Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een behulpzame fransman bij startproblemen

vragen over de T4
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

sgsdebruijn schreef:Zijn de meldingen gereset?
We lezen hem opnieuw uit, indien nodig resetten we de meldingen en rijden opnieuw.
Maken een log van wat groepen (3 8 11) dan heb je dat ook gelijk gehad.
Leuk een motor die mooi loopt maar op gehoor denk ik wel knap als je het verschil in inspuittijdstip kan horen (-;
Dus die pomptiming lezen we ook gewoon uit.

Maar even voor de zekerheid,
niet starten maar wel ronddraaien of ook zelfs niet ronddraaien, geen klik enz..?

Is hij getuned?
Ja de foutmeldingen zijn gewist.

Hij startte eerst af en toe wel, maar viel binnen een seconde dan uit.
Toen O-ring en slangklemmen op brandstoffilter vervangen -> starten -> lopen
Toen in frankrijk: eerste poging klinkt als lege accu, startmotor probeert het een halve keer, geeft op met een zucht. Daarna helemaal niks bij het omdraaien van de sleutel. (voor Peter: ik wacht echt altijd op doven van voorgloeilampje en stabiel worden van benzinemeter en doven van controle lampje airbag voordat ik doordraai). Vandaar dat ik een nieuwe accu heb gekocht daar. Sleutel zou kunnen. Ik draag nu de tweede bij me, voor het geval dat...
Toen het verhaal van de fransman: eerst met nieuwe accu en luchtsensor erin wel starten. Toen ik hem uit had en nogmaals wilde starten deed zich het probleem zoals in nederland voor (voor de O-ring vervaning): wel aanslaan, maar binnen seconde weer uitvallen. Tot dat hij de luchtsensorstekker eraf haalde. Toen startte hij wel weer in een keer en bleef ook aan.

Sindsdien (en dik 1000km zonder sensor) start hij tot nu toe elke keer prima! Ook sinds gisteren, toen ik de sensor weer heb aangesloten. Soms trouwens wel vlotter dan andere keren. Ik bedoel, soms is het echt bij de eerste actie van de startmotor al helemaal goed, soms moet ik ander halve seconde starten: zo van.. ttut tutut broem ! Haha. En dat laatste is eerder het geval bij een warme motor dan bij een koude. Bij koude motor is het starten->bam! gelijk lopen! Daar geniet ik nu extra van!

Ben erg benieuwd naar testresultaten. En of het probleem na het vervangen van contactblokje zich weer eens voordoet.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Ohja, hij is bij mijn weten niet getuned. Er zit wel een K&N luchtfilter op en er zit een td-rode i op de voorgrill. Maar daar gaat hij natuurlijk niet harder van, als onder de kap niets gebeurd is. Op kenteken gewoon 75kW en anders dan het sport luchtfilter geen zichtbare modificaties. Ik vind hem wel lekker rap, zeker vergeleken bij de 2.4D en zijn gewicht. Het is een california met vast hoogdak namelijk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

aanslaan en binnen een seconde weer uit, duidt op de wegrijblokkering die in werking treedt.

Een rode I kon je krijgen als de bus dealer getuned werd.
Dus voorzien van ABT tuning.
Zo zijn er 88 pk TDI's die af importeur getuned zijn en afgeleverd met een rode I :knipoog

Bij jouw bouwjaar deden ze dat echter nog niet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Direct weer afslaan is de wegrijblokkering ja, kan ik je hier laten zien met mijn "windsurf" sleutel.

Het lijkt alsof die sensor truc samenvalt met die wegrijblokkering, soort van toeval. L dan niet een slecht contactblok en rlais109
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Inmiddels contactblokje ook vervangen. Tot nu toe, starten->lopen. Nu maar kijken.

@sebastiaan: wanneer zal ik langs komen voor wat testjes?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Ik zal je even mailen, was ziek en is nu ff druk (-;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

OK. Top!
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

FF een update:

hij start en slaat en blijft aan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

hihi..
toch leuk he zo'n forum :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Jazeker!

Hoop nog wel dat Sebastiaan m'n bus wil uitlezen en testen met Vagcom. Maar heb nog niet een concrete afspraak met hem.

Ben ondertussen bezig met het interieur. De vloeren van westfalia worden niet meer geleverd volgens mij. En originele vloerbekleding ook niet... Jammer.

Heb ook nog een rubber voor om de kleine achterklep nodig trouwens. Jij nog een tip?

Groetjes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

kijk voor dat rubber anders eens bij de rubberwinkel in Helmond?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Vandaag Roeland op bezoek met de T4 Exclusive, was gezellig en lekkere appeltaart.
Bus uitgelezen,

Pomptiming, echt steady op bijna 56 bijna niet verspringen hooguit een 4 graden op en neer.

Immobilizer melding, gereset dit is waarschijnlijk ook je probleem van wel starten maar gelijk uitgaan.
Of de ring rond het slot is defect/slecht of de immobilizer zelf, naja je weet het Pascal contacten voor spullen (-;

Startmotor - dat hij na een tijd niet rond wil zal de startmotor zijn komt moeilijker op gang en loeit na zoals we hoorden.
Ik zou hem vervangen, deze moet je hebben,
http://www.starterdynamo-online.nl/a-18 ... 5-d-td-tdi

ff uitzoeken hoe het ook alweer zat van Excel output naar grafiekjes in office 2010 maar het is gelukt.

LMM - Zie hier het resultaat Roeland, LMM is niet zo fris ik zou hem eerst eens schoonmaken met remmenreiniger als denk ik dat hij de vraag nooit zal halen.
Maar wil hem dan nog wel eens doormeten, je merkt dat er na een bepaalt toerental geen vooruitgang meer zit in de bus ondanks de tuning. De vraag haalt hij gewoon niet.

Verder is de algehele staat echt wel netjes wat we zo even snel konden zien.
Als je nog eens wilt loggen oid hoor ik het wel
Bijlagen
Roeland logs 03112012 T4ACV1996
Roeland logs 03112012 T4ACV1996
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Sebastiaan nogmaals bedankt! Vond het echt relaxed en weer geleerd over m'n t4 tdi!!

Die grafiek van de LMM is best schokkend. Schiet aardig te kort!

Ik heb Pascal al gemaild over de onderdelen. Misschien nog een LMM erbij doen. Al staat bij tips & trucs een verhaal van Berrie en Rene, dat het ook een vacuumprobleem kon zij en/of niet gangbare stangen in de turbo... Hij had ook voldoende brandstoftoevoer en turbodruk. Lijkt dus identiek aan wat hij toen had. Hij had het over een:
Lage waarde, een nieuwe van VW ( Bosch ) erin en nog steeds de lage waarde.
Turbo druk goed, brandstofdruk goed,maar de doorlaat van de LMM maar de helft. Bleek het een vacuum probleem te zijn.
Dit vacuum, probleem zat hem in het stangenstelsel van de Turbo.
Als je de turbo op vollast laat draaien moet de ( dose am VTG lader ) doos, aanslag van de turbo zich tot de aanslag kunnen openen.
Bleek een beetje hittebestendig vet wonderen te doen. Stang was wat roestig
Welk stangetje en waar spuit je dat vet in? Dan ben ik er denk!
Trouwens, jij zei vanmiddag dat ik de vacuumslangetjes sowieso wel mocht vervangen omdat ze er wat oud en droog uitzagen. Dan klinkt het samen met het verhaal van Berrie en Rene zeer aannemelijk dat dit de situatie verbeteren kan.

Wat een TOP forum zeg!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Ik denk niet dat dat het probleem is, je turbodruk is gewoon ok.

De LMM meet de inname van lucht, als de sensor (draad die door spanning gaat gloeien en afkoelen door de hoeveelheid lucht die er langs gaat in ons geval ( tot '98) vuil is meet hij al beduidend minder. elektronica erin kan ook "op" zijn.
Eventueel kunnen we nog een keer testen met een andere LMM, mijn is op 3 mg/r helemaal goed, eventueel kunnen we ook met mijn andere LMM testen waar een diode in gesoldeerd zit die ervoor zorgt dat hij maximaal meet en maximale lucht doorlaat.

Hoe oud is btw je luchtfilter?

In de pre '99'tigers past alleen een Pierburg die je compleet dient te vervangen, vanaf '99 kan je ook alleen de meetstift vervangen voor een Pierburg of Bosch,
Zie http://www.t4-wiki.de/wiki/Luftmassenmesser
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

OK. Dan ga ik hem eerst eens schoonmaken.

Er zit bij mij en K&N sportfilter op. Die is bij de laatste ' beurt' bij de garage 'gereinigd'. Ik had vast een luchtfilter gekocht bij Auto Electra, maar garagehouder zei dat die K&N filters geen lamellen hebben zoals de gewone luchtfilters.

Ik had natuurlijk niet gedacht dat ik een gechiptuned 'flatgebouw' (zoals ik jou vanmiddag hoorde zeggen ;)) op wielen had met een sportluchtfilter.
Plaats reactie