Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje spuiten

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Busje spuiten

Bericht door Jurgen VH »

Yow yow,

Heb dezelfde vraag gesteld op het belgian T4 club forum omdat ik belg ben natuurlijk :knipoog , maar ik veronderstel dat de prijzen tussen B en NL niet zo heel veel zullen verschillen; vandaar dat ik ze ook hier op het forum stel :zwaai

Ik ben van plan om mijn busje volgend jaar in het voorjaar te laten spuiten, nu zullen er wss nog mensen zijn die dit gedaan hebben en/of mensen kennen met ervaring.
Mijn T4 is een witte (nu mat witte) SWB 3 zitter met enkel een achterruit erin (dus een pannel van).
De kleur die mijn voorkeur heeft is focus RS groen of om kosten te besparen parelmoer wit.
Heeft iemand een idee hoeveel de kost hiervan zou bedragen, vanaf volgende mnd zou ik hier en daar al is gaan informeren maar een indicatie zou al super zijn ? Indien nodig zou ik zelf alles kunnen/proberen te strippen en wat voorbereidend werk doen als men mij zou zeggen wat ik moet doen :knipoog

Vroeger was het allemaal simpeler toen kende ik iemand die super kon spuiten en dit na zijn uren deed als hobby, spijtig genoeg is die moeten stoppen ivm gezondheidsredenen die hij erbij gekregen heeft

Alle info is welkom :knipoog

Grtz J
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Busje spuiten

Bericht door kurt&oxana »

De kleur die mijn voorkeur heeft is focus RS groen of om kosten te besparen parelmoer wit.

Hoi . Jurgen om kosten te besparen , zal je zeker al géén parelmoer wit moeten nemen , als je RS groen neemt in traditionele lak (dus zonder vernis ) , bespaar je al een pak , ik spreek uit ervaring :nuts
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Busje spuiten

Bericht door Jurgen VH »

kurt&oxana schreef:De kleur die mijn voorkeur heeft is focus RS groen of om kosten te besparen parelmoer wit.

Hoi . Jurgen om kosten te besparen , zal je zeker al géén parelmoer wit moeten nemen , als je RS groen neemt in traditionele lak (dus zonder vernis ) , bespaar je al een pak , ik spreek uit ervaring :nuts
Hey Kurt, geeft de vernis geen verstevigende bijdrage aan de lak ? Als ik de lak zelf mag aankopen zou ik korting kunnen krijgen door mijn schoonvader :knipoog De bedoeling is dat ik er nog 10j mee verder rij :driveT4
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Busje spuiten

Bericht door kurt&oxana »

ja vernis geeft wel een beschermende laag ,maar het kleur die eronder zit is al op waterbasis , en die vindt ik persoonlijk niet zo sterk als de traditionele lakken , en zonder vernis is het ook al gemakkelijker om bij te werken als er iets gebeurd , bij mij was het ook al het geval , eind augustus was de bus gespoten , en in Oktober geeft er al een lompe kloot een kras gezet op mijn spatbord :muur ,deze was gelukkig niet te diep , en heb ik er gemakkelijk kunnen uit polieren
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Busje spuiten

Bericht door Pascal-141 »

Jurgen VH schreef:

Als ik de lak zelf mag aankopen zou ik korting kunnen krijgen door mijn schoonvader :knipoog De bedoeling is dat ik er nog 10j mee verder rij :driveT4
Een spuiter zal niet snel met "andere" lak werken , dan met zijn eigen gebruikelijke merk ,omdat ze daar dan meeste ervaring mee hebben.

Al of niet met vernis apart hangt er vanaf welke lak je neemt : bvb bij metallic lak hoeft er geen vernislaag meer bij op .

En het hangt ook af van welk resultaat je verwacht na het spuiten . Om een echt mooie diepteglans te krijgen , kun je er toch best een paar laagjes vernis erop zetten ook .
Kost dan ook meer , maar het resultaat is dan ook :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Busje spuiten

Bericht door Jurgen VH »

Mercikes voor den uitleg Pascal, weeral iets bijgeleerd :zwaai
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Busje spuiten

Bericht door kurt&oxana »

@ Pascal , je hebt daar ergens een foutje staan Pascal , het is juist wel bij mettalic dat er altijd vernis op staat , maar het is zoals je zegt , een carossier werkt /spuit altijd met de producten die hij gewoon is
maar nu werkt bijna elke carossier met lakken op waterbasis , dat wil zeggen dat er zowel bij effen kleuren als bij metallic kleuren enkele vernislagen op moeten , nu kan je bij de leveranciers nog aan de "oude systeem " lakken kan geraken , maar die moeten er met de tijd allemaal vantussen (milieunormen enz..)
het grote nadeel van de waterbasislakken , dat je al zeker een spuitkabine nodig hebt , om te kunnen laten bakken , anders droogt die rommel bijna niet , dus om thuis iets bij te spuiten met die waterbasislakken is miserie
T4 Multivan 2.5 TDI
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Re: Busje spuiten

Bericht door Stintjen »

En daar ben jij dan fout in kurt :p

Tegenwoordig zijn de watergedragen lakken beter of zeker evenwaardig aan de conventionele solventlakken.
Ik spuit echter ook nog liever met solvent. Gewoon omdat je je kleu sneller ziet en dus gemakkelijker is om te spuiten.
Vooral bij het uitnevellen dan.
Watergedragen lakken moeten niet gebakken worden. Het is de vernis die ove de watergedragen lak moet die moet gebakken worden. Echter is deze ook nog steeds op solvent omdat ze nog steeds hiervoor geen goede kwaliteit hebben.
Je kan wel nog altijd de oude vernis over het watergedragen product zetten, maar deze durven indien niet droog wel eens vechten.

En parelmoer wit zal niet veel duurder zijn danhet ford groen, met de simpele reden dat het groen geen effen kleur is maar een effectlak met zowel mettalic als parelmoer.

groeten
Stijn
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Busje spuiten

Bericht door kurt&oxana »

ja kwalitatief , zullen ze wel evenwaardig zijn , mischien omdat het anders werken is met die waterbasislakken . maar ik zou er toch niet willen mee spuiten zonder een kabine die toch op temperatuur staat , als je tijd vergelijkt dat die waterbasislak of de oude solvent lakken nodig heeft om te drogen :nuts , en zoals je zegt , de vernis is nog altijd zoals voorheen
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Busje spuiten

Bericht door Jurgen VH »

Alvast bedankt voor jullie reacties Kurt en Stintjen, maar voor mij wordt het allemaal wat te technisch :lach . @ Stintjen je zegt dat je spuit, spreek ja dan over kleine onderdelen of wagens, motors etc. ? Zou jij er een richtprijs durven opplakken, eventueel nadat ik je foto's mail ?

Grtz J
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Re: Busje spuiten

Bericht door Stintjen »

Complete t4 zal toch denk ik snel rond de 3000 a 4000 euro kosten, als je het laat doen in een carrosserie.
Je kan evengoed ook (wel effen kleuren dan) in industrielak gaan werken.
Scheelt een hoop geld, is even sterk en kan je ook krijgen in vernis. Als je dat zelf kan doen kom je er vanaf met 300 euro producten :p
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Busje spuiten

Bericht door Jurgen VH »

Stintjen schreef:Complete t4 zal toch denk ik snel rond de 3000 a 4000 euro kosten, als je het laat doen in een carrosserie.
Je kan evengoed ook (wel effen kleuren dan) in industrielak gaan werken.
Scheelt een hoop geld, is even sterk en kan je ook krijgen in vernis. Als je dat zelf kan doen kom je er vanaf met 300 euro producten :p
Al een geluk dat ik zit :nuts ik had niet gedacht dat het zoveel zou zijn :bonk. Als ik 3 a 4000€ zou moeten betalen kan ik deze beter verkopen en een da geld erbij leggen voor een recenter model met degelijke lak :lach
300€ is heel schappelijk buiten dat ik nog nooit iets gespoten heb behalven in de slaapkamer of dergelijke dan :bifun en geen spuitcabine heb :knipoog ne maat van me is wel carrosier geweest maar zal is moeten vragen of hij nog zin heeft in zo iets dergelijks.

Alvast bedankt voor de prijsindicatie Stintjen, zo val ik ni neer als ik ga rondhoren :knipoog
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Re: Busje spuiten

Bericht door Stintjen »

Veel hangt af van wat je wil.

Je hebt niet perse een spuitcabine nodig om te spuiten. Natuurlijk om het properste en gemakkelijkste werken wel.
Alhoewel ik in vele carrosseriën kom en mij bij sommige cabines serieus de vraag stel hoe ze daar stofvrij in kunnen spuiten. :muur

Als je alles zelf gaat schuren en die vriend alles in de grondverf zet (mag stof in zitten, schuur je nadien toch uit)
Zal dit al heel veel schelen in prijs. Natuurlijk wel de juiste groftes gebruiken.

Of je spuit in een een propere garage en maakt de vloer nat.
Veel dingen waar je moet rekening mee houden. Afhankelijk dus de graad van afwerking.

Indien nog vragen stel ze gerust, verf en spuiten das men ding wel :p
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Busje spuiten

Bericht door Jurgen VH »

Stintjen bedankt voor de waardevolle info :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Busje spuiten

Bericht door Pascal-141 »

kurt&oxana schreef:@ Pascal , je hebt daar ergens een foutje staan Pascal , het is juist wel bij mettalic dat er altijd vernis op staat
Oei,inderdaad,nu ik mijn tekst nalees....
Ik wou eigenlijk schrijven dat metallic lak niet vervaagd,of afschijnt. Gewone lak doet dat wel vaker.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie