Die even volgen naar beide uiteinden en even aan trekken of bij draaiende motor even kijken of daar geen uitlaat gassen ontsnappen.
Instructie opgevolgd : zit aan beide einden geen beweging in, en ook ontsnappen er geen gassen. Ze zijn wel aan beide kanten vastgeschroefd, zie zelf geen las punten.
Las in de andere post ook nog iets over roetfilter, zou het daar eventueel mee te maken kunnen hebben?
ewoudwijma schreef: 30 jan 2021, 20:40
Oh jee oh jee! Vandaag van Den Haag naar Utrecht gereden en vice versa voor het infrezen van de plafondkastjes voor led strips en onderweg ging het gloeidraadje (Stroring in motorregeling) knipperen. Na gestopt te hebben en contact uit en aan en wer weg te rijden ging na paar honderd meter ook het motorblok lampje (Storing in katalysator) branden. De cruise control werkte niet meer en ook was er duidelijk minder motor vermogen (turbo uit?).
Ik ben er nog niet achter wat het probleem is. Ik heb gisteren de 2de accu losgekoppeld, omdat dat de verandering is nadat hij geen storing gaf, maar dat hielp ook niet.
Is er misschien iemand in de buurt van Den Haag met vagcom software? Dat geeft hopelijk wat meer duidelijkheid over het probleem.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn t5gp uit 2010.
Bleek een sensor op het roetfilter te zijn welke een verkeerde temperatuur doorgaf.
De fout melding bij was P242A exhaust gas temperature sensor circuit bank 1 sensor 3.
De sensor vervangen viel nog niet mee.
Uiteindelijk is het roetfilter gedemonteerd en de sensor uit geboord.
Ik zou hem laten uitlezen, dan weet je meer.
Suc6.
ewoudwijma schreef: 18 dec 2020, 20:22
Even wat anders gedaan vandaag.Heel belangrijk voor een camper, een goede 'radio’
ewoudwijma schreef: 30 jan 2021, 20:40 ging het gloeidraadje (Stroring in motorregeling) knipperen. ook het motorblok lampje (Storing in katalysator) branden.
Mbt de (android) radio en de storing komen deze 2 heel mooi bij elkaar. Ik kwam erachter dat de leverancier van de radio, joying ook een obd2 bluetooth adapter levert (https://www.joyingauto.eu/joying-mini-e ... -auto.html) en het android programma Torque pro (https://play.google.com/store/apps/deta ... l=nl&gl=US) leest alle obd data uit. Dus bij deze is de radio ook een geavanceerd motor status dashboard en diagnose tool. Wie wil dat nu niet .
Na de fault diagnoses in Torque pro uitgevoerd te hebben kreeg ik dit:
Genoeg informatie te vinden op weetjewel als je zoekt op deze foutcodes: lijkt niet even makkelijk wat de oorzaak is ... Een eerste google levert dit op:
Is de N75 sensor vervangen de eerste optie? Of toch maar naar een garage brengen? Of heeft het zin om eerst alle foutcodes te wissen en kijken of het dan weer optreedt? Ben daar wel beetje huiverig voor, want dan gaat er misschien meer diagnostische info verloren die voor verdere probleemanaluse nodig is...
Als er echt iets niet goed is komen die fout codes gewoon weer terug. Persoonlijk zou ik ze eerst wissen (schone lei) en na verloop van enige tijd nog eens kijken.
Zolang de bus rijd en er geen meldingen op het dashboard staan moet m.i.. kunnen.
Snautzer schreef: 09 feb 2021, 18:11
Als er echt iets niet goed is komen die fout codes gewoon weer terug. Persoonlijk zou ik ze eerst wissen (schone lei) en na verloop van enige tijd nog eens kijken.
Zolang de bus rijd en er geen meldingen op het dashboard staan moet m.i.. kunnen.
Dank je voor je reactie! Ik kan dat proberen, maar gaat dat ook het gedrag veranderen? (nu max 2500 toeren en cruise control werkt niet)
Geen id. Als er iets echt stuk is zal het wissen van de fout codes echt niet helpen. Even wel weet je wel dat de fouten die nu opkomen diegene zijn waar je naar moet gaan speuren.
Leuk project gozer ziet er goed uit,
Wat betreft je fout in je bus. Op de foto bij je turbo zie je een klein vacuum slang. Volg die slang en kijk even of je daar vacuum op hebt.
Eddy_T5 schreef: 09 feb 2021, 19:44
Leuk project gozer ziet er goed uit,
Wat betreft je fout in je bus. Op de foto bij je turbo zie je een klein vacuum slang. Volg die slang en kijk even of je daar vacuum op hebt.
Hoi Eddy, thx !
Ik heb dat slangetje (en andere slangetjes) vandaag nog eens goed visueel gechecked, maar zie niets raars. Hoe zie je of je er vacuüm op hebt? Heb je daar geen metertje voor nodig?
Wel meen ik door het motor geluid heen een sissend / vacuüm trekkend geluid te horen, maar misschien is dat normaal. Hier te beluisteren: https://youtu.be/L6w4YdS5X7w
Als de motor stationait draait kan je de slangetje los trekken en kijken of je er vacuum op voelt. Dit is het gedeelte wat jr druk regeld. Als dit oke is kan je kijken je niet ergens een lekkage hebt. Inlaat, turbo slangen.