Diesel---> raffinage product
Plantaardige olie---> geperst uit veelal zaden(visceus)
Biodiesel---> plantaardige olie in de basis, maar omwille van de hoge viscositeit (stroperigheid) wordt er een chemische behandeling op los gelaten waardoor de viscositeit vergelijkbaar wordt met diesel.
De T4 is vrijgegeven door VW voor RME, of te wel Raap Methyl ester, dat komt overeen met biodiesel.
Echter zou dan officieel het brandstoffilter iets aangepast moeten worden, alsmede de brandstofpomp en de brandstofleidingen.
Een probleem rijst echter. VW heeft hem vrijgegeven voor gebruik met RME, dat staat ook in je boekje. Maar als de brandstofpomp kapot gaat, dan heb je echt een probleem. Want Bosch heeft namelijk de brandstofpomp NIET vrijgegeven voor gebruik met RME. Dus VW krijgt nul op rekest bij een garantieclaim bij Bosch, en dus blijft de klant zitten met zijn probleem..
Het verbruik in de zomer is ongeveer 10 procent hoger bij gebruik van biodiesel, ook heb ik meer roetproductie ervaren, alsmede iets minder vermogen. In Nederland is tegenwoordig ook biodiesel te verkrijgen via Argos Oil. Echter tegenwoordig wordt iedere diesel voorzien van 5 % plantaardige component; zoals de Europese regelgeving gebiedt.
In de zomer regelmatig zelf op een mix gereden, van soms wel 50% zonnebloemolie en 50% diesel. Ik had netjes accijns afgedragen.
Plantaardige oliën vallen onder de minerale oliën voor wat betreft accijns en daar zit een tarief van 37 eurocent/liter accijns op.
Heb je vragen hierover, schroom niet ze te stellen
De uitstoot en met name de roetuitstoot is bij gebruik van een hoog percentage plantaardige olie, zowat 90% lager !!!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...