Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Busje spuiten
Busje spuiten
Yow yow,
Heb dezelfde vraag gesteld op het belgian T4 club forum omdat ik belg ben natuurlijk , maar ik veronderstel dat de prijzen tussen B en NL niet zo heel veel zullen verschillen; vandaar dat ik ze ook hier op het forum stel
Ik ben van plan om mijn busje volgend jaar in het voorjaar te laten spuiten, nu zullen er wss nog mensen zijn die dit gedaan hebben en/of mensen kennen met ervaring.
Mijn T4 is een witte (nu mat witte) SWB 3 zitter met enkel een achterruit erin (dus een pannel van).
De kleur die mijn voorkeur heeft is focus RS groen of om kosten te besparen parelmoer wit.
Heeft iemand een idee hoeveel de kost hiervan zou bedragen, vanaf volgende mnd zou ik hier en daar al is gaan informeren maar een indicatie zou al super zijn ? Indien nodig zou ik zelf alles kunnen/proberen te strippen en wat voorbereidend werk doen als men mij zou zeggen wat ik moet doen
Vroeger was het allemaal simpeler toen kende ik iemand die super kon spuiten en dit na zijn uren deed als hobby, spijtig genoeg is die moeten stoppen ivm gezondheidsredenen die hij erbij gekregen heeft
Alle info is welkom
Grtz J
Heb dezelfde vraag gesteld op het belgian T4 club forum omdat ik belg ben natuurlijk , maar ik veronderstel dat de prijzen tussen B en NL niet zo heel veel zullen verschillen; vandaar dat ik ze ook hier op het forum stel
Ik ben van plan om mijn busje volgend jaar in het voorjaar te laten spuiten, nu zullen er wss nog mensen zijn die dit gedaan hebben en/of mensen kennen met ervaring.
Mijn T4 is een witte (nu mat witte) SWB 3 zitter met enkel een achterruit erin (dus een pannel van).
De kleur die mijn voorkeur heeft is focus RS groen of om kosten te besparen parelmoer wit.
Heeft iemand een idee hoeveel de kost hiervan zou bedragen, vanaf volgende mnd zou ik hier en daar al is gaan informeren maar een indicatie zou al super zijn ? Indien nodig zou ik zelf alles kunnen/proberen te strippen en wat voorbereidend werk doen als men mij zou zeggen wat ik moet doen
Vroeger was het allemaal simpeler toen kende ik iemand die super kon spuiten en dit na zijn uren deed als hobby, spijtig genoeg is die moeten stoppen ivm gezondheidsredenen die hij erbij gekregen heeft
Alle info is welkom
Grtz J
- kurt&oxana
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
- Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)
Re: Busje spuiten
De kleur die mijn voorkeur heeft is focus RS groen of om kosten te besparen parelmoer wit.
Hoi . Jurgen om kosten te besparen , zal je zeker al géén parelmoer wit moeten nemen , als je RS groen neemt in traditionele lak (dus zonder vernis ) , bespaar je al een pak , ik spreek uit ervaring
Hoi . Jurgen om kosten te besparen , zal je zeker al géén parelmoer wit moeten nemen , als je RS groen neemt in traditionele lak (dus zonder vernis ) , bespaar je al een pak , ik spreek uit ervaring
T4 Multivan 2.5 TDI
Re: Busje spuiten
Hey Kurt, geeft de vernis geen verstevigende bijdrage aan de lak ? Als ik de lak zelf mag aankopen zou ik korting kunnen krijgen door mijn schoonvader De bedoeling is dat ik er nog 10j mee verder rijkurt&oxana schreef:De kleur die mijn voorkeur heeft is focus RS groen of om kosten te besparen parelmoer wit.
Hoi . Jurgen om kosten te besparen , zal je zeker al géén parelmoer wit moeten nemen , als je RS groen neemt in traditionele lak (dus zonder vernis ) , bespaar je al een pak , ik spreek uit ervaring
- kurt&oxana
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
- Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)
Re: Busje spuiten
ja vernis geeft wel een beschermende laag ,maar het kleur die eronder zit is al op waterbasis , en die vindt ik persoonlijk niet zo sterk als de traditionele lakken , en zonder vernis is het ook al gemakkelijker om bij te werken als er iets gebeurd , bij mij was het ook al het geval , eind augustus was de bus gespoten , en in Oktober geeft er al een lompe kloot een kras gezet op mijn spatbord ,deze was gelukkig niet te diep , en heb ik er gemakkelijk kunnen uit polieren
T4 Multivan 2.5 TDI
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Busje spuiten
Een spuiter zal niet snel met "andere" lak werken , dan met zijn eigen gebruikelijke merk ,omdat ze daar dan meeste ervaring mee hebben.Jurgen VH schreef:
Als ik de lak zelf mag aankopen zou ik korting kunnen krijgen door mijn schoonvader De bedoeling is dat ik er nog 10j mee verder rij
Al of niet met vernis apart hangt er vanaf welke lak je neemt : bvb bij metallic lak hoeft er geen vernislaag meer bij op .
