Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

water komt te hoog

vragen over de T4
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: water komt te hoog

Bericht door j.d.hukema »

Oke maar volgens de monteur is de kop niet lek .En ik moet ongeveer twee centimeter uit de fles van een liter bijvullen. Heb 310 duizend op de teller staan.En hij start goed .Kleur olie is goed. temp is goed.Loopt goed ook stationair.Slaat sinds het vervangen van de multiriem ook zonder voorgloeien aan . Trekt goed voor een 1.9td . Maar waarom moet ik dan toch een beetje bijvullen. :bonk :bonk


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: water komt te hoog

Bericht door rick_k »

Omdat ie ergens een beetje zweet. Had onze vorige T4 ook. Ik zou me er niet zo druk om maken. Misschien dat er een heel klein gaatje onderin de radiateur zit ofdat je dop van je kvs een versleten rubber heeft.

mvg Rick

edit: typo....
sars
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2009, 08:46

Re: water komt te hoog

Bericht door sars »

TRANSPRTER schreef:2400d.bj 1990
3600000km
Best veel kilometerss hahahaha
3.600.000 halen de meeste busjes niet volgens mij. :bifun :bifun :bifun

Groetjes lars
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: water komt te hoog

Bericht door gait »

bij koelvloeistoflekkage altijd systeem afpersen met koude motor. nacht laten staan op druk: bijna altijd diagnose te stellen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

gait schreef:bij koelvloeistoflekkage altijd systeem afpersen met koude motor. nacht laten staan op druk: bijna altijd diagnose te stellen.
DIagnose als in "hij lekt ergens" of diagnose als in "hij lekt DAAR"???

Die eerste is nu al gesteld, voor die tweede geef ik niet de garantie die jij stellig geeft.... (je moet nog maar zien te vinden WAAR de lekkage dan zit)

2cm uit een fles van een liter.... en hoeveel kilometer rij je in zo''n periode ongeveer dan? (de hoeveelheid op 4 á 5 maanden zou ik me in het algemeen al weinig zorgen om maken)

Slangen die lekken kunnen op twee manieren lekken

-door en door
het gat gaat dwars door de slang naar buiten

-via koordlagen
ergens zit een lekkage in de binnenste wand van de slang, koelvloeistof lekt door tot in de koordlaag en via het koord sijpelt de vloeistof naar het uiteinde (of een beschadiging in de buitenste wand) om daar naar buiten te treden.

Waterpomp lekkage
Waterpompen lekken doorgaans langs het asje, aan de onderkant zit er meestal een glein gaatje in de uitstulping waar de as uit komt, als je uit dit gaatje koelvloeistof sporen ziet (nat danwel opgedroogd) is dat DE indicatie dat je waterpomp lek is.
Bij veel motoren is dat van onder af met een lampje en wat moeite te bekijken (ken de 1900 niet dus kan niet zeggen hoe dat bij jou zit)

--------------------------------------
Transprter

Die kop van de corrade zit nogal wat meerwerk aan
2 kleppen, laswerk.........dat maakt het weer duurder natuurlijk,
Ik zou gewoon even een of meer revisiebedrijven langsgaan of bellen voor een prijsindicatie.

Afpersen moet zowieso, vlakken wordt dan vaak ook gedaan en dan zeg ik, bespaar een hoop gezeik achteraf en laat op zijn minst de klepsteelrubbers vervangen, waar nodig klepgelijders vervangen en liefst ook de kleppen slijpen en zittingen bewerken.

Alsie na montage blijkt problemen op dat vlak te hebben kost het je weer tijd en een koppaking met toebehoren..............als je dat afweegt tegen de meerprijs voor die extra aandacht bij de controle van je kop......

