
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Semi-camper ombouw
Re: Semi-camper ombouw
Je zou ook een multitool kunnen huren als je die zelf niet hebt en daar de sleuven mee in de vloer kunnen zagen!Valyra schreef: 05 jan 2018, 22:48 Thanks!
Heb zelfbouwcase een mailtje gestuurd, en heb inmiddels ook de cargorails gevonden: https://shop.landreiziger.nl/cargorail-inbouw-1679.html
Met wat geluk kan ik iemand vinden die de sleuven kan uitfrezen, en anders wordt het opbouw.
Even als voorbeeld, https://www.toolstop.co.uk/components/c ... ries-2.jpg
Re: Semi-camper ombouw
Inmiddels zijn we al een tijdje verder, en is er nog veel nagedacht over de daadwerkelijke inrichting...
Door de (voor mij) vrij hoge kostprijs van de cargo boxen, ga ik dit systeem niet doen.
Het wordt een simpele inrichting met "L" vorm, waarbij één stuk uitschuifbaar is zodat heel het oppervlak bed wordt.
Dus wél een vast geheel en niet demonteerbaar. Bij nader inzien heb ik thuis geen stockageplaats + als alles in de bus zit is het gewoon starten en reizen, ipv inladen, starten en reizen
Nu ben ik aan het kijken, hoe groot is het nut van ontdreuningsplaten? Is dit een absolute must? Standaard zitten er wel opgekleefd, maar heb gelezen dat deze niet voldoen?
Door de (voor mij) vrij hoge kostprijs van de cargo boxen, ga ik dit systeem niet doen.
Het wordt een simpele inrichting met "L" vorm, waarbij één stuk uitschuifbaar is zodat heel het oppervlak bed wordt.
Dus wél een vast geheel en niet demonteerbaar. Bij nader inzien heb ik thuis geen stockageplaats + als alles in de bus zit is het gewoon starten en reizen, ipv inladen, starten en reizen

Nu ben ik aan het kijken, hoe groot is het nut van ontdreuningsplaten? Is dit een absolute must? Standaard zitten er wel opgekleefd, maar heb gelezen dat deze niet voldoen?
Re: Semi-camper ombouw
Als je de kosten van cargo boxen etc vergelijkt met (op zijn minst een fatsoenlijke kwaliteit) plaatmateriaal denk ik dat je relatief weinig bespaart. Ook ik heb vooraf dezelfde rekensom gemaakt.
Zeker als je de boxen zelf in elkaar zet, valt dat enorm mee. En als je dan ook nog in je achterhoofd houdt wat de auto heeft gekost, stelt het niet zo heel veel voor.
Wat het monteren van de boxen betreft: reken 1 minuut per wartel om aan te draaien en ze staan muurvast. Al sla je de boxen niet buiten de auto op, je kan altijd met een lege bus je nichtje* (vul zelf maar in) verhuizen.
Los van bovenstaande, bestaat de mogelijkheid dat ik mijn VW T6 4Motion, mét of zonder boxen ga verkopen. Dus eventueel de boxen los. Het besluit hierover duurt nog even, maar is het gevolge van een ziekte die onverwacht mijn leven dramatisch verandert.
Zeker als je de boxen zelf in elkaar zet, valt dat enorm mee. En als je dan ook nog in je achterhoofd houdt wat de auto heeft gekost, stelt het niet zo heel veel voor.
Wat het monteren van de boxen betreft: reken 1 minuut per wartel om aan te draaien en ze staan muurvast. Al sla je de boxen niet buiten de auto op, je kan altijd met een lege bus je nichtje* (vul zelf maar in) verhuizen.
Los van bovenstaande, bestaat de mogelijkheid dat ik mijn VW T6 4Motion, mét of zonder boxen ga verkopen. Dus eventueel de boxen los. Het besluit hierover duurt nog even, maar is het gevolge van een ziekte die onverwacht mijn leven dramatisch verandert.
Re: Semi-camper ombouw
Oke, heb eindelijk de tijd gevonden om wat uit te proberen.
Had twee weken geleden al wat balkjes en multiplex gezaagd met een gewone handzaag, maar dit vond ik helemaal niet prettig werken.
Heb daarom een Makita cirkelzaag met geleider gekocht. Alles netjes kaarsrecht, en het voordeel van in 45° verstek te kunnen zagen.
Vandaag een eerste test met de zaagmachine, en uiteraard het simpelste eerst. De kofferplaat is klaar, achterin vol gepropt met schapenwol zodat er toch iets van isolatie zit. Ik ben me er wel van bewust dat er nog heel veel lege en dus koude plekken gaan zijn, maar dat overleven we wel.
De standaard "clips" van VW werken heel goed, dus ik hoef geen nieuwe gaten te boren voor het bevestigen van de platen, wat heel fijn is.
Gebruikt materiaal: berken multiplex van 5mm.
VW Transporter conversion by Jens De Haes, on Flickr
VW Transporter conversion by Jens De Haes, on Flickr
Volgend weekend maar eens het lang uitgestelde werkje uitvoeren: het boren van een DEFA stopcontactje onder het linkse achterlicht.
Had twee weken geleden al wat balkjes en multiplex gezaagd met een gewone handzaag, maar dit vond ik helemaal niet prettig werken.
Heb daarom een Makita cirkelzaag met geleider gekocht. Alles netjes kaarsrecht, en het voordeel van in 45° verstek te kunnen zagen.
Vandaag een eerste test met de zaagmachine, en uiteraard het simpelste eerst. De kofferplaat is klaar, achterin vol gepropt met schapenwol zodat er toch iets van isolatie zit. Ik ben me er wel van bewust dat er nog heel veel lege en dus koude plekken gaan zijn, maar dat overleven we wel.
De standaard "clips" van VW werken heel goed, dus ik hoef geen nieuwe gaten te boren voor het bevestigen van de platen, wat heel fijn is.
Gebruikt materiaal: berken multiplex van 5mm.


Volgend weekend maar eens het lang uitgestelde werkje uitvoeren: het boren van een DEFA stopcontactje onder het linkse achterlicht.
Re: Semi-camper ombouw
Ik heb toevallig gister een defa stopcontact geplaatst naast de trekhaak rechts.
Zag er ook tegen op maar was eigenlijk zo gebeurt.
Zag er ook tegen op maar was eigenlijk zo gebeurt.
Re: Semi-camper ombouw
Langs waar ben je de bus binnen gegaan met de kabel?ArieV schreef: 11 mar 2018, 19:53 Ik heb toevallig gister een defa stopcontact geplaatst naast de trekhaak rechts.
Zag er ook tegen op maar was eigenlijk zo gebeurt.
Ik heb geen trekhaak, maar vermoed dat er dan ook wel ruimte is?
Dit zou in elk geval een betere oplossing zijn.
Re: Semi-camper ombouw
Er is inderdaad plek zat.
Naast de kabelboom van de achter pdc is nog een doorvoer rubber leeg.
Dan kom je binnen uit net voor je wielkast. Wel even de binnen bekleding weghalen links achter.
Multivan generation had er een foto van geplaatst.
Bij mij zit er een kunstrof kap achter/onder de bumper waar ik hem eerst op wilde monteren. Maar naast de trekhaak was voor mij makkelijker.
Naast de kabelboom van de achter pdc is nog een doorvoer rubber leeg.
Dan kom je binnen uit net voor je wielkast. Wel even de binnen bekleding weghalen links achter.
Multivan generation had er een foto van geplaatst.
Bij mij zit er een kunstrof kap achter/onder de bumper waar ik hem eerst op wilde monteren. Maar naast de trekhaak was voor mij makkelijker.
Re: Semi-camper ombouw
Eerst maar even wat geïsoleerd en waar mogelijk al panelen gemaakt.
Achter het linker paneel onderaan zit nog geen isolatie aangezien hier de kabel nog moet passeren van de buiten stekker.
Het plafondpaneel was ook al op maat gemaakt, maar helaas is de 5mm multiplex die ik heb te dik en zal ik een plaat van 3mm moeten kopen.
Links en rechtsachter wil ook maar niet lukken, heel moeilijk om netjes af te meten. Denk dat ik hiervoor een vakman ga inschakelen.
Isolatie by Jens De Haes, on Flickr
Achter het linker paneel onderaan zit nog geen isolatie aangezien hier de kabel nog moet passeren van de buiten stekker.
Het plafondpaneel was ook al op maat gemaakt, maar helaas is de 5mm multiplex die ik heb te dik en zal ik een plaat van 3mm moeten kopen.
Links en rechtsachter wil ook maar niet lukken, heel moeilijk om netjes af te meten. Denk dat ik hiervoor een vakman ga inschakelen.

Re: Semi-camper ombouw
Stevig karton en een viltstift doet wonderen!
Re: Semi-camper ombouw
Een hele namiddag mee bezig geweest, maar het resultaat was niet naar m'n zin.
Nu 2 volledige platen besteld, netjes op maat met alle gaten meteen op de juiste plaats.
Ondertussen ook het plafond gestoken, wat ik wel nog moet doen is een dakverluchting plaatsen.

Re: Semi-camper ombouw
Zo, vorige week de op maat gemaakte platen gaan ophalen.
Bij thuiskomst bleek dit een andere houtsoort te zijn dan die ik al had gemonteerd
.
Had nochtans berk gevraagd, maar heb okoumé gekregen, leverancier beweert van niet. Jammer.
Dan maar de platen als mal gebruik voor de juiste platen.
Ook meteen een DEFA aansluiting voorzien onderaan de bumper achteraan. Haast onzichtbaar dus dat is ideaal!
Resultaat:
Transporter by Jens De Haes, on Flickr
Transporter by Jens De Haes, on Flickr
Transporter by Jens De Haes, on Flickr
Defa Transporter by Jens De Haes, on Flickr
(Nu ik de foto's zie merk ik dat het stopcontact nogal schuin staat
)
Bij thuiskomst bleek dit een andere houtsoort te zijn dan die ik al had gemonteerd

Had nochtans berk gevraagd, maar heb okoumé gekregen, leverancier beweert van niet. Jammer.
Dan maar de platen als mal gebruik voor de juiste platen.
Ook meteen een DEFA aansluiting voorzien onderaan de bumper achteraan. Haast onzichtbaar dus dat is ideaal!
Resultaat:




(Nu ik de foto's zie merk ik dat het stopcontact nogal schuin staat

Re: Semi-camper ombouw
Ja ben er best tevreden mee!jan2009 schreef: 11 apr 2018, 16:19 Uiteindelijk toch mooi strak !
![]()
Ga je die wandplaten nog behandelen?
Heb de platen al 2 lagen kleurloze vernis gegeven, maar ik denk erover om er nog een kleurloze olie overheen te gooien.
Als dit zin heeft tenminste
Re: Semi-camper ombouw
Heb je die gekochte wandplaten nog?
Re: Semi-camper ombouw
Die heb ik zeker nog en zijn wat overbodig nu