Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw niet TD naar TDI

vragen over de T4
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door vwcad »

rick_k schreef: Ja, maar als je er een kar achter hang dan komt dat ding zowat niet meer van zijn plek. Die van ons was wel op na 4 ton, hij was altijd aan het werk. Als de ambu erachter hing, ging ie nog maar 87 km/h :P

Dat blok was echt op, maar goed, ik ben blij met mijn 2.5 TDI want het rijd gewoon beter met de ambu. Niet echt snel maar ja wat verwacht je dan.

mvg Rick
t is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Je hebt gelijk dat een 2.5 tdi beter rijdt als een 2.4 aab, dat is duidelijk. Mijn aab heeft ook 4 ton op de klok (is uit '93) (vorig jaar het blok gereviseerd) maar met de (lege) tandemasser erachter haal ik met gemak de 130 km/u (niet verstandig ik weet het...)
Beladen is natuurlijk een heel ander verhaal maar ik vind het niet verantwoord om met een beladen ambu boven de 100 km/u te komen.
Vroeger had ik een chevy van met een dikke 350 pk, dat ging hard van z'n plek, zelfs met een 3,5t schamelwagen erachter maar dat is ook 4x zoveel pk's als ik nu heb dus geen vergelijking.... maw alle waarde is naar zijn geld. :toppie
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door keestdi »

kom net uit Frankrijk even gas gegeven heb de bus gebruikt gekocht of de bus geschipt is weet ik dus niet,heb er zelf een interkoeler op gezet ,egr,er af buis uit het lucht filter,en gaan.Ben op de peage gestopt bij 160 en toen wou hij nog harder,zal hem nog een keer vol uit trappen zonder de fam er in. hihihihihi :bifun :bifun
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door rick_k »

vwcad schreef:t is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Je hebt gelijk dat een 2.5 tdi beter rijdt als een 2.4 aab, dat is duidelijk. Mijn aab heeft ook 4 ton op de klok (is uit '93) (vorig jaar het blok gereviseerd) maar met de (lege) tandemasser erachter haal ik met gemak de 130 km/u (niet verstandig ik weet het...)
Beladen is natuurlijk een heel ander verhaal maar ik vind het niet verantwoord om met een beladen ambu boven de 100 km/u te komen.
Vroeger had ik een chevy van met een dikke 350 pk, dat ging hard van z'n plek, zelfs met een 3,5t schamelwagen erachter maar dat is ook 4x zoveel pk's als ik nu heb dus geen vergelijking.... maw alle waarde is naar zijn geld. :toppie
Oke, nu zeg je het zelf al, gereviseerd. Dus eigenlijk zit je dan weer op nul. Die van ons was nooit open geweest. Reed op zijn eerste verstuivers en is altijd beladen geweest (woog met belading als monteursbus 3064 kilo) en had daar dan nog regelmatig een tandemasser achter hangen.

Nou werd dat ding ook overal voor gebruikt, maar goed hij was dus echt toe aan een revisie. Dat we hem net hadden ging ie dan ook een stuk vlotter van zijn plek.

Maar goed, ik adviseer toch wat meer pktjes voor de ambu en ikzelf rij met beladen ambu nooit veel harder dan 90 km/h. Meestal volg ik gewoon een vrachtauto.

We hebben thuis ook nog een Renault Trafic 2.5 dCi en die hou ik gewoon bij met mijn 102 pk tegen de 135 van de Renault. :yes

mvg Rick
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door transporter4 »

Dat tandwielsetje, is dat makkelijk te doen of zijn er hier mensen die dat willen doen?

Ik heb zelf een 93 t4 1.9d zonder turbo, motorcode 1X en draait al een belachelijk hoog toerental bij 100km/h.

Kun je op dit motortje makkelijk een turbo bouwen en een klein beetje op te voeren?

Ik wil er namelijk over lange afstanden auto's mee vervoeren op de ambulance.

mvg
Edwin
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door bartt4 »

transporter4 schreef:Dat tandwielsetje, is dat makkelijk te doen of zijn er hier mensen die dat willen doen?

Ik heb zelf een 93 t4 1.9d zonder turbo, motorcode 1X en draait al een belachelijk hoog toerental bij 100km/h.

Kun je op dit motortje makkelijk een turbo bouwen en een klein beetje op te voeren?

Ik wil er namelijk over lange afstanden auto's mee vervoeren op de ambulance.

mvg
Edwin
ja is goed te doen. Blok is zelfde als de td verschil zit m in de inlaat en uitlaat deel. Die moet je vinden van een 1.9 abl blokje. en moet gat boren achter in je blok voor retour leiding turbo.
Kan ook ziin dat die er al in zit dan alleen stop verwijderen. Bij diverse 1.9 blokkie dit geflikt.
verwacht met turbote alleen nu niet meteen een sprinter maar met nog wat aan passings is het wel degelijk mogelijk wat extra pktjes te ondekken
RUBBEREXPRESS
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door keestdi »

heeft er iemand een tekening og een foto van ,het 5e versnelling tandwiel en hoe het ,ombouwen moet :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Multivan Generation »

Afbeelding

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door frank884 »

t is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Je hebt gelijk dat een 2.5 tdi beter rijdt als een 2.4 aab, dat is duidelijk.


Het is ook niet te vergelijken als je kijkt naar het koppel
de 1.9 TD ABL - 140 nm
de 2,4 D -AAB 164 nm
de 2.5 TDI ACV 250 nm

een 2.4 D moet je qua vermogen meer met de 1.9 TD vergelijken want daarbij zit die veel
dichter in de buurt dan bij de TDI motoren
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Multivan Generation »

frank884 schreef: Het is ook niet te vergelijken als je kijkt naar het koppel
de 1.9 TD ABL - 140 nm
de 2,4 D -AAB 164 nm
de 2.5 TDI ACV 250 nm

een 2.4 D moet je qua vermogen meer met de 1.9 TD vergelijken want daarbij zit die veel
dichter in de buurt dan bij de TDI motoren
Je vergeet er nog een paar voor het gemak..

2.5 TDI AJT (88 pk) 195 Nm
2.5 TDI AXL (102 Pk) 250 Nm
2.5 TDI AHY (151 pk) 295 Nm
2.5 TDI AXG (151 pk) 295 Nm
2.5 TDI AXG (165 pk) 300+ Nm

1,9 TD 1X- ong 140 Nm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door frank884 »

De 1 X is toch de 1.9 D met 127 NM dacht ik
http://www.t4-wiki.de/wiki/Motorkennbuchstabe

efin ik wou alleen aangeven dat er vaak dingen van de bussen/motoren worden verwacht die niet
realistisch zijn ook qua topsnelheden en aanhanger gewichten of bevorderend voor een lange levensduur
een 2.4 D lijkt als je naar de cylinderinhoud kijkt een grote motor bijna net zo groot als de 2.5 TDI
maar het vermogen (koppel) is maar iets meer dan wat de 1.9TD heeft)
en de 2.4 D is dan meestal ook nog een vrij oude tot heel oude motor waar je niet te gekke dingen mee moet doen
wil die nog even meegaan.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Ombouw niet TD naar TDI

Bericht door Harry62 »

Kijk uit met uitzoeken van de 5 versnellingstandwielen.
Uit mijn hoofd even: De normale verhouding van de 5 bij de ABL 1 : 0,83 overbrenging????
Je kunt dan kiezen uit 6 opties, neem niet de kleinst overbrenging!!
Je kunt zelfs tot 1 : 0,7 gaan. Ik zou voor de 0,775 of de 0,769 gaan.
Als je versnellings bak niet teveel kilometers heeft gelopen zou je de synchromeshringen en borgringen weer kunnen gebruiken.
Je moet ook een 'dunne' lager/tandwiel trekker hebben.

Hieronder de verhoudingen allen gelden voor de 02B bakken (En de bestelnummers)

Overbrenging -- Vast tandwiel --- Schakeltandwiel
0,775 = 34/45 -- 02A 311 361 Q --- 02A 311 158 E
0,837 = 36/43 -- 02A 311 361 L --- 02A 311 158 H
0,838 = 31/37 -- 02A 311 361 P --- 02A 311 158 S
0,769 = 30/39 -- 02A 311 361 N --- 02A 311 158 L
0,743 = 29/39 -- 02A 311 361 AD --- 02A 311 158 AE
0,700 = 28/40 -- 02A 311 361 AM --- 02A 311 158 AF
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Plaats reactie