En het hangt ook af van welk resultaat je verwacht na het spuiten . Om een echt mooie diepteglans te krijgen , kun je er toch best een paar laagjes vernis erop zetten ook .
Kost dan ook meer , maar het resultaat is dan ook
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Busje spuiten
Mercikes voor den uitleg Pascal, weeral iets bijgeleerd
- kurt&oxana
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
- Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)
Re: Busje spuiten
@ Pascal , je hebt daar ergens een foutje staan Pascal , het is juist wel bij mettalic dat er altijd vernis op staat , maar het is zoals je zegt , een carossier werkt /spuit altijd met de producten die hij gewoon is
maar nu werkt bijna elke carossier met lakken op waterbasis , dat wil zeggen dat er zowel bij effen kleuren als bij metallic kleuren enkele vernislagen op moeten , nu kan je bij de leveranciers nog aan de "oude systeem " lakken kan geraken , maar die moeten er met de tijd allemaal vantussen (milieunormen enz..)
het grote nadeel van de waterbasislakken , dat je al zeker een spuitkabine nodig hebt , om te kunnen laten bakken , anders droogt die rommel bijna niet , dus om thuis iets bij te spuiten met die waterbasislakken is miserie
maar nu werkt bijna elke carossier met lakken op waterbasis , dat wil zeggen dat er zowel bij effen kleuren als bij metallic kleuren enkele vernislagen op moeten , nu kan je bij de leveranciers nog aan de "oude systeem " lakken kan geraken , maar die moeten er met de tijd allemaal vantussen (milieunormen enz..)
het grote nadeel van de waterbasislakken , dat je al zeker een spuitkabine nodig hebt , om te kunnen laten bakken , anders droogt die rommel bijna niet , dus om thuis iets bij te spuiten met die waterbasislakken is miserie
T4 Multivan 2.5 TDI
Re: Busje spuiten
En daar ben jij dan fout in kurt :p
Tegenwoordig zijn de watergedragen lakken beter of zeker evenwaardig aan de conventionele solventlakken.
Ik spuit echter ook nog liever met solvent. Gewoon omdat je je kleu sneller ziet en dus gemakkelijker is om te spuiten.
Vooral bij het uitnevellen dan.
Watergedragen lakken moeten niet gebakken worden. Het is de vernis die ove de watergedragen lak moet die moet gebakken worden. Echter is deze ook nog steeds op solvent omdat ze nog steeds hiervoor geen goede kwaliteit hebben.
Je kan wel nog altijd de oude vernis over het watergedragen product zetten, maar deze durven indien niet droog wel eens vechten.
En parelmoer wit zal niet veel duurder zijn danhet ford groen, met de simpele reden dat het groen geen effen kleur is maar een effectlak met zowel mettalic als parelmoer.
groeten
Stijn
Tegenwoordig zijn de watergedragen lakken beter of zeker evenwaardig aan de conventionele solventlakken.
Ik spuit echter ook nog liever met solvent. Gewoon omdat je je kleu sneller ziet en dus gemakkelijker is om te spuiten.
Vooral bij het uitnevellen dan.
Watergedragen lakken moeten niet gebakken worden. Het is de vernis die ove de watergedragen lak moet die moet gebakken worden. Echter is deze ook nog steeds op solvent omdat ze nog steeds hiervoor geen goede kwaliteit hebben.
Je kan wel nog altijd de oude vernis over het watergedragen product zetten, maar deze durven indien niet droog wel eens vechten.
En parelmoer wit zal niet veel duurder zijn danhet ford groen, met de simpele reden dat het groen geen effen kleur is maar een effectlak met zowel mettalic als parelmoer.
groeten
Stijn
- kurt&oxana
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
- Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)
Re: Busje spuiten
ja kwalitatief , zullen ze wel evenwaardig zijn , mischien omdat het anders werken is met die waterbasislakken . maar ik zou er toch niet willen mee spuiten zonder een kabine die toch op temperatuur staat , als je tijd vergelijkt dat die waterbasislak of de oude solvent lakken nodig heeft om te drogen , en zoals je zegt , de vernis is nog altijd zoals voorheen
T4 Multivan 2.5 TDI
Re: Busje spuiten
Alvast bedankt voor jullie reacties Kurt en Stintjen, maar voor mij wordt het allemaal wat te technisch . @ Stintjen je zegt dat je spuit, spreek ja dan over kleine onderdelen of wagens, motors etc. ? Zou jij er een richtprijs durven opplakken, eventueel nadat ik je foto's mail ?
Grtz J
Grtz J
Re: Busje spuiten
Complete t4 zal toch denk ik snel rond de 3000 a 4000 euro kosten, als je het laat doen in een carrosserie.
Je kan evengoed ook (wel effen kleuren dan) in industrielak gaan werken.
Scheelt een hoop geld, is even sterk en kan je ook krijgen in vernis. Als je dat zelf kan doen kom je er vanaf met 300 euro producten :p
Je kan evengoed ook (wel effen kleuren dan) in industrielak gaan werken.
Scheelt een hoop geld, is even sterk en kan je ook krijgen in vernis. Als je dat zelf kan doen kom je er vanaf met 300 euro producten :p
Re: Busje spuiten
Al een geluk dat ik zit ik had niet gedacht dat het zoveel zou zijn . Als ik 3 a 4000€ zou moeten betalen kan ik deze beter verkopen en een da geld erbij leggen voor een recenter model met degelijke lakStintjen schreef:Complete t4 zal toch denk ik snel rond de 3000 a 4000 euro kosten, als je het laat doen in een carrosserie.
Je kan evengoed ook (wel effen kleuren dan) in industrielak gaan werken.
Scheelt een hoop geld, is even sterk en kan je ook krijgen in vernis. Als je dat zelf kan doen kom je er vanaf met 300 euro producten :p
300€ is heel schappelijk buiten dat ik nog nooit iets gespoten heb behalven in de slaapkamer of dergelijke dan en geen spuitcabine heb ne maat van me is wel carrosier geweest maar zal is moeten vragen of hij nog zin heeft in zo iets dergelijks.
Alvast bedankt voor de prijsindicatie Stintjen, zo val ik ni neer als ik ga rondhoren
Re: Busje spuiten
Veel hangt af van wat je wil.
Je hebt niet perse een spuitcabine nodig om te spuiten. Natuurlijk om het properste en gemakkelijkste werken wel.
Alhoewel ik in vele carrosseriën kom en mij bij sommige cabines serieus de vraag stel hoe ze daar stofvrij in kunnen spuiten.
Als je alles zelf gaat schuren en die vriend alles in de grondverf zet (mag stof in zitten, schuur je nadien toch uit)
Zal dit al heel veel schelen in prijs. Natuurlijk wel de juiste groftes gebruiken.
Of je spuit in een een propere garage en maakt de vloer nat.
Veel dingen waar je moet rekening mee houden. Afhankelijk dus de graad van afwerking.
Indien nog vragen stel ze gerust, verf en spuiten das men ding wel :p
Je hebt niet perse een spuitcabine nodig om te spuiten. Natuurlijk om het properste en gemakkelijkste werken wel.
Alhoewel ik in vele carrosseriën kom en mij bij sommige cabines serieus de vraag stel hoe ze daar stofvrij in kunnen spuiten.
Als je alles zelf gaat schuren en die vriend alles in de grondverf zet (mag stof in zitten, schuur je nadien toch uit)
Zal dit al heel veel schelen in prijs. Natuurlijk wel de juiste groftes gebruiken.
Of je spuit in een een propere garage en maakt de vloer nat.
Veel dingen waar je moet rekening mee houden. Afhankelijk dus de graad van afwerking.
Indien nog vragen stel ze gerust, verf en spuiten das men ding wel :p
Re: Busje spuiten
Stintjen bedankt voor de waardevolle info
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Busje spuiten
Oei,inderdaad,nu ik mijn tekst nalees....kurt&oxana schreef:@ Pascal , je hebt daar ergens een foutje staan Pascal , het is juist wel bij mettalic dat er altijd vernis op staat
Ik wou eigenlijk schrijven dat metallic lak niet vervaagd,of afschijnt. Gewone lak doet dat wel vaker.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper