ewoudwijma schreef: 04 mar 2021, 10:21
Bedankt Peter, Arnold, Hanz en KWW voor de zonnepanelen feedback. Mijn conclusie: direct met sikaflex erop kitten. Voor de minste hoogte, de minste luchtweerstand en de eenvoudigste montage. Warmteontwikkeling lijkt ok te zijn. Enige zorg was dan wat te doen als er ooit een vervangen moet worden. Na wat googelen is de conclusie: met een gitaarsnaar, of carglass snaar loshalen, behandelen met sticker verwijderaar en wegschuren kom je een heel eind.
Ik heb vandaag gebeld met sika, zij stellen het volgende voor om flexibele zonnepanelen op het dak te monteren:
Geen sikaflex 252 want niet uv bestendig, is meer geschikt om de hoeken van niet flexibele panelen vast te maken. Daarvoor in de plaats siliconen kit en wel sikasil sg-20.
De tape is nodig om eerste hechting te krijgen en te zorgen voor een afstand van 3 mm tussen paneel en (hef)dak. Na aantal maanden neemt de werking van de tape af en neemt de siliconen kit het over.
Afstand tussen sikaflex rupsen en tape ongeveer 5 mm.
Vooraf met sika activator de oppervlaktes behandelen. Ik dacht met wasbenzine maar dat is een no-go volgens de sika adviseur.
Sluit de ruimte onder het zonnepaneel niet af door alles dicht te kitten. Het moet kunnen ademen dus aan de achterzijde openingen laten.
Kan met 10 graden verwerkt worden, snachts kouder is geen probleem (alleen hard het dan bijna niet). Hij adviseert wel ongeveer een week niet te gaan rijden om het uitharden tijd te geven.
Mocht een paneel vervangen moeten worden dan met mes of snaar los te maken en er kan over de oude sikasil heen gekit worden (zo doen ze het ook bij carglass).
Dus zo ga ik het doen