Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

vragen over de T4
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door transporter4 »

Hallo, is er iemand die zin heeft om de afdichting van het heveltje brandstofpomp te vervangen?

Ik zie het zelf niet zo zitten i.v.m. afstellingen die kunnen veranderen en bus kan niet gemist worden.

Na het starten begint het direct te lekken bij het heveltje op de pomp waar de gaskabel aan vast zit dus komt uit de bpomp.

Ik zal informeren wat het gaat kosten bij een autobedrijf, mocht er hier iemand zijn die het leuk vind om te doen hoor ik dat graag!
Vergoeding in overleg.

Het gaat om een 1993 t4 1.9d zonder turbo (1X motor) kwb 0.8 dc.

:werkaanT4
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door jan.j.531 »

niet meer starten alle diesel drupt in de dynamo eronder en die is zo naar zn grootje,het is niet een grote klus om het asje van de pomp te vervangen.grt jan.
jordydereus

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door jordydereus »

waar woon je ?

ik kan het evt voor je doen.
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door transporter4 »

Hoi Jordy, ik heb je net een mailtje gestuurd!
Bedankt!
joep_meloen
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 jun 2009, 13:34

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door joep_meloen »

Hallo,

Bij Motor revisie Spaarne stad kun je een setje kopen € 14,75 ( ex asje ) maar dat is meestal nog goed omdat het koperen busje in het huis altijd slijt .

gr jaap
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door transporter4 »

Is dit goed zelf te doen of valt dit tegen? Iemand ervaring?

Van Jordy helaas niets meer gehoord...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door bartt4 »

als je redelijk sleutelaar bent is het goed te doen.
Zou front ff uit je bus pakken met radiateur etc. Kun je er mooi bij, dan deksel demonteren en goed kijken hoe alles zit. Ow en ff gashendel merken op het asje voordat je je het loss trekt.
RUBBEREXPRESS
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door transporter4 »

Dus een revisiesetje bestellen, front in servicestand, asje markeren waar de gaskabel aan vast zit, kop van het huis lichten, busje vervangen die afdicht op het asje en alles weer in elkaar zetten?

Zo klinkt het simpel, kan ik ook meteen m'n gloeiers vervangen.

Als iemand nog iets toe te voegen heeft hoor ik het graag!
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door transporter4 »

Bartt4, bedankt voor het delen van je kennis!

Heb al diverse dingen zelf gedaan zoals distributieriem en spanrol, alle 4 de aandrijfashoezen, alle 4 de fuseekogels (met hulp van Marinus) warmtewisselaar olie, thermostaat, kachelmotorschakelaar 2x enz.

Heb dus wat ervaring, maar dit is natuurlijk weer iets heel anders...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij zei Bart dat je de grille en radiateur moest wegpakken, maar het kan zijn dat ie naar voren klappen bedoeld.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jordydereus

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door jordydereus »

vergeet het veertje onder het dekseltje niet

hij kan kapot gaan als je hem vergeet.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door bartt4 »

wegklappen kan maar zou m weg halen heb je meer ruimte en kun je alles goed zien. En inderdaaad goed veertje in de gaten houden. Voor de rest koppe der bij houden en het gaat lukken
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door bartt4 »

RUBBEREXPRESS
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 1.9d 1X

Bericht door transporter4 »

Update:

Vw dealer in Hellevoetsluis gebeld en kreeg een magazijnman aan de lijn die me vroeg de O-ringen op te meten in de pomp?!

Gauw de VW dealer in Spijkenisse gebeld, uitgelegd dat de pomp op het heveltje lekt, niets aan de hand, ligt nog een pakkingset in Hellevoetsluis en kon ik meteen ophalen.

De volgende dag vroeg opgestaan en het pompdeksel losgemaakt, na de hevel er af gehaald te hebben zag ik het koperen busje zitten welke ik niet terug vond in het nieuwe pakkingset.
VW dealer in Spijkenisse gebeld, oh, heb je het koperen busje nodig? Gaan we bestellen, 2 maten beschikbaar, ligt morgen klaar.
Daarna nog even doorgeschakeld naar een monteur die echt de tijd nam om mij van informatie te voorzien zoals het veertje wat je los moet maken voor je het deksel er af trekt en hoe het busje te demonteren. Dit waardeer ik zeer dus zeker een goed woord voor VW dealer Voorne Putten in Spijkenisse!

Dekseltje gedemonteerd, veertje losgemaakt, asje niet doorgedrukt dus sprong er uit.... Hoe zat dat ook alweer??!! Net gelukkig mooie foto hier op het forum gevonden die Bartt4 doorlinkte dus gelukkig!
Het koperen busje van buiten naar binnen teruggedreven en wat zie ik? Een groef, waarschijnlijk veroorzaakt door een scherp kantje op de bus die er doorheen gedreven is.
Vloeibare pakking op smeren? Dit gedeelte zal niet bewegen en groef is zeer minimaal.
Ik inspecteer het asje van de hevel en oei.... 2 Extreme slijtplekken op het asje....! Dicht nooit meer af...
Dealer in Spijkenisse weer gebeld, zoeken en ja hoor, nog 1 asje in heel Nederland! Moest uit Kalfsnogwat komen dus zou er vanavond pas zijn.
Morgen zal ik het asje ophalen en ben benieuwd of deze bus ooit weer zal lopen.


Ik houd jullie op de hoogte!
mvg
Edwin
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Lekkage hevel brandstofpomp t4 OPGELOST!

Bericht door transporter4 »

Opgelost!

Asje en busje opgehaald, weer in elkaar gezet en liep meteen weer!

Heb niets afgesteld, alles gehouden zoals het was, is dus heel goed te doen door een 2e rangs monteur.

Begrijp dan ook niet de waarschuwingen voor dit klusje.

Iedereen ontzettend bedankt voor de informatie!

De kosten waren 80 euro voor busje, asje en rubber pakkingset en deed er 2,5 uur over (inclusief het wiel uitvinden).
Plaats reactie