Pas geleden kwam er een enorm kabaal onder de motorkap vandaan als ik boven de 2000 toeren kwam. Tevens was het rondom de EGR klep vol met motorolie. Dus maar de Turbo vervangen..een mooi gereviseerde versie.
Bij het losmaken van de motorbeschermkap, kwam ik allemaal ijzerslijpsel tegen...Het bleek de torsie-elastische koppeling van de aircocompressor te zijn die kapot geslagen is.Ik was dus metaal aan het bewerken onder het rijden
Het bleek dus tevens dat de vrijloopkoppelingen van de airco en dynamo vervangen moesten te zijn bij 150.000 km, ondertussen 160.000 gereden.Beide koppelingen maar meteen vervangen om problemen te voorkomen [paar avonden sleutelen].
Bij het vervangen van de turbo ook maar meteen eens de EGR klep eruit gehaald om schoon te maken, maar tot mijn verbazing waren de [volgensmij] puntlassen van de stopklep afgebroken. De klep zat schuinvast in de doorlaat zoals op de foto.

- Stopklep EGR
Ik heb de klep er volledig uitgehaald, weet alleen het effect nog niet. Ik heb begrepen dat deze klep ervoor zorgt dat de motor sneller stop staat bij het uitschakelen, maar nog nooit problemen mee gehad. Busje rijdt weer als een zonnetje, alleen nog even aan het bedenken of ik de rechteraandrijfas eens preventief zal controleren.