Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
biodiesel
biodiesel
Hallo allemaal,is er iemand onder jullie die ervaring heeft met biodiesel in een 2.5 TDI T4.
Ik overweeg om zelf deze biodiesel te gaan gebruiken, maar twijfel of deze brandstof geschikt is voor een hig tech diesel als de VW TDI .
Op discoverie channel was een aflevering van dirty jobs .waarin iemand deze brandstof zelf produceerde.En vervolgens in een Nissan pick up verbruikte.
De prijs van deze brandstof kwam op 17 eurocent per liter. :klappen
Lijkt mij een groot contrast met de prijzen die ik hier aantref langs de weg
Als je er iets van weet laat het me dan weten aub.
Groetjes
Ik overweeg om zelf deze biodiesel te gaan gebruiken, maar twijfel of deze brandstof geschikt is voor een hig tech diesel als de VW TDI .
Op discoverie channel was een aflevering van dirty jobs .waarin iemand deze brandstof zelf produceerde.En vervolgens in een Nissan pick up verbruikte.
De prijs van deze brandstof kwam op 17 eurocent per liter. :klappen
Lijkt mij een groot contrast met de prijzen die ik hier aantref langs de weg
Als je er iets van weet laat het me dan weten aub.
Groetjes
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
wat versta jij onder "biodiesel" ?? want wat in duitsland aan de pomp als biodiesel verkocht wordt is alles behalve milieuvriendelijk, wel plantaardige basis, maar behoorlijk chemisch bewerkt.
Verder wil ik je niet uit de droom halen, maar een 2,5 TDI van de T4 valt tegenwoordig ECHT niet onder HIGH-tech dieselmotor meer hoor.......
Er zitten wat electronische regelingen op om het milieu minder te belasten, maar verder is het een simpele mechanische-pomp-en-veer-geregelde verstuiver-dieselmotor.
Wil je een Hightech motor?
dan moet je toch gaan zoeken in de categorie pompverstuiver en commonrail diesels
Verder wil ik je niet uit de droom halen, maar een 2,5 TDI van de T4 valt tegenwoordig ECHT niet onder HIGH-tech dieselmotor meer hoor.......
Er zitten wat electronische regelingen op om het milieu minder te belasten, maar verder is het een simpele mechanische-pomp-en-veer-geregelde verstuiver-dieselmotor.
Wil je een Hightech motor?
dan moet je toch gaan zoeken in de categorie pompverstuiver en commonrail diesels
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Ik dacht dat de T4 2,5 TDI een pompverstuiver inspuiting heeft. Of heb ik het mis?
Ik Duitsland heb ik op Biodiesel gereden in de winter. Het verbruikt is iets meer en ook het vermogen is iets minder. Daarbij was het erg koud en start de auto dan iets minder makkelijk. Bij warme motor verder prima lopen, met een luchtje.
Het is officieel toegestaan volgens het instructieboekje.
Biodiesel zoals in Duitsland aan de pomp is geësterde biologische brandstof waarbij door een chemisch proces de parafine verwijderd is. Daardoor vlokt het niet uit en blijft het dun.
Ik Duitsland heb ik op Biodiesel gereden in de winter. Het verbruikt is iets meer en ook het vermogen is iets minder. Daarbij was het erg koud en start de auto dan iets minder makkelijk. Bij warme motor verder prima lopen, met een luchtje.
Het is officieel toegestaan volgens het instructieboekje.
Biodiesel zoals in Duitsland aan de pomp is geësterde biologische brandstof waarbij door een chemisch proces de parafine verwijderd is. Daardoor vlokt het niet uit en blijft het dun.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Je hebt het mis.Rozwen schreef:Ik dacht dat de T4 2,5 TDI een pompverstuiver inspuiting heeft. Of heb ik het mis?
De 2.5TDI van de T4 is naar de huidige normen een "bijna antieke TDI" geworden . (maar wel een goeie ) Je kan het bijna de "oer-TDI" van de 2.5 motoren noemen .
Na de "klassieke" 2.5TDI , kwam de PD 2.5 TDI , en nu de common rail 2.5TDI
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Wat is het financiele voordeel van bio-diesel zoals dat aan de pomp te krijgen is? Ik heb wel gehoord dat het niets scheelt. Als het verbruik dan ook nog toeneemt en het vermogen wat lager is, dan zie ik er geen voordeel in.
Ik geloof niet dat het voor de motor een probleem zal zijn. Als je geld wilt besparen zou ik liever op rode diesel gaan rijden.
Ik geloof niet dat het voor de motor een probleem zal zijn. Als je geld wilt besparen zou ik liever op rode diesel gaan rijden.
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Diesel---> raffinage product
Plantaardige olie---> geperst uit veelal zaden(visceus)
Biodiesel---> plantaardige olie in de basis, maar omwille van de hoge viscositeit (stroperigheid) wordt er een chemische behandeling op los gelaten waardoor de viscositeit vergelijkbaar wordt met diesel.
De T4 is vrijgegeven door VW voor RME, of te wel Raap Methyl ester, dat komt overeen met biodiesel.
Echter zou dan officieel het brandstoffilter iets aangepast moeten worden, alsmede de brandstofpomp en de brandstofleidingen.
Een probleem rijst echter. VW heeft hem vrijgegeven voor gebruik met RME, dat staat ook in je boekje. Maar als de brandstofpomp kapot gaat, dan heb je echt een probleem. Want Bosch heeft namelijk de brandstofpomp NIET vrijgegeven voor gebruik met RME. Dus VW krijgt nul op rekest bij een garantieclaim bij Bosch, en dus blijft de klant zitten met zijn probleem..
Het verbruik in de zomer is ongeveer 10 procent hoger bij gebruik van biodiesel, ook heb ik meer roetproductie ervaren, alsmede iets minder vermogen. In Nederland is tegenwoordig ook biodiesel te verkrijgen via Argos Oil. Echter tegenwoordig wordt iedere diesel voorzien van 5 % plantaardige component; zoals de Europese regelgeving gebiedt.
In de zomer regelmatig zelf op een mix gereden, van soms wel 50% zonnebloemolie en 50% diesel. Ik had netjes accijns afgedragen.
Plantaardige oliën vallen onder de minerale oliën voor wat betreft accijns en daar zit een tarief van 37 eurocent/liter accijns op.
Heb je vragen hierover, schroom niet ze te stellen
De uitstoot en met name de roetuitstoot is bij gebruik van een hoog percentage plantaardige olie, zowat 90% lager !!!
Plantaardige olie---> geperst uit veelal zaden(visceus)
Biodiesel---> plantaardige olie in de basis, maar omwille van de hoge viscositeit (stroperigheid) wordt er een chemische behandeling op los gelaten waardoor de viscositeit vergelijkbaar wordt met diesel.
De T4 is vrijgegeven door VW voor RME, of te wel Raap Methyl ester, dat komt overeen met biodiesel.
Echter zou dan officieel het brandstoffilter iets aangepast moeten worden, alsmede de brandstofpomp en de brandstofleidingen.
Een probleem rijst echter. VW heeft hem vrijgegeven voor gebruik met RME, dat staat ook in je boekje. Maar als de brandstofpomp kapot gaat, dan heb je echt een probleem. Want Bosch heeft namelijk de brandstofpomp NIET vrijgegeven voor gebruik met RME. Dus VW krijgt nul op rekest bij een garantieclaim bij Bosch, en dus blijft de klant zitten met zijn probleem..
Het verbruik in de zomer is ongeveer 10 procent hoger bij gebruik van biodiesel, ook heb ik meer roetproductie ervaren, alsmede iets minder vermogen. In Nederland is tegenwoordig ook biodiesel te verkrijgen via Argos Oil. Echter tegenwoordig wordt iedere diesel voorzien van 5 % plantaardige component; zoals de Europese regelgeving gebiedt.
In de zomer regelmatig zelf op een mix gereden, van soms wel 50% zonnebloemolie en 50% diesel. Ik had netjes accijns afgedragen.
Plantaardige oliën vallen onder de minerale oliën voor wat betreft accijns en daar zit een tarief van 37 eurocent/liter accijns op.
Heb je vragen hierover, schroom niet ze te stellen
De uitstoot en met name de roetuitstoot is bij gebruik van een hoog percentage plantaardige olie, zowat 90% lager !!!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hoi Peter,
Moet ik je toch corrigeren.
De bio component die toegevoegd wordt aan de minerale diesel olie kan zijn gemaakt van raapzaadolie, soyaboonolie, cocosolie, palmolie of zonnebloemolie. De olie wordt inderdaad bewerkt met o.a. methanol waardoor er bv raadzaadolie fattyacid methyl ether ontstaat. wat overblijft is glycol of glycerine, afhankelijk van de gebruikte katalysator.
In Nederland wordt momenteel slechts 2% boicomponenten toegevoegd. Volgend jaar wordt het percentage verhoogd. Zoals altijd loopt Nederland achter. In Frankrijk wordt nu 6% toegevoegd.
Overigens is het beter om raapzaadolie te mengen met diesel olie ipv zonnebloemolie. Raadzaadolie is een niet drogende olie en zonnebloemolie is dat wel. Dis blijft er na veloop van tijd een plakkerig laagje in de tank achter. Dat is geoxideerde zonnebloemolie. In de brandstofpomp en de verstuivers heb je daar geen last van, want daat is geen zuurstof aanwezig.
Groeten,
Richie
Moet ik je toch corrigeren.
De bio component die toegevoegd wordt aan de minerale diesel olie kan zijn gemaakt van raapzaadolie, soyaboonolie, cocosolie, palmolie of zonnebloemolie. De olie wordt inderdaad bewerkt met o.a. methanol waardoor er bv raadzaadolie fattyacid methyl ether ontstaat. wat overblijft is glycol of glycerine, afhankelijk van de gebruikte katalysator.
In Nederland wordt momenteel slechts 2% boicomponenten toegevoegd. Volgend jaar wordt het percentage verhoogd. Zoals altijd loopt Nederland achter. In Frankrijk wordt nu 6% toegevoegd.
Overigens is het beter om raapzaadolie te mengen met diesel olie ipv zonnebloemolie. Raadzaadolie is een niet drogende olie en zonnebloemolie is dat wel. Dis blijft er na veloop van tijd een plakkerig laagje in de tank achter. Dat is geoxideerde zonnebloemolie. In de brandstofpomp en de verstuivers heb je daar geen last van, want daat is geen zuurstof aanwezig.
Groeten,
Richie
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Niet alleen methanol maar vooral ook de sterke logen die gebruikt worden zijn erg milieubelastend.richie schreef:Hoi Peter,
Moet ik je toch corrigeren.
De bio component die toegevoegd wordt aan de minerale diesel olie kan zijn gemaakt van raapzaadolie, soyaboonolie, cocosolie, palmolie of zonnebloemolie. De olie wordt inderdaad bewerkt met o.a. methanol waardoor er bv raadzaadolie fattyacid methyl ether ontstaat. wat overblijft is glycol of glycerine, afhankelijk van de gebruikte katalysator.
In 2007 zou 5% bijmenging gerealiseerd moeten zijn.richie schreef:In Nederland wordt momenteel slechts 2% boicomponenten toegevoegd. Volgend jaar wordt het percentage verhoogd. Zoals altijd loopt Nederland achter. In Frankrijk wordt nu 6% toegevoegd.
In 2010 10% dacht ik. De moderne diesels hebben hier overigens geen last van hoor...
mee eens, alleen waar haal je dat hier in Nederland he ??richie schreef:Overigens is het beter om raapzaadolie te mengen met diesel olie ipv zonnebloemolie. Raadzaadolie is een niet drogende olie en zonnebloemolie is dat wel. Dis blijft er na veloop van tijd een plakkerig laagje in de tank achter. Dat is geoxideerde zonnebloemolie. In de brandstofpomp en de verstuivers heb je daar geen last van, want daat is geen zuurstof aanwezig.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...