Klopt idd Roger.
Had ook al even zitten snuffelen en vond deze:
http://cgi.ebay.de/Kupplung-Luk-VW-T4-M ... 7C294%3A50
Moet toch het goede zijn, of heb ik iets over het hoofd gezien?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2 massa vliegwiel optie?
Re: 2 massa vliegwiel optie?
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2 massa vliegwiel optie?
De reden dat er een 2 massavliegwiel ontwikkeld is...
http://www.zf.com/brands/content/en/sac ... SACHS.html
Kwam het toevallig tegen toen ik op een andere site wat aan het zoeken was..
http://www.zf.com/brands/content/en/sac ... SACHS.html
Kwam het toevallig tegen toen ik op een andere site wat aan het zoeken was..

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2 massa vliegwiel optie?
Dat klopt peter, alleen begrijp ik dan niet waarom het bijv. op een 1,9 met 90pk niet wordt gebruikt en op dezelfde 1,9 met 110 pk wel?
Ook lees ik 'ignition' en daar zal bij een diesel wel geen sprake van zijn, of daar moet ook het inspuitmoment onder vallen..
Verder las ik elders op het forum dat een AAB van 92 een vast vliegwiel heeft, klopt dat?
Ook lees ik 'ignition' en daar zal bij een diesel wel geen sprake van zijn, of daar moet ook het inspuitmoment onder vallen..
Verder las ik elders op het forum dat een AAB van 92 een vast vliegwiel heeft, klopt dat?
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2 massa vliegwiel optie?
die link van jou op ebay is wel een scherpe prijs, maar hoe bedoelt de verkoper de zin waarin hij er op wijst dat het om gebruikte artikelen handelt, een stukje hoger zegt ie dat de koppeling nog nooit ingebouwd is..... is het vliegwiel dan niet nieuw?
met ignition bedoelen ze het ontbrandingsmoment, dus eigenlijk de arbeidsslag. Geldt dus voor zowel otto als diesel motoren
het is dus voornamelijk een comfortkeuze, maar die trillingen die het gewone vliegwiel niet dempt zullen elkders opgevangen moeten worden (motorsteunen ed) waardoor die onderdelen weer harder slijten
met ignition bedoelen ze het ontbrandingsmoment, dus eigenlijk de arbeidsslag. Geldt dus voor zowel otto als diesel motoren
het is dus voornamelijk een comfortkeuze, maar die trillingen die het gewone vliegwiel niet dempt zullen elkders opgevangen moeten worden (motorsteunen ed) waardoor die onderdelen weer harder slijten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: 2 massa vliegwiel optie?
Roger,
Ik weet ook niet precies wat de verkoper op e-bay bedoelt..
Ik ga er vanuit dat jouw Duits iets beter is als de mijne
Wat betreft die trilling; Wanneer je een vast vliegwiel monteert is dat eigenlijk alleen te merken/horen aan de stationairloop. Deze is bij een vast vliegwiel iets onrustiger.
Al vanaf ca 1200 toeren is er zowel onbelast als belast geen verschil op te merken.
Ik weet ook niet precies wat de verkoper op e-bay bedoelt..
Ik ga er vanuit dat jouw Duits iets beter is als de mijne

Wat betreft die trilling; Wanneer je een vast vliegwiel monteert is dat eigenlijk alleen te merken/horen aan de stationairloop. Deze is bij een vast vliegwiel iets onrustiger.
Al vanaf ca 1200 toeren is er zowel onbelast als belast geen verschil op te merken.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2 massa vliegwiel optie?
hij zegt niets over het vliegwiel, alleen dat het er bij zit, maar maakt wel expliciet de opmerking dat het om gebruikt materiaal gaat (en zegt dat de koppeling ongmonteerd is(=nieuw)) vermoed dus dat het vliegwiel dus niet nieuw is
trillingen zijn inderdaad vooral bij lage toerentallen te merken (wat niet wil zeggen dat die oneenparigheid van het ronddraaien (bij 5-cilinders beduidend erger aanwezig dan bij 4-cilinders) niet ook bij hoge toeren aanwezig is.
Hogere trillingsfrequenties zullen minder aan de carosserie doorgegeven worden omdat de massatraagheid van het blok an zich mee gaat werken.....zeg maar : tegen de tijd dat de trilling het blok in beweging gezet heeft in de ene richting is de trilling alweer 180graden de andere kant op gerichten wil ie het blok de andere kant op bewegen, daardoor dempt de massa van het motorblok de trillingen die hogere frequenties hebben
trillingen zijn inderdaad vooral bij lage toerentallen te merken (wat niet wil zeggen dat die oneenparigheid van het ronddraaien (bij 5-cilinders beduidend erger aanwezig dan bij 4-cilinders) niet ook bij hoge toeren aanwezig is.
Hogere trillingsfrequenties zullen minder aan de carosserie doorgegeven worden omdat de massatraagheid van het blok an zich mee gaat werken.....zeg maar : tegen de tijd dat de trilling het blok in beweging gezet heeft in de ene richting is de trilling alweer 180graden de andere kant op gerichten wil ie het blok de andere kant op bewegen, daardoor dempt de massa van het motorblok de trillingen die hogere frequenties hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon