Over die batterij. Ik merkte laatste maanden dat de capaciteit van de batterij achteruit ging. De bus wordt ook steeds minder gebruikt en als hij een paar dagen stil stond, ging hij niet zo goed meer rond. Er zit een nieuwe alternator op sinds vorig jaar maar ik heb op m'n display eigenlijk nog nooit mooi 14,4Volt gehad. Na de snowboardvakantie heeft de bus 10 dagen stil gestaan en de batterij was leeg. Lader er een dag aangehangen en hij startte onmiddellijk, maar gaf slechts 12,6 op de display. Terwijl hij bij niet draaiende motor 12,9 aangeeft. Dan heb ik zelf m'n metertje genomen en ik heb 12,3 gemeten als de motor af was. Ik heb de batterij er uitgehaald, vannacht op het werk hang ik die aan de tester. Ik denk dat ik maar ineens een Bosch S5E11 of een Varta Silver ga plaatsen.
Nu m'n vraag, kan een defecte batterij een lagere laadspanning van de alternator veroorzaken?
Dan die radiator, dat blijkt een eerdere herstelling te zijn die het niet meer hield. Het nippeltje voor de ontluchting is ooit afgebroken geweest en geplakt. Ik heb ook nog geprobeert om hem te plakken met 2componenten spul, maar dat zal ook een nieuwe worden vrees ik. Nu zit ik met een kleine beperking qua garage.
Is het mogelijk de radiator te vervangen zonder de bak eronderuit te halen, dus volledig langs boven? Is hij op dezelfde manier bevestigd als bij een korte neus?
Deze jongen gaat weer
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
Alle tips zijn welkom.