Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een behulpzame fransman bij startproblemen

vragen over de T4
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

@ Pascal: wees gerust, het is niet zo hardhandig gegaan als het klinkt! Beetje cleaner, perslucht om droog te spuiten. En een neveltje van siliconen. (Dit is tevens de eerste keer dat ik dit doe). Ik hoorde van dat K&N verhaal, dacht dat dat nou typisch een marketing verhaal was... Zal het eens proberen!

@Sebas: Ik heb een gloednieuwe papieren filter liggen, toen ik nog niet wist dat ik een k&n filter had... Neem ik die mee!
Had jij die link voor de startmotor die jij hebt nog een keer voor mij? Ben hem kwijt en nu ready om te bestellen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

sgsdebruijn schreef:Ik heb nog een zgan normaal papieren filter, pakken we die met de LMM's om te testen dan weten we zeker dat het goed moet zijn.
Peter is een tot '99 type LMM dus zonder verwisselbare stift
Ik heb er eentje liggen met dat vierkantje kastje op de LMM..
Anders had ik het niet aangeboden he.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Just in case Peter

@Roeland,
http://www.starterdynamo-online.nl/a-18 ... 5-d-td-tdi" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

Moet ik morgen nog iets meenemen richting Rotterdam of niet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Wat mij betreft niet hoor, Roeland?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

@ sebas: bedankt!
@ peter: sorry als het niet duidelijk was dat ik geen gebruik van je zeer attente aanbod wilde maken. Als ik bij Sebas ben, heb ik mijn oude LMM, die van Pascal, en Sebas z'n testers. Leek me voldoende! Maar toch bedankt!

De vloer ligt trouwens in mijn bus! Heb een tent rond de onderzijde van de bus gebouwd, ventilator kachel eronder: WARME bodemplaat! Van het weekend langs Oskar voor standkachel troubleshooting en novilon leggen met mijn zwager! EIndelijk komt de inbouw dichterbij!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

we zien het vanzelf wel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Zo ff een update:

Mijn standkachel bij Oskar opgehaald: loopt als een zonnetje. De ventilator liep aan tegen de behuizing, maar verder was hij goed volgens Oskar.

Ondertussen wacht ik nog op mijn watertank, die gerepareerd wordt bij Kemeling bv in het westland! Iedereen zei dat het niet te maken was en dat ik een nieuwe moest kopen van 375 EURO.... voor 70 E is ie morgen gefixed! De inbouw ligt dus ff stil en dus heb ik de LMM van Pascal erin gedaan (zonder te reinigen) het gewone papieren luchtfilter en ik heb gelijk het luchtfilterhuis aangepakt, zoals Peter dat bij Tips & trucks heeft omschreven. En wat een ellende vindt je dan achter dat luchtfilterhuis. Het rubberen ding tussen het rooster en het huis was doordrenkt met water, mos, en tussen achter het spatbord zat ECHT HEEL VEEL TROEP! Dat heb ik dus ook maar gelijk weggehaald en met owatrol behandeld.

Van de week startte ik (vóór deze lucht aanpassingen) met de kou en toen ging mijn toerenteller op en neer tussen de 800 -1100 rpm. Dat duurde ongeveer een halve minuut (max) en onder het rijden merkte je ook niets geks. Ik dacht, na de lucht aanpassingen en LMM van Pascal, dat dit wellicht over zou zijn, maar das niet het geval. Met kou danst de toerenteller. Maar hij start wel nogsteeds elke keer! Misschien dat dat dansen door iets anders komt icm met de kou.

Ben verder erg blij dat ik weer kan rijden en warm kan zitten in mijn camper! Nu nog fine-tunen en testen met Sebas.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Pascal-141 »

Dat op-en-neer gaan van de toeren na de start , zou kunnen wijzen op een defecte temperatuursensor .
Even uitlezen ...

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

welke sensor? Is dat dezelfde als van de zuheizer, of ergens anders in het blok zelf?
Ik heb aardig wat uit te lezen onderhand, ha!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

zit rechts voorop het blok bij de dieselretourleiding van de 2 laatste verstuivers.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

eerste 2 verstuivers toch?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

als je motorruimte in kijkt als je de motorklep open hebt gedaan links (-; was volgens mij met 2 dingen tegelijk bezig :groteogen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Update:

Heb de startmotor vervangen (http://www.starterdynamo-online.nl/a-18 ... 5-d-td-tdi en massapunten opgeschuurd (tip Multivan Generation) en in kopervet gezet. Wat een verschil! Hij staat binnen een fractie van een seconde vrolijk te snorren!

Dus sinds start van dit topic:
- contactblokje vervangen
- relais 109 (was wss al gedaan (grijze blokje))
- ring rond contactslot die sleutelcode doorgeeft aan immobilizer. (Dit was met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de oplossing van mijn probleem).
- startmotor

De startmotor die eraf kwam had last van 'nalopen' als de motor al ronddraaide... soort snerpend geluid en ging bij warme motor niet echt krachtig meer rond. De contacten waren aardig gecorrodeerd. Wellicht dat dat mede voor het slecht functionerend zorgde?

Verder EGR eraf gehaald en vervangen voor andere pijp. Vacuumslangen vervangen. Oliedruksensor vervangen. LMM, luchtfilter (papier ivm type LMM en k&n filter), luchtfilterhuis aangepast (tip Multivan Generation).

Toekomst: catvervanger eronder (maar de bouten zagen er zeer verroest uit, dus daar moet ik even de tijd voor nemen).

Deze camper heeft volgens mij uberhaupt weinig liefde gehad in zijn bestaan, gezien alle verroeste bouten en moeren aan de onderkant. Daar ben ik dus een flinke inhaalslag mee aan het maken!

Thanks voor alle tips!

@sebas: nog een keertje uitlezen?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Is goed Roel, maar eerst even kijken wat koning winter gaat doen, schaatsen op natuurijs gaat voor sleutelen (-;
Volgens mij komt en gaat het helemaal goed met je camper, het uitlezen zal dat dan wel bevestigen (-;

We whatsappen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie