Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw niet TD naar TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door André »

. . . . . . okee Bart, ik ga je zeker even bellen en langs komen . . . al is het alleen maar voor een bakkie koffie :knipoog ben sowieso benieuwd hoe de verbouwing van je koplampen in het echt er uit ziet.

Max snelheid vind ik niet zo heel interessant . . . . maar wel de tijd die het kost om er te komen, als ik met aanhanger incl. motorfiets 130 op een vlakke weg haal en als ik vanaf Luik richting Malmedy op de 8 baans weg naar boven de 100 aan kan tippen ben ik dik tevreden :jumpklap :klappen

Het ABL blokje wat er in zit moet het best aan kunnen. Revisie . . . . misschien volstaat een setje nieuwe zuigerveren wel, geen idee. Maar als er een setje overmaat zuigers in moeten incl. slijpen dat wordt het misschien een ander verhaal.
Geen idee of de ABL koppen voor probelemen zorgen, misschien een schoonmaakbeurt en een setje nieuwe seals en de kleppen opnieuw inslijpen en klaar is Klara !
Ach . . . . ik zie wel.
Kom eerst wel een langs.

André
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Elan »

pascal,
de banden natuurlijk pas vervangen wanneer dat nodig is.. eerder zou dom zijn.

Wat betreft de trekkracht in de lage versnellingen valt dat heel erg mee, want in feite is die reductie ook een vaste waarde als je het goed berekend.
Je moet natuurlijk ook even bekijken wat je nu hebt, en wat voor daling in toerental je zou willen zakken.
Het lijkt me ook duidelijk dat je met een 1.9 td niet zo makkelijk een stuk groter kan als een tdi ivm het verschil in vermogen en vooral koppel.
Er is een heel mooi tabelletje hieronder:

http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm

Hier kun je een beetje zien welke omtrekverschillen diverse banden hebben. Zo kun je een beetje berekenen met welke band je een iets lager toerental haalt.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb als test een set winterbanden die hoger zijn als normaal.
In plaats van 215-60-16 rijd ik dan 225-60-16.
Ik kan het verschil in trekkracht merken.

Het doel van de test was om toerental reductie te verkrijgen en zuiniger.
Toerental reductie is 400 rpm, zuiniger is het niet, ongeveer net zo zuinig/onzuinig.

Toerental reductie door tandwiel aanpassing is de beste methode daarvoor..
Reken op ongeveer 200 euro voor een setje voor de 5de versnelling..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Rotor »

Multivan, ik snap het even niet, de banden die jij op geeft zijn even hoog, allebei 60, alleen de breedte verschilt , of zie ik het verkeerd.
gr Ton.
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Elan »

Je ziet het wel en niet goed; Het getal 60 duidt in dit geval op 60% van 215mm wat dus minder (en lager) is als 60% van 225.
Kijk bij mijn post hierboven maar eens op de link en vul beide bandenmaten in. Dan zie je dat het qua rolomtrek toch behoorlijk scheelt.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Wim T4 935 »

De hoogte van de band wordt uitgedrukt in een percentage van de breedte. In dit geval is de band dus 6mm hoger. De omtrek neemt toe met 1,81%.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Rotor »

Okee, ik ben weer wat wijzer geworden, thanks.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door bartt4 »

André schreef:. . . . . . okee Bart, ik ga je zeker even bellen en langs komen . . . al is het alleen maar voor een bakkie koffie :knipoog ben sowieso benieuwd hoe de verbouwing van je koplampen in het echt er uit ziet.

Max snelheid vind ik niet zo heel interessant . . . . maar wel de tijd die het kost om er te komen, als ik met aanhanger incl. motorfiets 130 op een vlakke weg haal en als ik vanaf Luik richting Malmedy op de 8 baans weg naar boven de 100 aan kan tippen ben ik dik tevreden :jumpklap :klappen

Het ABL blokje wat er in zit moet het best aan kunnen. Revisie . . . . misschien volstaat een setje nieuwe zuigerveren wel, geen idee. Maar als er een setje overmaat zuigers in moeten incl. slijpen dat wordt het misschien een ander verhaal.
Geen idee of de ABL koppen voor probelemen zorgen, misschien een schoonmaakbeurt en een setje nieuwe seals en de kleppen opnieuw inslijpen en klaar is Klara !
Ach . . . . ik zie wel.
Kom eerst wel een langs.

André
Koppen avn abl scheuren dikwijls. nieuwe kost 400 ongeveer heb gekoen voor kompleet kaal blok scheelt hoop werk heb garantie en minder geklooi.
Koffie staat klaar bus is te bewonderen.
RUBBEREXPRESS
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door keestdi »

zijn er al rijders van een tdi,die de 5 e versn aangepast hebben?heb er wel zin in ook omdat het toeren tal in 5 wel wat omlaag kan,maar hoe word dan het brandstof gebruik,De motor moet dan meer trek kracht leveren.kan ik de ombouw ergens vinden. :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Multivan Generation »

Dag Kees,
ik heb de tandwielen in huis gehad,
maar toen de bak open lag, waren ze te groot :ie

Dus die zijn retour dealer gegaan.

Er moet een lijst met tandwielen hier op wjw staan.
Pascal had eens wat tandwielcombinaties compleet met de bestelnummers geplaatst..

Even zoeken dus..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door André »

. . . . . . Koppen die scheuren ??? :ie :ie

En vrienden, familie, collega's etc al mijn hele leven mij voor idioot versleten omdat ik alleen maar Italiaans rijdt en dat Duitse Degelijkheid veel beter was.
Nu heb ik zo'n Duitse tank en hoor/lees je dat koppen scheuren normaal is . . . . . . . :nuts :nuts nou begrijp ik er niets meer van .

Maar goed, ik denk dat een scheur niet aan de orde is, daar loopt hij zowel koud als warm veel te mooi voor.
Kom net weer terug van een 1000 km trip door slingerende wegen over hogvlaktes, sleile klimmen en diepe dalen. Motor geeft geen klap verkeert en klinkt als een naaimachine, start en slaat prima aan en doet gewoon wat hij moet doen.
Bij stationair ruik je wel een redelijke diesel lucht, misschien zou dat kunnen duiden op verstuivers die wat staan te druppelen.
Mis alleen het vermogen om op twee baans wegen een inhaalmanouve te kunnen maken zeker als het veel omhoog gaat.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Multivan Generation »

ik kan me nog herinneren dat toen je pas hier op het forum kwam en rondvroeg wat een goede combinatie was,
dat er een aantal mensen een TDi aanraadden...
Nu weet je waarom :knipoog

viewtopic.php?f=2&t=17862&st=0&sk=t&sd=a


Maar in jouw situatie kun je door wat zelfwerkzaamheid en beperkte financiële middelen toch meer vermogen uit je blokkie kietelen.
Richting de 80 pk en een koppel van richting de 200 Nm is goed en veilig mogelijk.

Bartt4 heeft de ervaring hiermee, Pascal-141 heeft al enkele bussen onder handen genomen.

Het advies wat ik uit hun antwoorden destilleer is dat een extra oliekoeler aan te bevelen is, en dat vaak ook een andere tandwielset voor de 5de versnelling wat meer rust geeft en minder lawaai.

Ikzelf zou daarbij de roetkat er van onder halen/of leegmaken, en een interkoeler plaatsen.

Oliekoelerset kost rond de 230 euro, andere tandwielen rond de 200 (waarschijnlijk iets minder), interkoelerset kan van een ander type zijn (wat de gek er voor betaald), roetkat leegmaken kost zeep.

succes met je afwegingen...


Ps deze reactie is niet negatief bedoeld hoor, maar gewoon realistisch :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door rick_k »

vwcad schreef:
rick_k schreef:130 met de ambulance erachter haal ik ook. Maja ik heb een 2.5 TDI 75 kW.

Best lekker beetje extra power. Hiervoor hadden we een 2.4 diesel en dat ding was echt niet vooruit te branden. Dus ja, opvoeren is mogelijk.

mvg Rick
ik haal met wat moeite de 160 km/u op de teller....met m'n 2.4d aab-tje... vind ik dus wel meevallen :ikrij
Ja, maar als je er een kar achter hang dan komt dat ding zowat niet meer van zijn plek. Die van ons was wel op na 4 ton, hij was altijd aan het werk. Als de ambu erachter hing, ging ie nog maar 87 km/h :P

Dat blok was echt op, maar goed, ik ben blij met mijn 2.5 TDI want het rijd gewoon beter met de ambu. Niet echt snel maar ja wat verwacht je dan.

mvg Rick
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door André »

Peter,

:yes ik heb er geen moeite mee !! absoluut niet.
In één van mijn eerste topics zij ik ook dat ik niet van plan was om wat aan de auto te doen . . . . . en zie nu ! het T4 virus heeft om zich heen gegrepen :muur nog erger dan de Mexicaanse griep :jump

Het grootste probleem ben ik waarschijnlijk zelf, ik wil altijd sneller, beter en MEER :alarm :nuts
Onthaasten is iets wat nog in mijn woordenboek er bij moet komen. Ik ga er gewoon voor zorgen dat de auto technisch goed in orde is en dat alles binnen de toelaatbare grenzen optimaal functioneerd.

Roetkat heb ik leeggehaald voordat ik op vakantie ging . . . . . kost inderdaad wat wd-40 en een heleboel zeep !!!
Het is weer een kleine verbetering. Als ik volgende week terug kom van vakantie , ja de laptop is dus nu mee op vakantie :gif ga ik eerst de grote intercooler er tussen hangen, dat moet volgens mij het makkelijkst zijn om wat extra pk-s te krijgen en daarna zie ik wel.
Misschien houd ik de motor daarna wel redelijk standaard en zorg ik dat bijv. de verstuivers eens gereviseerd worden. Dat moet volgens mij ook wel schelen.

:knipoog Ik ben nog steeds blij met de auto en hij voldoet eigenlijk aan alle punten waarom wij de auto gekocht hebben. Als ik eventueel iets anders zou kopen dan wordt het een T4 camper waar alles dus vast in staat, die kosten alleen helaas wel een rib uit je lijf dus die keuze zal even worden uitgesteld en blijf ik gewoon verder gaan met de auto die we nu hebben.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Multivan Generation »

:yes :yes

Weer eentje geïnfecteerd :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie