Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie verbruik

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Olie verbruik

Bericht door André »

. . . . . ben vandaag maar eens aan het sleutelen gegaan aan de 1.9 TD om wat olie lekkages te verhelpen en tot mijn schrik kwam ik er achter toen ik onder de auto lag dat er toch een flinke blauwe walm uit de uitlaat kwam.
Nader onderzoek blijkt inderdaad dat er op de grond bij de uitlaat flink wat olie ligt na een tijdje stationair gedraaid te hebben :muur
Bepaald niet blij natuurlijk . . . . . carterdruk is niet echt groot, hoort wel een beetje bij een auto die 270.000 km heeft gelopen.
Maar . . . . . hoe kan je nu uitsluiten dat het olie verbruik komt door slijtage (zuigerveren) of dat er via de smeerleiding van de turbo olie mee wordt gezogen ??

André :werkaanT4
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Olie verbruik

Bericht door j.d.hukema »

Die van mij heeft 294.000 gelopen en ik hoef nooit olie bij te vullen.Is er niet iets anders aan de hand.Olie keringen al gecontoleerd.En is het geen dieselolie.Ik ken meerdere t4 1.9 die al 4 ton op de klok hebben.Compressie laten meten.Dan weet je hoe hij er voor staat.

Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Olie verbruik

Bericht door bartt4 »

Haal eens je inlaat en uitlaat slang los van en naar je turbo. En kijk eens of er extreem veel olie in zit. Kan zijn dat je keering van je turbo kapot is. Via de inlaat kant (slang van luchtfilter naar turbo) Kun je het asje zien van je turbo zien. Voel eens of daar veel speling op zit.
zonder slangen nogmaals je bus starten (denk er om dat je niks in je inlaat van de turbo laat vliegen) Zonder de slangen zal je motor ook willen maar zal nu wel zwart gaan roeten doordat je de slangen er af hebt.
Geef nu een paar keer gas en kijk wat er via de turbo naar buiten komt. Door er een witte doek bij te houden. Is dat veel olie dan denk ik revisie van je turbo noodzakelijk word. Of een goede 2e hands te vinden. Zelf ook dit probleem gehad. Heb een trubo van golf 3 td gevonden wel op letten dat je type t2 hebt van garett (golf word ookmet ander merk geleverd) het buiten huis van deze turbo is net wat anders dan van de t4 binnewerk is wel zelfde. En kun je omzetten in je oude eigen huis. Of kiezen voor een revisie (ruil) goede ervaring met turboworld Maar hou rekening met 500 euro minimaal ex btw.

Verdere vragen mail je me maar de 1.9 td ken ik uit me koppie zo ongeveer.

gr bartt4
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olie verbruik

Bericht door Roger B. (11)61 »

na stationair lopen olie op de grond achter je uitlaat?

dan moet er dus olie in je uitlaat komen NA de uitlaatklep (anders was de olie wel verbrand), dus lekkage in je turbo de meest waarschijnlijke.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Olie verbruik

Bericht door André »

Hé Bartt,

Thanx voor de info, als ik morgen vroeg thuis ben zal ik idd eens die slangen los halen en kijken of ik zelf zwart wordt :jump
Kleur olie uit de uitlaat is echt licht blauw dus zeker geen diesel en het voelt echt naar smeerolie.

Mmmm . . . . beetje het gevoel dat ik toch de kat in de zak gekocht heb !
Maar een andere turbo is uiteraard relatief makkelijk te monteren.

:werkaanT4 André
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Olie verbruik

Bericht door bartt4 »

Kan een kat zijn maar in rinciepe zijn ze onverwoestbaar hoor en gelukkig simpel zelf te :werkaanT4 :wjw sleutelen
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Olie verbruik

Bericht door André »

. . . . . okee dan, vanmiddag was het best mooi weer en genoeg licht.
Dus even de slangen van de turbo er af gehaald, en inderdaad zowel aan de zuig als de perskant van de turbo olie in de slangen en de turbo zelf.
Even het asje beetgepakt en gekeken of er speling op zat . . . . en inderdaad zat daar wel speling op maar ik vond het moeilijk om vast te stellen of het axiaal of radiaal was. Ik had het idee dat het radiaal was maar 100 % zeker ben ik er niet van.
Wat me nog meer ovalde was dat het ronddraaien van het schopenrad best zwaar ging !!
In mijn veronderstelling moet het schoepenrad heel erg makkelijk te draaien zijn maar ik kan dat natuurlijk mis hebben.
Iemand nog ideeën ?????

André :werkaanT4 :alarm
jordydereus

Re: Olie verbruik

Bericht door jordydereus »

asje van de turbo moet licht rond draaien.
al staat hij wel snel stil.

speling is zowieso niet goed.
en olie ook niet.

mijn blok heeft meer dan 235.000km gereden en hoef nooit , echt nooit olie bij te vullen.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Olie verbruik

Bericht door arjantdi »

André schreef:. . . . . okee dan, vanmiddag was het best mooi weer en genoeg licht.
Dus even de slangen van de turbo er af gehaald, en inderdaad zowel aan de zuig als de perskant van de turbo olie in de slangen en de turbo zelf.
Even het asje beetgepakt en gekeken of er speling op zat . . . . en inderdaad zat daar wel speling op maar ik vond het moeilijk om vast te stellen of het axiaal of radiaal was. Ik had het idee dat het radiaal was maar 100 % zeker ben ik er niet van.
Wat me nog meer ovalde was dat het ronddraaien van het schopenrad best zwaar ging !!
In mijn veronderstelling moet het schoepenrad heel erg makkelijk te draaien zijn maar ik kan dat natuurlijk mis hebben.
Iemand nog ideeën ?????

André :werkaanT4 :alarm
ik zou er niet meer mee rijden, er is dus heel duidelijk wat mis met deze turbo, wat er precies aan mankeerd is heel lastig te zeggen zonder de turbo in mn handen te hebben, maar als je er mee rijd is de kans zeer groot aanwezig dat het inlaatwiel tegen het huis komt (als dat nu al niet gebeurd.. zwaar draaien heb je het over) in dat geval draaid het inlaatwiel aan gruzels, je as zal breken, en de brokstukken gaan hoogstwaarschijnlijk je motor in, die het dan ook zal begeven met een beetje pech.
dus als je hem nu demonteerd en hem naar jasons turbo world in hoevelaken brengt, dan is ie misschien nog te reviseren en zullen de kosten nog enigsinds meevallen, een gebruikte turbo van de sloop of zo zal goedkoper zijn, maar de pest is dat je nooit weet wat je koopt.
ndat je de turbo er weer op hebt gezet (de gereviseerde of andere) moet je ff op de volgende punten letten
- vervang je olie en filter
- vervang het luchtfilter
-reinig de carterontluchting (als hier aangekoekte olieklonters in zitten dan kan je nieuwe turbo binnen de kortste keren weer stuk gaan)
-controleer voor je er mee wilt rijden of de turbo olie krijgt (starten met gedemonteerde leiding, niet hoger dan stationair laten draaien, en ff met olie spuitje de turbo voorzien van olie in de aanvoeraansluiting, waarschijnlijk hoeft dat laatse niet eens, als het goed is heb je binnen 3 seconden olie uit de leiding) dan monteer je de boel pas echt.
- verder alle aanzuig en pers leidingen even reinigen
succes ermee
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Olie verbruik

Bericht door bartt4 »

Word inderdaad ander turbotje als ik je zo hoor. De mijne destijds zelfde syptomen. heb een hele frisse van een golfje 3 gehaald van de sloop.
Type garett t2. Alleen was het buiten huis net anders kwa bevestigings punten. Mijn oude huis was gelukkig niks mis mee en heb dus me eigen huis met het binnewerk van de golf gebruikt. Inderdad niet meer mee rijden als je schoepen breken en hij ze opslokt heb je je kleppen beschadigd.
Via me werk doe ik altijd zaken met truboworld is een ruil systeem oude retoeur en nieuwe compleet met alle toebehoren. Nieuew rekening houden met +-500 euro goede 2e hand 150 ongeveer. Inderdaad je olie verversen met filter en ook ff je toevoer leiding van trubo naar blok er tussn uit draaien en schoon blazenmet lucht. carter onluchtig goed bekijken en schoon maken.
Paar links http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... fs=1#photo

http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... ind=1&fs=1

http://www.turboworld.nl/

Iets speling mag maar echt heel miniem en als asje zwaar draaid is het over en uit
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Olie verbruik

Bericht door André »

arjantdi schreef:
André schreef:. . . . . okee dan, vanmiddag was het best mooi weer en genoeg licht.
Dus even de slangen van de turbo er af gehaald, en inderdaad zowel aan de zuig als de perskant van de turbo olie in de slangen en de turbo zelf.
Even het asje beetgepakt en gekeken of er speling op zat . . . . en inderdaad zat daar wel speling op maar ik vond het moeilijk om vast te stellen of het axiaal of radiaal was. Ik had het idee dat het radiaal was maar 100 % zeker ben ik er niet van.
Wat me nog meer ovalde was dat het ronddraaien van het schopenrad best zwaar ging !!
In mijn veronderstelling moet het schoepenrad heel erg makkelijk te draaien zijn maar ik kan dat natuurlijk mis hebben.
Iemand nog ideeën ?????

André :werkaanT4 :alarm
ik zou er niet meer mee rijden, er is dus heel duidelijk wat mis met deze turbo, wat er precies aan mankeerd is heel lastig te zeggen zonder de turbo in mn handen te hebben, maar als je er mee rijd is de kans zeer groot aanwezig dat het inlaatwiel tegen het huis komt (als dat nu al niet gebeurd.. zwaar draaien heb je het over) in dat geval draaid het inlaatwiel aan gruzels, je as zal breken, en de brokstukken gaan hoogstwaarschijnlijk je motor in, die het dan ook zal begeven met een beetje pech.
dus als je hem nu demonteerd en hem naar jasons turbo world in hoevelaken brengt, dan is ie misschien nog te reviseren en zullen de kosten nog enigsinds meevallen, een gebruikte turbo van de sloop of zo zal goedkoper zijn, maar de pest is dat je nooit weet wat je koopt.
ndat je de turbo er weer op hebt gezet (de gereviseerde of andere) moet je ff op de volgende punten letten
- vervang je olie en filter
- vervang het luchtfilter
-reinig de carterontluchting (als hier aangekoekte olieklonters in zitten dan kan je nieuwe turbo binnen de kortste keren weer stuk gaan)
-controleer voor je er mee wilt rijden of de turbo olie krijgt (starten met gedemonteerde leiding, niet hoger dan stationair laten draaien, en ff met olie spuitje de turbo voorzien van olie in de aanvoeraansluiting, waarschijnlijk hoeft dat laatse niet eens, als het goed is heb je binnen 3 seconden olie uit de leiding) dan monteer je de boel pas echt.
- verder alle aanzuig en pers leidingen even reinigen
succes ermee
. . . . :alarm misschien heb ik nog mazzel want een schrapend geluid heb ik niet gevoeld of gehoord
Heb trouwens op voorzorg ook even de olie vervangen en die was dus super ranzig ! . . . . :groteogen geen idee wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft of hoe lang de olie er in gezeten heeft.
Uiteraard ook even de filters vervangen toen ik toch bezig was.
Tevens besloten om de beschermkap onder de motor weg te laten om de boel wat beter te laten koelen, ik maak wel even een klein beschermkapje om de draaiende delen af te schermen, lijkt me wel zinvol.
Geen idee of bijv. een Golf een kap heeft die de onderkant van de krukaspolie, dynamo en zo afdekt.
Ik neem aan dat er nog meerdere turbo leveranciers zijn buiten turbo world ? 2e handsje ben ik niet zo happig op, je weet nooit (net zoals nu) wat de geschiedenis is van de turbo of van de motor.

André
jordydereus

Re: Olie verbruik

Bericht door jordydereus »

nieuwe turbo kost je ronde 550 euro

hier op de sloop staat een t4 , met 1.9td ..
ik denk dat je het komplete inlaat gedeelte wel kan meenemen voor 100 euro
kan je 5 keer miskopen , ben je nog steeds het zelfde kwijt...

ik zou voor een 2e hands gaan.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Olie verbruik

Bericht door bartt4 »

Ik zou ook voor tweedehand gaan. Mits je weet waar je op moet letten. en de kap terug plaatsen maakt voor koeling geen verschil. Maar voor beschadiging aan poelies wel spreek uit ervaring. Wil je echt extra koelen een extra olie koeler plaatsen.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie