Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Chokefunctie

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Chokefunctie

Bericht door René »

MM @roger,
Dat zou wel eens kunnen, ergens een rubbertje wat hard word of zo.

Bus staat altijd vlak, en met volle tank.
( ik red het net niet met 1 tank van huis naar de camping en komt zo ook mooi uit dat ik in oostenrijk gelijk een volle tank winterdiesel heb. )

Mijn accu is goed die heeft me nog nooit in de steek gelaten, zelfs niet na ellenlang starten.
Scheelt als je een 130A dynamo hebt en een bijpassende Accu :yes


Zat zelf al te denken aan een 230Volt gloeiplug in het koelwater omdat we de storing niet kunnen vinden.
Ik heb alleen daar op en op die camping last maar wel 230Volt bij de hand.
Als ik maar iets warmte in het ijzer heb dan slaat hij gelijk aan.

Als het de volgende dag mooi weer is om te skieen is het vaak onbewolkt en dus snachts iezig koud.
Wil ik dan smorgens vroeg weg rijden krijg ik hem niet of nauwelijks aan, wacht ik tot de zon op het zwarte blik staat kan ik na 20 minuten opwarmen wel starten...... :nuts
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Chokefunctie

Bericht door Roger B. (11)61 »

lucht in het brandstofsysteem verdwijnt niet door opwarmen van de auto...... dus dat is het ook niet....

heb je een Zuheizer erin?....bouw die om naar motorvoorverwarmer en het probleem is opgelost...... gebruik het ding zoveel mogelijk en je rijdt altijd met de motor op (bijna) bedrijfstemperatuur weg...gaat ie langer mee...............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Chokefunctie

Bericht door RPS »

In Noorwegen zijn er heel veel mensen die een soort electrisch straalkacheltjes onder de motorkap hebben gemonteerd, je ziet aan de voorzijde dan een stekker ergens uitsteken bij de gril. Met een timer zorgen ze zo dat de auto 's morgens al verwarmd is voordat ze starten.
Aangezien je op een camping toch al betaald voor de stroom kost het je niks extra en start hij wel lekker vlot.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Chokefunctie

Bericht door Roger B. (11)61 »

meestal is dat geen straalkacheltje maar een verwarmingselement IN het koelsysteem, vaak op de plek van een vriesstop van het motorblok.

hete is maar de vraag of zo'n elektrische motorverwarmer niet meer stroom trekt dan je aansluiting op de camping geeft....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Chokefunctie

Bericht door Multivan Generation »

hoe oud is je accu?
Bij extreme koude loopt de capaciteit snel terug,
en als je dan 3 zware gebruikers tegelijkertijd "noodgedwongen" aanhebt,
voorgloeien, brandstofpomp en startmotor, dan kan die accu tegen zijn limiet aanlopen.
Ondanks een zware dynamo..

Door opwarmen door de zon, wordt de accu ook iets warmer en start hij wel...

Revisie van verstuivers doet iedereen vaak veels te laat,
je zou ze eens kunnen laten testen bij Diesel Büchli in Harderwijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Chokefunctie

Bericht door René »

@peter,

Zoals ik al gezegd heb ik start erg lang en vaak achter elkaar.

Mijn accu is het minste waar ik me zorgen om maak. Die geeft geen krimp.
Eerder dat ik af en toe ff stop met starten omdat ik bang dat de startmotor overlijd.

Starten duurt zelfs zo lang dat ik te lage oliedruk storing krijg op de MFA.
Juiste olie zit erin, wordt voor elke winter vervangen.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Chokefunctie

Bericht door GerJol 716 »

Zoals Berrie al aangeeft is de accu goed, en dat is volgens mij ook wel zo.
Want je kunt op een slechte accu niet 3x voorgloeien/starten, en daarna ook nog eens doorstarten tot dat de motor wel aanslaat.
Heb ik namelijk vorige winter zelf ook ondervonden, na voorgloeien simpelweg geen kracht meer uit de accu.

Misschien moet het toch in de richting van de brandstof gezocht worden, in combinatie met extreme koude en vocht.
Misschien komt er toch vocht in je brandstof terecht.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Chokefunctie

Bericht door René »

Berrie en Rene schreef:
Dus Rene, ik heb weer wat kleine klusjes, Klusmeeting inplannen?
Ik heb de 11e wel tijd.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Chokefunctie

Bericht door Multivan Generation »

als hij uiteindelijk aanslaat,
welke kleur rook komt er dan uit?

(voor jou waarschijnlijk overbodige informatie)
oja mocht je aan verstuivers gaan denken,
wat overigens heel goed zou kunnen,
laat ze dan zeer secuur naar de nozzles kijken,
dat is voor jou, met je afwijkende AXG motor van wezenlijk belang!!

Nadat ik eens een gesprekje heb gehad met een medewerker van Büchli,
werd me duidelijk dat veel mensen pas aan een revisie gaan denken als het eigenlijk al veels te laat is.
Er zijn verstuivers die na 80.000 km al aan revisie toe zijn, maar voor de meeste geldt eigenlijk,
rond de 150.000 km. Bij een ander revisie bedrijf dat geverifieerd en die vermelden ongeveer hetzelfde..

Maarre sleutel ze, en we lezen de oplossing hopelijk wel... :knipoog

Oja.
http://www.dctechnics.nl/Downloads/dive ... cu%27s.pdf

Vanaf 4.5 en verder.... :knipoog

http://webdisk.planet.nl/paap0000/publi ... 20boek.pdf

Pagina 7/48 punt 4


http://webdisk.planet.nl/paap0000/publi ... 20boek.pdf
vanaf pagina 9/121 en verder..... ook interessant
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Chokefunctie

Bericht door René »

@peter,

Graag ff ontopic blijven het heeft NIETS maar dan ook NIETS met mijn accu te maken.

Kleur rook is wit, veel diesel en condens.


@Gerjol, mijn tank is 14 jaar oud, enig idee of water en diesel zich vermengen of krijg je in de loop der jaren een waterfilmpje in je tank?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Chokefunctie

Bericht door Multivan Generation »

even een redenering..

Je hebt op de heenreis een hele volle accu, die is heel warm geworden van het laden.
Dan zet je hem weg, koude omgeving, condensvorming met capaciteitsverlies tot gevolg.
Volgende ochtend starten, een flinke belasting, dat haalt de accu nog.
Klein stukje rijden, niets bijladen op zo'n kort stukje, roofbouw op accu.
In de zon, auto warmer en accu iets warmer, wel net genoeg capaciteit.
Volgende dag, weer starten in extreme koude, accu had nog rest capaciteit en met moeite aan.
Etc..

Wordt het gedurende de vakantie steeds erger ja of nee?

Ik vroeg niet voor niets of je de accu inpakt...

Wat gebeurd er, als je de auto een nachtje aan de lader hangt? Is het dan beter?

Heb je je tank al eens helemaal gereinigd?

Brandstoffilter status?

Gloeispiralen nog heel ? (mijn broer had binnen 1 jaar een defecte)

Als het echt temeratuur gerelateerd is, dan kun je er hier in Nederland niet achter komen,
maar zou je ter plaatse moeten testen..

Wat een TDI erg prettig vind bij extreme koude is luchtaanzuiging uit de "warme" motorruimte...

@peter,

Graag ff ontopic blijven het heeft NIETS maar dan ook NIETS met mijn accu te maken.
Gelukkig ben ik net zo eigenwijs als jou :zwaai :zwaai

Wat is de kilometerstand van dat blok?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Chokefunctie

Bericht door René »

km stand van dit blok is 160.000 km


Ik kan met deze accu wel een kwartier starten maar dat vind de startmotor niet fijn
Het wordt niet erger het is temperatuur afhankelijk de ene nacht is het stervens koud de volgende nacht bewolkt kan ik smorgens zo starten bij -7 niks aan het handje.

Als ik eerst de hond uitlaat en ademen moet door de sjaal moet weet ik dat het starten moeilijk wordt.

Op sleep achter een vito had ik ook ruim een km vol in de versnelling nodig,

Rene heeft uitgezocht gloeiers AXG en ACV is identiek en aangeboden eens met zijn computer op vakantie te gaan en ff te proberen.

Ik zal in december ook eens proberen te starten met een Fohn op het rechter spatbord.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Chokefunctie

Bericht door Pascal-141 »

René ,
Toen ik rond de kerst mijn huidige California kocht (ook met AXG motor) was het ook koud in Duitsland , toen ik hem ging ophalen , en vond toen ook dat hij "langer moest starten" . "Langer starten" is natuurlijk relatief , mijn beide ACV's sloegen echt van de eerste tik aan (koud of warm) , en omdat ik dat zo gewoon was vond ik dat de startmotor van de AXG toch iets langer moest ronddraaien voor hij aansloeg . Om een vergelijk te geven : Als de ACV's aansloegen na 1sec , dan sloeg de AXG aan na 3 sec.
Ik maakte me er niet druk om , want het eerste wat ik van plan met de AXG was de hele distributiewinkel te vervangen , en ik vermoedde dat het langer starten te wijten was aan een iets verlopen timing . Maar na het vervangen van de distributie , brandstoffilter en luchtfilter was het starten nog precies hetzelfde . Ik ben dan na enkele dagen nog eens teruggeweest om de timing nog eens te controleren , maar ook dan geen verschil in starten . Let op , hij startte goed hé , maar net iets later dan wat ik wilde .
Dan heb ik de gloeispiralen vervangen ( preventief , want ze waren alle 5 nog steeds goed) . Na het vervangen : geen verschil in starten.
Dan heb ik nieuwe verstuivers gekocht (nieuwe! , en geen revisie) , en die gemonteerd , meteen ook de retourleidingen enz vervangen , en wat denk je ? Geen verschil in starten ... De "oude" verstuivers hadden 200.000km gedraaid , en bleken dus nog in goede staat te zijn , want er was geen verschil merkbaar na het monteren van de nieuwe.
Zelfs nu , in de zomer , start mijn AXG nog steeds ietsje later dan mijn ACV's .
De motor is in heel goede conditie , draait super , verbruikt géén olie , en ik rijd met mijn 2300kg zware California gewoon dik 190km/u (niet gechipt) .
Ik vermoed dat het een beetje eigen is aan een AXG , dat die iets langzamer start dan een ACV .
Wat nu de reden is dat jij de jouwe helemaal niet aan de praat krijgt bij strenge vorst kan ik niet meteen zeggen , maar een mogelijkheid is misschien dat er een brandstofleiding (vanaf de tank naar de filter , of van filter naar pomp) misschien last heeft van ouderdom , en wat poreus begint te worden ?
Wat ook een mogelijkheid kan zijn : beginnende slijtage op de inspuitpomp ? Heb ik ook gehad bij een van mijn ACV's , de kamer van de inspuitpomp was uitgesleten , heb er een andere inspuitpomp op geplaatst , en probleem was verholpen .
VW inspuitpompen blijken nogal gevoelig voor water in de diesel : dan slijten ze verschrikkelijk snel ...
Misschien eens je inspuitpomp laten testen in een Bosch center ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Chokefunctie

Bericht door GerJol 716 »

Berrie, water en diesel vermengen zich in zekere zin wel ja, als warme diesel afkoelt zal het vocht aantrekken uit de atmosfeer.
In diesel is chemisch gebonden vocht aanwezig en dit kan bij temperatuurswisselingen condenseren, en daardoor "vrij" microbiologisch geschikt water worden.

Er kan zich dus een waterfilmpje in je tank bevinden ja.

Nu is een bijkomend probleem van vocht in de brandstof, dat er bacteriegroei kan ontstaan in de diesel.
Maar dit is bij auto´s meestal niet aan de orde door de snelle doorstroming van de brandstof.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Chokefunctie

Bericht door Egbert&Manon »

Afgelopen winter had ik ook startproblemen.
Accu was niet goed meer.
Ik kon heel vaak gloeien en starten.
Na het meten met een voltmeter op de accu, bleek ik zo'n 10,5 volt te meten.
Dit betekende dat 1 cel defect was.
De overige cellen waren kennelijk zeer goed.

De reactie van Peter kan ik mij wel voorstellen.
Daarom gaf ik aan om een voltmeter op de accu te zetten.
Je kunt dan al heel veel dingen uitsluiten.

Gelukkig heb jij een goede accu :toppie


Je retourleiding is heel dun.
Als hier iets water in zit (bij het filter) en dichtvriest zal dit ook voor problemen kunnen zorgen.
Als er eenmaal warme diesel doorheen gekomen is, zal het probleem ook accuut verdwenen zijn.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie