Vanaf dat ik deze enkele maanden heb gebruikt, merkte ik al dat de radio (standaard RNS 310) vrij snel aangaf dat de accu bijna leeg was en daardoor uit ging (als ik even zat te wachten zonder draaiende motor). De boel al een keer laten doormeten maar de accu presteerde nog goed en die garage gaf ook aan dat er geen lekstroom was of iets.
Uiteindelijk in februari 2018 voor het HomeComputerMuseum een kleine anderhalf uur gestaan met alarmlichten aan (auto verder wel op slot, dus verder geen binnenverlichting of radio). Bij starten, no dice. Accu leeg. ANWB start de auto weer. De betreffende ANWB-medewerker gaf aan dat het bijzonder was dat ik nog steeds de fabrieksaccu heb, maar dat hij wel vermoed dat deze nu end-of-life is.
Dus een nieuwe accu erin laten zetten, dat is maart 2018 gebeurd.
Vreemd genoeg al vrij kort daarna kwamen er weer meldingen als ik weer ergens stond te wachten. Afgelopen augustus zijn we op vakantie gegaan (met het vliegtuig) dus de bus bij Schiphol ergens geparkeerd voor een dag of 10. Bij terugkomst, accu helemaal leeg. Mochten we nog ruim een uur wachten op de ANWB. Die vond overigens niks vreemds, ik dacht dat misschien het interieurlampje aan was blijven staan.
Daarna eigenlijk nergens meer lang gewacht (motor uit) of langer dan 2 dagen de bus niet gebruikt.
Alleen, na kerst. Logischerwijs waren we dicht met kerst dus de bus had 3 volle dagen niet verplaatst. Ik wilde de auto starten maar ik merkte dat de startmotor niet heel snel draaide (en zelfs langzamer ging draaien). Dus weer een lege accu. Gelukkig nog niet leeg genoeg om een tweede startpoging te doen waarna de bus keurig aansloeg.
Ik weet nu 100% zeker dat de interieurverlichting uit was (of op de normale stand, dus aan gaat bij deuren open). Het enige wat, in mijn ogen, stroom gebruikt is de alarminstallatie. Het kan toch niet zo zijn dat een accu na 3 dagen stilstand bijna leeg is (en blijkbaar bij 10 dagen gewoon helemaal leeg). Overigens start de bus nu wel weer gewoon, maar ik rij er ook dagelijks mee dus wordt de accu wel gewoon opgeladen bij het rijden.
Nou moet ik binnenkort weer op voor de keuring, maar ik wil eens proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Ik heb een multimeter dus kan voltages en amperages meten. Wat gebruikt een T5gp normaal, zonder enige vorm van alarm in 'uit' stand. Ik vermoed dat het de achteraf ingebouwde alarminstallatie is (wel door een dealer ingebouwd). Achterin zit overigens ook een kleurrijke LED-verlichting-strip van de Action, alleen deze is kapot en is niet aangesloten (als in, de adapterkabel komt uit de hemel waar spanning op staat, de LED-aansturing waar deze normaal in kan is dus niet op deze hemelaansluiting aangesloten.