Zoals ik al zei, gebruikt geeft altijd het risico dat je niet weet wat er mee aan de hand is .
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

alvast bedankt voor de info :toppie
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

heb vandaag langs geweest bij en revisie bedrijf.
ze vertelde mij dat de kop snel durf te scheuren.klopt dit
ik heb de prijzen gevraagt wat het mij zal kosten voor en revisie van de kop.(als hij niet gescheurt is)
kleppen slijpen 35€
testen 45€
slijpen zittingen 60€
vlakken40€
hand werk 120€


dichting alu 109€
bouten 45,24 dit is allemaal zonder b.t.w

en nieuwe kop kost 495€ """""""""""""""""""""""""""""""""""""""

wat vinden jullie hier van
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: water komt te hoog

Bericht door koos 890 »

Dit MOET evengoed gebeuren , ook als je er een andere kop opzet . Misschien het kopvlakken niet ?????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

gelaas is de cillinder kop stuk.
hij is telkens gescheurt tussen de kleppen.en vertoond kleine scheurtjes aan de gloei kaarsen
dus zal het en nieuwe worden..........

klein vraagje,die 2beugels tussen de uitlaat en de kolekteur.hoe worden die terug geplaatst.want die spannen tamelijk :nuts
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

met een special tool :lach

ik heb er een gemaakt, vrij simpel te doen:

Een buisje waar een M12 moer in past, pakweg 15cm lang
een lange bout M12 (cm of 25 lang met draad over hele lengte (kan ook met draadeinde))
een aantal moeren M12
aantal ringen M12
een lange moer M12 (zo-een om draadeinden te koppelen)
een stukje strip (3cm breed, mm of 3 a 4 dik)

twee M 8 boutjes

ik zal straks een paar tekeningen en foto's toevoegen

komt er op neer dat je
-het buisje in de lengte richting aan een zijde voorziet van een groef waarbij je 3cm laat staan.
-aan het uiteinde waar je de groef niet tot het einde liet lopen een moer erin last waarvan het gat opgeboord is tot 12 mm
-in het verlengde van de groef (op dat stukje wat je hebt laten staan) een stukje stip van pakweg 5 a7 cm lengte haaks op de buis last
- haaks op de lange moer een zelfde stukje strip last
-een moer op de bout draait
-twee ringen er op legt
-een doorboorde moer over de bout schuift
-de lange moer met de strip eraan op de bout draait
-de bout met lange moer in het buisje steekt (vanaf de nog niet bewerkte kant)
-het draadeinde dat nu uit de doorgeboorde moer steekt, daar leg je twee ringen op en draai je een moer op met boven kant gelijk met uiteinde van de bout.
-dit uiteinde en de moer aan elkaar vast lassen
-de doorboorde moer nu aan de andere zijde in het buisje lassen
-de moer met ringen tegen de net vastgelaste moer draaien (klein beetje speling laten)
-deze moer aan de bout hechten.
-m8 boutjes aan het uiteinde op de stripjes lassen en de srtripjes smaller slijpen om in de veerbeugel te passen met de m8 bout in het gat.

je kunt dit hulpstuk in de veerbeugel zetten, dop met lange verlengstuk en ratel erop en draaien om de veer open en dicht te buigen.... werk ook bij demontage veiliger ;-)

zoals gezegd, zal met foto en met tekeningen nog proberen te verduidelijken moet ik alleen nog maken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

de 2400d heeft ook en electrice waterpomp.waneer werkt die .en hoe kan ik zien of die nog werkt
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

pffft..... denk dat je het kunt voelen als er spanning op staat, of ie zachte trillingen produceerd, spanning kun je meten.

wanneer het ding moet werken weet ik niet (hangt er bij mij ook onder (onderaan bij de radiateur (TDI))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

gaan die snel stuk??????
en als die moest stuk zijn.wat gebeurt er dan???
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen idee, of ze vaak stuk gaan en waar ie exact voor dient weet ik ook niet (bi j climatronic voor restwarmte denk ik, maar bij een standaard kachel....???)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: water komt te hoog

Bericht door MarcoBT4 »

Roger bedoel jij nou dat circulatie pompje wat onderaan de radiateur zit?
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Plaats reactie