »

Zie ook ff dit topic:

viewtopic.php?f=3&t=9740

Vergeet ook niet dat je met een T5 wel iets meer gewicht op de plank brengt en de meeste personen auto's wel wat lichter zijn. Zeker als je ook geregeld een aanhanger trekt zou ik uitkijken met de platte banden. Met het achteruit draaien bv kan een combinatie soms aardig wringen en vraagt dan ook wel wat vd banden.

Zou het persoonlijk bij max. 18inch houden
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door Donald4Motion »

ik ga binnenkort een proefritje maken met een T5 met 19inch en verlaagd, eens
even kijken wat dat is. :ikrij
Gebruikersavatar
paulscs
Berichten: 221
Lid geworden op: 23 jan 2007, 22:51
Locatie: hoofddorp
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door paulscs »

Beste nieuwkomer, ik heb 20 inch en het rijd vind ik maar ook mijn vrouw beter dan de orginele 16 inch. Ik bedoel dan minder zoekerig en een stuk strakker op de weg. MAAR wat wel heel jammer is het profiel is heel dun ik heb namenlijk 275/35/20 en dat vinden stoeprandjes heel fijn. Mij compangon heeft 19 inch en dat is eigenlijk beter aante raden.
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.

http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door Donald4Motion »

Ik had al een idee om 19inch te steken.
je zit dan inderdaad met een redelijk normale hoogte band en nog een redelijk comfort qua rijden.
ik hoop komend weekend even te kunnen proef rijden met 19inch :ikrij

tnx! :toppie
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door koos 890 »

S4Rs je kan ook 1 maat hoger nemen dan er is voor geschreven ivm comfort . Heb ik ook gedaan bij m'n t4 ,daar was het 225/40/17 maar ik heb er 225/45/17 onder.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door Donald4Motion »

bedankt voor de tip koos,

Ik zal dat even in de gaten houden welke maat erop zit. :toppie
Sniekers
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2007, 09:16
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door Sniekers »

Beste S4Rs,

Zelf heb ik in de zomer 20" Lenso velgen op mijn T5 multivan zitten. Nu liggen er de orig. 16" wielen erop met winterbanden in de maat 235/60R16.
Het comfortverlies met 20" valt reuze mee, is zelfs minder erg als je op een Golf 4 van 15" naar 18" gaat. Je levert natuurlijk altijd wat comfort in, ik raad je alleen aan om 245/40R20 I.P.V. de 275 maat erop te leggen dat scheelt in de spoorvorming, en komt het mooiste uit met de originele afrolomtrek. Wij hebben een banden bedrijf en de auto moet natuurlijk zo representatief mogelijk uitzien, 22"was ook mogelijk maar dan lever je echt teveel in en het ziet er naar mijn mening iets te overdreven uit. kijk ook eens op de site van Alustar "www.alustar.nl"

Succes met je zoektocht

Met vriendelijke groet: Rob
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door hendrikus »

@sniekers:

Volgens mij heb ik je bus vd week bij Bandentrend in Groningen zien staan. Knappe bus hoor.

Maar zijn al die grote maten velgen ook geschikt voor bv zwaardere vrachten?? Of moet je dan echt gaan rekening houden met belading vd bus of een flinke aanhanger? Lijkt me nl dat zoiets minder kan hebben als een simpele stalen velg oid
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
paulscs
Berichten: 221
Lid geworden op: 23 jan 2007, 22:51
Locatie: hoofddorp
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid / Hoeveel inch

Bericht door paulscs »

hendrikus schreef:@sniekers:

Volgens mij heb ik je bus vd week bij Bandentrend in Groningen zien staan. Knappe bus hoor.

Maar zijn al die grote maten velgen ook geschikt voor bv zwaardere vrachten?? Of moet je dan echt gaan rekening houden met belading vd bus of een flinke aanhanger? Lijkt me nl dat zoiets minder kan hebben als een simpele stalen velg oid
Als je wielen neemt die normaal gesproken ook op een Q7 of b,v, een Touareg kunnen, dan kun deze met een gerust hart onder je T5 zetten. Het maakt niet uit of het dan 20 inch is.
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.

http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
Plaats reactie