Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling ontluchten / drukprobleem

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik waag te betwijfelen of je een tegemoetkoming krijgt die de ellende die je door meot om die tegemoetkoming te krijgen waard is.

nee heb je , ja kun je krijgen, neem even kontakt met de man op en leg de situatie uit.... als ie iets aanbied heb je geluk, als je moet gaan vragen denk ik dat het er (voorlopig) niet van gaat komen en dat je je de moeite beter kunt besparen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door ronald_TDI »

Ik was hier gister naar op zoek, een vriend wees me op de rechten die je als koper soms toch wel hebt. De aanleiding was nl: Toen ik ging kijken naar de auto zag ik dat het vochtig was bij de pedalen. De hele auto nat was echter nat, het was nl. tijdens die heftige sneeuwtijd (begin januari). Ik vroeg de verkoper of hij zeker wist of het vocht bij de pedalen van de sneeuw kwam, waarop hij dat bevestigde. Ik heb er toen natuurlijk niet zoveel aandacht aan gegeven, maar nu moet ik daar dus wel aan denken. Ik had het ook niet kunnen zien, omdat hydraulische olie waterachtig aanvoelt. pas als de auto helemaal droog geworden was had ik het kunnen zien. Wel moeilijk om iemand weer te bellen, ik ga er eenvoudigweg niet van uit dat dit in zijn bedoeling lag, ik vermoed meer laksheid en desinteresse in de auto. er lag ook nog een lamme accu in, een erg kromme achtervelg (ik kreeg de bus op andere velgen dan op de foto in de advertentie) en de claxon deed het niet.
Boven alles realiseer ik me dat ik zelf verantwoordelijk ben bij zo'n koop, het hoort er helaas een beetje bij. Als ik zelf iets verkoop vermeld ik altijd alles, dat staan mensen niet voor verrassingen, lijkt mij niet meer dan logisch. Tja.

ronald
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door riesk »

Bel ff naar Jan benschop in Benschop, vlakbij Utrecht , hebben er goed verstand van
en zijn stukken goedkoper dan de dealert. http://www.janbenschop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem > opgelost!

Bericht door ronald_TDI »

hoi wjw-ers,

eindelijk een update van deze verse T4 eigenaar: mijn bus rijdt weer!
Na het monteren van een nieuwe koppelingcilinder bij het pedaal en het niet goed ontluchten (want enkel bovenaan) ging het pedaal losjes op de vloer liggen. na de sneeuw ellende heb ik hem naar de garage kunnen slepen en daar heeft ie 2 weken droog gestaan (ik probeer dat maar positief te zien).
De monteur heeft er vele uren ingestoken om tot de volgende conclusie te komen: het nieuw gemonteerde onderdeel is OF defect of werkt niet in mijn auto. De cilinder pompte niet goed, verplaatste enkel bij indrukken en liet de druk weer los bij loslaten. Er is een originele VAG cilinder gemonteerd (ik dacht 65 euro bespaard te hebben, deze koste dus 165 euro bij de dealer), en na grondig ontluchten koppelt het weer prima. Kostte al met al toch weer bijna 500 euro, jammer, want ik had er nog geen maand in gereden. Ik ben blij dat het op dit moment niet erger is en dat de bak er niet onder vandaan moest. Ik heb daar ook een tdi blok open zien liggen en de monteur zuchtte erg diep bij zoveel demontage voor een beurt en een nieuwe d-riem. Ga maar vast sparen was de tip. Ik ben maar gewoon lekker gelukkig dat ik weer heerlijk kan cruisen.
Nogmaals dank voor het meedenken allemaal!
groet,
Ronald
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem > opgelost!

Bericht door Roger B. (11)61 »

ronald_TDI schreef:Ik heb daar ook een tdi blok open zien liggen en de monteur zuchtte erg diep bij zoveel demontage voor een beurt en een nieuwe d-riem. Ga maar vast sparen was de tip.
de hoeveelheid werk voor het vervangen van de distributieriemen bij een TDI valt wel mee (wellicht dat een 150pk wat meer de- en montage nodig heeft, die ken ik niet zo goed) enige extra werk tov een "gemiddelde" motor is dat ie twee riemen heeft, maar op zich valt het wel mee...

Oké hij ligt wat krapper in de motorruimte dan een 1,9 (t)d, maar ook niet ZO krap dat je veel extra werk moet gaan doen om ergens bij te kunnen.... Er zijn motoren zat waar de motorsteun eraf moet om de riem te wisselen.

Was dit een VW(T4) specialist of een universele garage ? of gewoon een monteur die liever lui dan moe is?

Onderdelen van een TDI zijn origineel wellicht iets duurder, en er zit wat electronica aan die het vrijwel onmogelijk maakt alles goed te doen aan de motor zonder uitleesmogelijkheden. Maar buiten de aanschafprijs zie ik alleen maar voordelen aan een TDI
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door ronald_TDI »

Ik kan nou niet zeggen dat het een specialist is, maar wat ik weet heeft hij wel vaker Transporters staan, alsmede ander bussen en oldtimers. Bij die TDI die er stond had ik het gevoel dat het redelijk vers voor de betreffende monteur was. ik was gister een beetje aan het zoeken op het forum en ik zag dat het voor 600 euro al wel mogelijk is (incl riemen, rollen en pomp). ik heb volgens de notitie bij het blok nu 74.000 km gereden op de riem, kan nog wel even. En over de keus voor de TDI: het is een heeerlijk blok in een heeerlijke auto!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

op de duitse ebay zit een verkoper die 220 euro vraagt voor de complete set, alles origineel VW parts

dus 3 rollen, waterpomp, twee riemen, krukasbout, montagematerialen voor de rollen en diamantschijfje allemaal VW original teile .

Als ik hier bij de dealer (in NL) ga voor de riemen/rollen/krukasbout kost me dat al veel meer en dan heb ik de pomp (80 euro) nog nieteens geteld.... Meen dat de complete set (incl pomp) hier bij de dealer pakweg 300 euro EXCLUSIEF BTW is da's dus pakweg 50% duurder dan die op ebay...........

220 euro onderdelen dus voor 100% originele onderdelen.......en voor 400 euro kan er nog aardig tijd in gestoken worden om de boel te vervangen... dus voor pakweg 600 kan het mijns inziens best gedaan worden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door ronald_TDI »

beste roger,
er wordt in het forum vaak verwezen naar een verkoper op ebay, is het tegen de regels zijn naam te vermelden? ik heb al eens de LUK set voor koppeling etc gevonden bij een bedrijf op ebay, is dat 1 verkoper die goed en goedkoop is? hoop dat het voorlopig nog even niet nodig is, maar als het moet gebeuren koop ik graag via die weg zo'n set en ga ik daarmee naar een garage. 600 euro incl monteren vind ik best redelijk.
Al met al blijft het een auto en geen ruimteschip, zo moeilijk kan het nou ook weer niet zijn!
groet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

die distributie kit is deze:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;

vaak vermelden we simpelweg "een verkoper op ebay.de" omdat de verkoper vaak wisselend is, maar de aangeboden artikelen vaker terugkomen voor min of meer de zelfde prijzen.

ik zoek nooit op verkoper op ebay, ik geef wat zoektermen in en vindt dan vaak verschillende verkopers die het zelfde aanbieden tegen min of meer gelijke prijs. Bij Ebay staat er een "bewertungsprofil" bij, het aantal beoordelingen, en het percentage daarvan dat positief is... Als je zo'n Ebayverkoper (vaak met ebay winkel erbij) ziet met 20.000 beoordelingen en 99,8% positief, dan kun je er denk ik wel van uit gaan dat dat een betrouwbaar adres is, heb je er een die 12 beoordelingen heeft en 50% negatief, dan kun je je afvragen of dat de meest ideale verkoper is om je spullen te kopen.

Voor details kun je dan nog opzoek waarom ze negatief beoordeeld zijn, soms is dat ook meer gezeik van de koper over dingen die buiten de macht van de verkoper liggen (3 dagen verzendtijd (wat in Duitsland vrij normaal is) is me al vaker voor ogen gekomen als oorzaak voor een negatieve beoordeling).

Ebay is een vrij betrouwbaar medium, zeker als je dan ook nogeens via PayPal betaald, dan is je aankoop verzekerd tijdens het transport (verzending).

Je moet alleen bij de veilingen zo laat mogelijk bieden en dan het absoluut maximale bedrag bieden dat je er op dat moment aan uit wil geven. Als iemand anders meer biedt moet ie dat wel ongeveer gelijk met jou doen, en kan ie niet in stapjes over je heen proberen te gaan.

Verder vooraf alle vragen over het artikel en de verzending (ook naar NL?? welke kosten??) met de verkoper afspreken en als je het er mee eens kunt zijn pas bieden op het artikel. Kijk ook vooraf even of de verkoper goed beoordeeld wordt en bekijk ook een paar negatieve commentaren (als die er zijn) die kopers aan deze verkoper gegeven hebben. Je kunt dan wel globaal inschatten of je met een betrouwbare verkoper te maken hebt of niet.

Waarom Ebay.de? simpelweg omdat in Duitsland veeeel meer gebruik wordt gemaakt van ebay dan in Nederland (dus je vindt er veel meer)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie