Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 - einde in zicht
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
Mooi dat je het zo voortvarend aanpakt.
Roestplekjes die te voorschijn komen geven wel aan dat er iets van aanpak nodig is.
mini tip:
Onder het keukentje helemaal vooraan zit een los stukje steunbuis zodat je met de bout bij het aandraaien de vloer niet stuktrekt. Ik zou dit stukje buis bij het terugmonteren eerst op het draadeind in de vloer vastplakken met bijv wat kit.
Maar dat terzijde en voor later. ( ik was het zelf vergeten te doen)
Succes!
Odorf
Roestplekjes die te voorschijn komen geven wel aan dat er iets van aanpak nodig is.
mini tip:
Onder het keukentje helemaal vooraan zit een los stukje steunbuis zodat je met de bout bij het aandraaien de vloer niet stuktrekt. Ik zou dit stukje buis bij het terugmonteren eerst op het draadeind in de vloer vastplakken met bijv wat kit.
Maar dat terzijde en voor later. ( ik was het zelf vergeten te doen)
Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
ja, haakjes hebben we verwijdert voor het wassen.
eerst in het bad laten weken met wat vanish of vlekkenverwijderaar.
daarna op een lage temperatuur in de wasmachine zonder wasverzachter :-)
zien er weer mooi grijs uit nadien.
bedankt voor de tip van de keuken, zal erop letten bij het terugplaatsen.
ivm de verwarming, in het afvoerkanaal is het nog altijd vochtig, het is een oranje roze vloeistof, dus ga ervanuit dat het koelvloeistof is.
kan dit kwaad, of is dit iets wat ook zeker aangepakt moet worden?
alsook, toen ik de safe uit de bus (probeerde) te halen, zat deze vast.
na wat trekken kwam de safe eruit, maar de bout zat in een of andere klem die door de bodem zat.
waarschijnlijk voor de veiligheid :-)
kan je die klemmen nog nieuw krijgen?
alvast bedankt.
eerst in het bad laten weken met wat vanish of vlekkenverwijderaar.
daarna op een lage temperatuur in de wasmachine zonder wasverzachter :-)
zien er weer mooi grijs uit nadien.
bedankt voor de tip van de keuken, zal erop letten bij het terugplaatsen.
ivm de verwarming, in het afvoerkanaal is het nog altijd vochtig, het is een oranje roze vloeistof, dus ga ervanuit dat het koelvloeistof is.
kan dit kwaad, of is dit iets wat ook zeker aangepakt moet worden?
alsook, toen ik de safe uit de bus (probeerde) te halen, zat deze vast.
na wat trekken kwam de safe eruit, maar de bout zat in een of andere klem die door de bodem zat.
waarschijnlijk voor de veiligheid :-)
kan je die klemmen nog nieuw krijgen?
alvast bedankt.
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
zo, dit weekend heb ik de bus weer wat verder gesloopt. (en nog meer roest ontdekt...)
De vloer is volledig stuk gegaan bij het demonteren, dus daar moet een nieuwe plaat voor gesneden worden.
waarschijnlijk best uit een stuk, om niveau verschil tegen te gaan. die zat goed vastgekit... gemaakt om niet meer verwijderd te worden
ik had graag de rails voor de bank laten zitten, omdat het anders bijna niet meer op de juiste plaats te krijgen is volgens mij.
hopelijk is er voldoende plaats om de roest weg te halen en te herstellen?
ook, de uitlaat van de koelkast... hoe is dit geplaatst?
ik heb de vijzen eruit gehaald, maar ik krijg hem er niet onderuit.
plakt vast met een of andere spons? mooie oplossing
ach ja, nog beetje schoonmaken en dan kan hij naar de carrossier.
De vloer is volledig stuk gegaan bij het demonteren, dus daar moet een nieuwe plaat voor gesneden worden.
waarschijnlijk best uit een stuk, om niveau verschil tegen te gaan. die zat goed vastgekit... gemaakt om niet meer verwijderd te worden
ik had graag de rails voor de bank laten zitten, omdat het anders bijna niet meer op de juiste plaats te krijgen is volgens mij.
hopelijk is er voldoende plaats om de roest weg te halen en te herstellen?
ook, de uitlaat van de koelkast... hoe is dit geplaatst?
ik heb de vijzen eruit gehaald, maar ik krijg hem er niet onderuit.
plakt vast met een of andere spons? mooie oplossing
ach ja, nog beetje schoonmaken en dan kan hij naar de carrossier.
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
Bus heeft even op kan gelegen, maar ik wil hier weer mee verder.
Vraagje, hoe kan ik het beste de vloer rails en kastrail verwijderen, en belangrijker, correct weer terugplaatsen nadien. :-)
Mvg. Maarten
Vraagje, hoe kan ik het beste de vloer rails en kastrail verwijderen, en belangrijker, correct weer terugplaatsen nadien. :-)
Mvg. Maarten
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
Vloerrails laten zitten!! Deze zitten vastgelijmd en blijven nu zitten als er iets gebeurt. Zelf teruglijmen met dezelfde sterkte is vrijwel niet te doen. Voor jouw eigen veiligheid (je wil de bank echt niet in jouw nek bij een aanrijding) en die van de passagiers vooral laten zitten.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
De vloer en onderzijde van de auto kun je naar verluid, ook heel goed met Brantho Korrux 3 in 1 behandelen.
Ik ben daar nu ook mee bezig op draagarmen.
Zie ook hier:
https://www.testberichte.de/p/branth-ch ... richt.html
Ik ben daar nu ook mee bezig op draagarmen.
Zie ook hier:
https://www.testberichte.de/p/branth-ch ... richt.html
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
thanks voor de waarschuwing, maar wordt het dan niet lastig om deze plaats te herstellen?
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
Goede waarschuwing van J vd Pal, maar inderdaad, die hoek is zonder de rails weg te halen nagenoeg niet aan te pakken.
Ik moet hier zelf ook nog aan de slag dus heb geen praktijkervaring. Wat ik wil doen is een frame van staal maken dat precies binnen de rails valt. Daarna wil ik daar 6 of 8 flenzen op maken waar slotbouten in kunnen. Slotbouten passen namelijk precies in de rails. Dan alles stevig vastschroeven en met een snijdraad de kit eronder loshalen. Dan blijven door mijn frame de railzen precies op de juiste afstand van elkaar.
Daarna alle kit goed verwijderen en met nieuwe carrosseriekit (silaflex ed. ) weer monteren.
Of bij een carrosseriebedrijf laten monteren.
Odorf
Ik moet hier zelf ook nog aan de slag dus heb geen praktijkervaring. Wat ik wil doen is een frame van staal maken dat precies binnen de rails valt. Daarna wil ik daar 6 of 8 flenzen op maken waar slotbouten in kunnen. Slotbouten passen namelijk precies in de rails. Dan alles stevig vastschroeven en met een snijdraad de kit eronder loshalen. Dan blijven door mijn frame de railzen precies op de juiste afstand van elkaar.
Daarna alle kit goed verwijderen en met nieuwe carrosseriekit (silaflex ed. ) weer monteren.
Of bij een carrosseriebedrijf laten monteren.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
kan eventueel met kit en bouten vastgezet worden?
is een beetje lastig voor de vloer er daarna terug in te steken denk ik.
enige moeilijke opdracht is denk ik de rail weer op zijn juiste plaats zetten. meten meten meten
is een beetje lastig voor de vloer er daarna terug in te steken denk ik.
enige moeilijke opdracht is denk ik de rail weer op zijn juiste plaats zetten. meten meten meten
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
Mal maken die de slaapbank simuleert met meer dan voelde fixatiepunten.
Breedte mal iets breder als totale breedte van de 2 rails samen.
De diepte van de mal op tweederde van de totale diepte van de slaaprail maken of een 2 delige mal maken voor voorzijde en achterzijde.
Dan de positionering van de mal op beide rails met een stift markeren.
De rail aan de bestuurders zijde laten zitten en je bent het manneke..
Groeten Peter
Breedte mal iets breder als totale breedte van de 2 rails samen.
De diepte van de mal op tweederde van de totale diepte van de slaaprail maken of een 2 delige mal maken voor voorzijde en achterzijde.
Dan de positionering van de mal op beide rails met een stift markeren.
De rail aan de bestuurders zijde laten zitten en je bent het manneke..
Groeten Peter
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
In mijn geval ging en ga ik ervan uit dat ik beide rails eruit ga halen. Maar 1 rails kan ook.
En wat Jan zegt, de positie op de vloer in de lengte zelf heb je wel 1 of 2 mm speelruimte. De houten vloer is min of meer flexibel. Maar met de onderlinge afstand van de rails heb je die speling NIET.
Vandaar dat ik zou adviseren een stevig -precies passend- frame te maken van STAAL.
Je zou de rails misschien ook kunnen schroeven. Erbij, al is de rail hier niet voor gemaakt. Maar ik zou zeker ten alle tijden kitten. Over de volle lengte zoals het nu ook zit. En alle oude kit verwijderen en ontvetten om hechtingsproblemen te voorkomen.
Oja nog iets anders;
Ik zou ook adviseren om, als er gelast gaat worden, de gordels die ik volgens mij zie hangen heel goed af te dekken of -beter- preventief te verwijderen.
Met lassen komt nogal wat UV vrij, dat schijnen gordels niet zo fijn te vinden, vandaar.
Enneh ook nog, beetje laat antwoord
Uitlaat opening koelkast zit met 6 schroeven van boven vast. Als deze 6 eruit zijn kan het deel met de buizen recht naar beneden worden geduwd. Zit dan alleen een beetje geplakt op z'n schuim isolatie.
Succes!
Odorf
En wat Jan zegt, de positie op de vloer in de lengte zelf heb je wel 1 of 2 mm speelruimte. De houten vloer is min of meer flexibel. Maar met de onderlinge afstand van de rails heb je die speling NIET.
Vandaar dat ik zou adviseren een stevig -precies passend- frame te maken van STAAL.
Je zou de rails misschien ook kunnen schroeven. Erbij, al is de rail hier niet voor gemaakt. Maar ik zou zeker ten alle tijden kitten. Over de volle lengte zoals het nu ook zit. En alle oude kit verwijderen en ontvetten om hechtingsproblemen te voorkomen.
Oja nog iets anders;
Ik zou ook adviseren om, als er gelast gaat worden, de gordels die ik volgens mij zie hangen heel goed af te dekken of -beter- preventief te verwijderen.
Met lassen komt nogal wat UV vrij, dat schijnen gordels niet zo fijn te vinden, vandaar.
Enneh ook nog, beetje laat antwoord
Uitlaat opening koelkast zit met 6 schroeven van boven vast. Als deze 6 eruit zijn kan het deel met de buizen recht naar beneden worden geduwd. Zit dan alleen een beetje geplakt op z'n schuim isolatie.
Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
klopt, gordel achter passagierszijde hangt nog, kan ik wel verwijderen, bedankt voor de tip.
de achter gordel aan de bestuurderskant wat gewoon vastgeschroefd tegen het plastieke kast ding, weet niet hoe je dit noemt :-)
dit dus
leek mij ook niet echt veilig, moet nog een andere oplossing voor gevonden worden.
bedankt voor de tips ivm het frame!
de achter gordel aan de bestuurderskant wat gewoon vastgeschroefd tegen het plastieke kast ding, weet niet hoe je dit noemt :-)
dit dus
leek mij ook niet echt veilig, moet nog een andere oplossing voor gevonden worden.
bedankt voor de tips ivm het frame!
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
Dat is een aparte plek voor de gordelspanner.
Normaal, tenminste bij mijn Westfalia van 1994, en bij andere Westfalia's die ik heb gezien, komt de gordel uit het horizontale kastje en zit de spanner in de achterste bedplank met een bout door de plank in een metalen plaat bovenop deze plank vast. Dit zit zeer solide.
Kan even geen foto plaatsen;
Linkje:
spanner
plaat met bout in bedplank
Odorf
Normaal, tenminste bij mijn Westfalia van 1994, en bij andere Westfalia's die ik heb gezien, komt de gordel uit het horizontale kastje en zit de spanner in de achterste bedplank met een bout door de plank in een metalen plaat bovenop deze plank vast. Dit zit zeer solide.
Kan even geen foto plaatsen;
Linkje:
spanner
plaat met bout in bedplank
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
De eerste serie Westfalia's hadden origineel alleen een heupgordel linksachterin toch? Die van mij (ook uit '92) wel in elk geval. Oprolautomaat zit in de bank. Rechtsachter wel een driepuntsgordel.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992
Ik zou je adviseren om ook je achterbumper te verwijderen.
Ik verwacht dat bij de achterste onderste hoekjes van de carrosserie op die plek waar de bumper heeft gezeten,
het ook wel behoorlijk krokant zal zijn..
Ik verwacht dat bij de achterste onderste hoekjes van de carrosserie op die plek waar de bumper heeft gezeten,
het ook wel behoorlijk krokant zal zijn..