Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Betere remmen voor een T5
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Betere remmen voor een T5
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
- Hansjepansje
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27
Re: Betere remmen voor een T5
Heb de remklauwen met dubbele zuigers (Ate), remschijven 340 mm (Ate) en de remblokken (Textar) bij MR Auto besteld. Toch weer aanmerkelijk goedkoper. Nu nog op zoek naar de remzadels, zuigers, het kleinere montagewerk en de blikken beschermplaten.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Betere remmen voor een T5
Hoe werkt dat met je ABS dan, als je er zulke klauwen op zet?edjeraketje schreef: 04 apr 2017, 18:21 Ik heb deze set er ook onder, hiervoor de Audi R8 6-pots met 380 mm. Ik moet zeggen dat de 340 mm mij prima bevalt. En wat minder ombouw werk van zomer naar winterset.
Gr Ed
En de rembalans tussen voor en achter?
En hoe was het met de banden- en remmen slijtage aan de achterzijde?
Groetjes Peter
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Betere remmen voor een T5
ABS blijft gewoon naar behoren werken
Verschil in bandenslijtage door remmen is naar mijn idee niet te meten, voor slijt altijd sneller
De rembekrachtiger is gelijk aan de versie die ook in de Cayenne en de Touareg zit.
Verschil in rembalans is vrijwel te verwaarlozen, achter blijft neutraal.
Gr Ed
Verschil in bandenslijtage door remmen is naar mijn idee niet te meten, voor slijt altijd sneller
De rembekrachtiger is gelijk aan de versie die ook in de Cayenne en de Touareg zit.
Verschil in rembalans is vrijwel te verwaarlozen, achter blijft neutraal.
Gr Ed
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Betere remmen voor een T5
Mis nog de antiratelveer voor je blokken op deze foto.Hansjepansje schreef: 04 apr 2017, 18:13 Oké, dat geldt met name voor non-OEM remmen lijkt me. Als ik originele VW remklauwen met 340 schijven monteer, die destijds (geloof in 2011) op de T5 gp werden gemonteerd, dan moet dat passen.
Zag een komplete nieuwe set op ebay voor 1150 euro. Flink bedrag, maar wel alles wat je nodig hebt.
![]()
Bij BMonderdelen hebben ze de klauwen momenteel voor 175incl per stuk liggen .
En dan bij misterauto of autodog je remschijven blokken en ankerplaten. dan denk ik dat je niet aan de 1000euri komt.
- Hansjepansje
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27
Re: Betere remmen voor een T5
Bij Mr Auto gekocht: Ate remschijven 340 mm, Ate remklauwen dubbele zuigers en Textar remblokken voor totaal 468 euro incl. verzendkosten.
Bij Schaap & Bron: twee remzadels (gebruikt van een T5 uit 2011) voor 80 euro.
Bij Autodoc.de: vier geleidebusjes voor op de remzadels plus twee antiratelveren voor op de remblokken incl verzendkosten voor 70 euro.
Totaal ben ik nu dus ruim 600 euro kwijt voor deze dikkere remmenset. Niet gek toch?
Bij Schaap & Bron: twee remzadels (gebruikt van een T5 uit 2011) voor 80 euro.
Bij Autodoc.de: vier geleidebusjes voor op de remzadels plus twee antiratelveren voor op de remblokken incl verzendkosten voor 70 euro.
Totaal ben ik nu dus ruim 600 euro kwijt voor deze dikkere remmenset. Niet gek toch?
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Betere remmen voor een T5
Dat is zeker geen raar geld.
Als ik je een tip mag geven zou ik nog 2 setjes geleidebussen erbij bestellen. Je heb namelijk een harde en een zachtere versie. Die zachtere versie zorgt voor ruimte en dat kan een "trillend" gevoel geven bij het aanremmen. Ik heb destijds beide harde versies gemonteerd.
Gr Ed
Als ik je een tip mag geven zou ik nog 2 setjes geleidebussen erbij bestellen. Je heb namelijk een harde en een zachtere versie. Die zachtere versie zorgt voor ruimte en dat kan een "trillend" gevoel geven bij het aanremmen. Ik heb destijds beide harde versies gemonteerd.
Gr Ed
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
- Hansjepansje
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27
Re: Betere remmen voor een T5
Ik bedoelde eigenlijk de metalen geleidebouten die in de geleidebusjes passen
.
De remklauwen worden geleverd incl. de twee kunststof geleidebusjes. De één bevat een wit kunststof kokertje, dat zal de harde zijn. Waarom heeft de fabrikant slechts één geleidebus voorzien van dat witte kokertje? Zou de ander soms iets speling moeten hebben?

De remklauwen worden geleverd incl. de twee kunststof geleidebusjes. De één bevat een wit kunststof kokertje, dat zal de harde zijn. Waarom heeft de fabrikant slechts één geleidebus voorzien van dat witte kokertje? Zou de ander soms iets speling moeten hebben?
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Betere remmen voor een T5
Er waren in het begin veel klachten over de klauwen, ik heb bekeken waardoor het zou kunnen komen. Logische redenatie was dat spelling de klacht veroorzaakt.
Zelf nooit last gehad van nadat ik beide van de harde versie had voorzien.
De keuze is aan jezelf
Zelf nooit last gehad van nadat ik beide van de harde versie had voorzien.
De keuze is aan jezelf
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
- Hansjepansje
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27
Re: Betere remmen voor een T5
Oké, bedankt voor de tip!

Het spul weegt anders wel wat! De mopperende pakketbezorger
tilde zich een breuk en vroeg me wat er in die zware dozen zat. Remschijf 12,5 kg, remklauw 8 kg, remzadel 2,5 kg en doosje remblokken 3 kg. Totaal hangt er straks dus zo'n 50 kilo aan remmerij aan de voorkant!




De remzadels heb ik lekker schoongemaakt, ontvet en zilver gespoten. De rest is nieuw. Binnenkort monteren en kijken hoe dat remt!

Het spul weegt anders wel wat! De mopperende pakketbezorger





De remzadels heb ik lekker schoongemaakt, ontvet en zilver gespoten. De rest is nieuw. Binnenkort monteren en kijken hoe dat remt!
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Betere remmen voor een T5
Tanden vast in het stuur denk ik




VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
- Hansjepansje
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27
Re: Betere remmen voor een T5
Heb twee (revisie) setjes bijbesteld... We gaan ze volgende week zaterdag monteren.edjeraketje schreef: 12 apr 2017, 19:46 Er waren in het begin veel klachten over de klauwen, ik heb bekeken waardoor het zou kunnen komen. Logische redenatie was dat spelling de klacht veroorzaakt.
Zelf nooit last gehad van nadat ik beide van de harde versie had voorzien.
De keuze is aan jezelf![]()
- Hansjepansje
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27
Re: Betere remmen voor een T5
Zo, de nieuwe remmen zitten er onder... De remklauwen voorzien van twee verharde hulsjes, de oude boel gedemonteerd en stap voor stap de nieuwe remmen gemonteerd. Ervaren monteur heeft me geholpen met de remleidingen en het ontluchten.
Viel allemaal reuze mee. Samen was het relatief vlot gedaan. Bij het proefrijden valt het direct op; het eerste stukje rempedaal intrappen geeft een rustig gedoseerde vertraging en bij verder intrappen krijg je een fors krachtige vertraging. Juist dat onderste stuk, dat ontbrak er aan bij de oude remmen..


Viel allemaal reuze mee. Samen was het relatief vlot gedaan. Bij het proefrijden valt het direct op; het eerste stukje rempedaal intrappen geeft een rustig gedoseerde vertraging en bij verder intrappen krijg je een fors krachtige vertraging. Juist dat onderste stuk, dat ontbrak er aan bij de oude remmen..


- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Betere remmen voor een T5
Ik zou je wel willen adviseren, om de eerste honderden kilometers rustig de nieuwe set in te remmen.
De boel moet namelijk netjes op elkaar inlopen.
Voelledige remkracht is er nu dus ook nog niet,
is iets om rekening mee te houden..
Mooie set heb je er onder gezet.
Maar waar zitten nu precies die verharde hulsjes?
Ik zie dat nog niet helemaal voor me..
Geniet er van.
Groeten Peter
De boel moet namelijk netjes op elkaar inlopen.
Voelledige remkracht is er nu dus ook nog niet,
is iets om rekening mee te houden..
Mooie set heb je er onder gezet.
Maar waar zitten nu precies die verharde hulsjes?
Ik zie dat nog niet helemaal voor me..
Geniet er van.
Groeten Peter
- Hansjepansje
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27
Re: Betere remmen voor een T5
De kunststof geleidebusjes in de remklauwen, zie 12.

