Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tweekleur T4 camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tweekleur T4 camper
En de rest van de bodem, laat je dat zo, of ga je die nog stralen en opnieuw opbouwen?
Mooi werk hoor
Mooi werk hoor
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Tweekleur T4 camper
Het grootste deel van de bodem is roestvrij. Een stuk bodemplaat
linksachter, naast de achterdemper, was verroest en deels doorgeroest. Aangezien erboven nog de houten bodemplaat zit, is het niet echt een probleem.
Roest heb ik behandeld en opnieuw in 2 lagen grondverf/aflak. Ik heb een plaatje aluminium in het golfpatroon geklopt en met carrosseriekit er tegenaan geplakt.
Alle plaatwerk is vandaag binnen. Morgen wordt nog de moddervanger/binnenscherm van rechtsachter geleverd.
Gisteren het project van Maarten's T4 bekeken.
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=12&t=56116
Veel plaatwerk is daar vervangen en dat lijkt mij een goede aanpak met zoveel slechte stukken.
Mede door dat topic, besloten ook rigoureuzer te werk te gaan. Eerst was ik van plan om alleen de slechte stukken uit te zagen/slijpen en te vervangen door delen van het nieuwe plaatwerk. Maar nu ga ik toch de gehele binnen en buitendrempel aan de bestuurderskant vervangen. Uiteindelijk minder laswerk en dan gaat 't weer heel wat jaren mee.
Er moet her en der nog wat weggeslepen worden, zodat de delen goed passen. Vooral de binnedorpel moet ik waarschijnlijk nog iets vervormen i.v.m. de krikplaats. Hopelijk is 't morgen droog en kan ik beginnen met lassen. Zin in
Voor het stukje drempel (met gat) net achter de drempel waar ik mee bezig ben, heb ik nog een dorpel van de passagierskant liggen. Het achterste stuk daarvan past hier mooi in.
linksachter, naast de achterdemper, was verroest en deels doorgeroest. Aangezien erboven nog de houten bodemplaat zit, is het niet echt een probleem.
Roest heb ik behandeld en opnieuw in 2 lagen grondverf/aflak. Ik heb een plaatje aluminium in het golfpatroon geklopt en met carrosseriekit er tegenaan geplakt.
Alle plaatwerk is vandaag binnen. Morgen wordt nog de moddervanger/binnenscherm van rechtsachter geleverd.
Gisteren het project van Maarten's T4 bekeken.
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=12&t=56116
Veel plaatwerk is daar vervangen en dat lijkt mij een goede aanpak met zoveel slechte stukken.
Mede door dat topic, besloten ook rigoureuzer te werk te gaan. Eerst was ik van plan om alleen de slechte stukken uit te zagen/slijpen en te vervangen door delen van het nieuwe plaatwerk. Maar nu ga ik toch de gehele binnen en buitendrempel aan de bestuurderskant vervangen. Uiteindelijk minder laswerk en dan gaat 't weer heel wat jaren mee.
Er moet her en der nog wat weggeslepen worden, zodat de delen goed passen. Vooral de binnedorpel moet ik waarschijnlijk nog iets vervormen i.v.m. de krikplaats. Hopelijk is 't morgen droog en kan ik beginnen met lassen. Zin in
Voor het stukje drempel (met gat) net achter de drempel waar ik mee bezig ben, heb ik nog een dorpel van de passagierskant liggen. Het achterste stuk daarvan past hier mooi in.
Re: Tweekleur T4 camper
Tussen de buien door het stukje achter de linker drempel erin gelast en uiteindelijk ook de binnenkant van de linker drempel.
Het pas maken van de delen kostte erg veel tijd. Aan het begin van de dag had ik nog de hoop de gehele drempel af te krijgen. Mede door de buien en omdat het met de mond altijd sneller gaat, dan met de hand, moet ik een andere keer ermee verder.
Het pas maken van de delen kostte erg veel tijd. Aan het begin van de dag had ik nog de hoop de gehele drempel af te krijgen. Mede door de buien en omdat het met de mond altijd sneller gaat, dan met de hand, moet ik een andere keer ermee verder.
Re: Tweekleur T4 camper
Mooi werk.
Re: Tweekleur T4 camper
Buitenzijde linker drempel gemonteerd. Heb aan de onderkant nogmaals alle lassen weer verwijderd, omdat ik de spleet tussen de onderkant van de deur en de achterkant van de drempel te groot vond. Heb de drempel iets naar boven verbogen met een paar klappen met een hamer op een dunne plank die van onderen ik door de losgemaakte lassen kon wringen. Extra werk, maar er altijd aan storen is ook geen keuze. Nu zit de drempel wel goed.
Vandaag de linker drempel, naden en kieren met grondlak vol laten lopen en gekit waar nodig.
2 Proefkleuren gehaald en op 2 panelen gespoten. Morgen van de rechter kleur meer laten bijmaken.
Vandaag de linker drempel, naden en kieren met grondlak vol laten lopen en gekit waar nodig.
2 Proefkleuren gehaald en op 2 panelen gespoten. Morgen van de rechter kleur meer laten bijmaken.
Re: Tweekleur T4 camper
Hier word hard gewerkt!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Tweekleur T4 camper
Rechterachterwielkast met rotte wielkastrand. Op de knik uitgeslepen en met diverse stukken er weer ingelast. Ook de achterste hoek meegepakt. Het lasapparaat werkte niet erg mee, waardoor ik 't in 2 etappes heb gelast. Waarschijnlijk waaide het gas weg door de harde wind en was dat de oorzaak van het vele geknetter. Dit was de laatste lasklus.
Dus nog genoeg te doen voordat ik kan beginnen met het spuiten
Komende dagen mooi weer, dus hoef niet steeds te onderbreken voor hagelbuien. En de plamuur kan ook eindelijk uitharden zonder föhn.
Nu een kwestie van roestplekken behandelen en laswerk plamuren en glad maken. De achterdeuren hebben veel kleine roestplekken en wat middelgrote. De pokken Dus nog genoeg te doen voordat ik kan beginnen met het spuiten
Komende dagen mooi weer, dus hoef niet steeds te onderbreken voor hagelbuien. En de plamuur kan ook eindelijk uitharden zonder föhn.
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Tweekleur T4 camper
Wat een klus, had je dit voorzien of valt het erg tegen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Tweekleur T4 camper
Valt het allemaal tegen? Eigenlijk niet. Ik had meer rottigheid verwacht die grote problemen oplevert. De bodem vertoonde wel wat slechte stukken, maar dat zijn delen die niet veel uitmaken. Bijv. de vlakke plaat achter de achterste wielkasten. Maar een roestplek behandelen kost veel tijd en doordat ik onder de auto moet kruipen en steeds een deel kan behandelen, is het een langdurig traject. Een deel roestvrij maken, betekent roest verwijderen en dan behandelen met een roestomvormer voor wat er toch nog blijft zitten. Vervolgens 48 laten inwerken. Plekken vervolgens behandelen met een grondlak, de volgende dag een 2e laag, weer een volgende dag met antisteenslag. En dat met diverse keren opnieuw opbokken en dan zitten er nog dagen tussen, dat het weer te slecht is of geen zin :-) En ook wel behoorlijk aan 't lassen geweest, wat mijn vak niet is. Wel tevreden over de resultaten.
Maar ik geef toe dat het met alle gekruip een langdurige en soms vermoeiende klus is. Het geeft wel een goed gevoel, omdat ik door deze aanpak de auto een langere levensduur geef en ik niet steeds meer hoef te denken aan allerlei roestende plekken van bodem tot wielkasten. Aangezien ik de auto ook een 2e kleur wil geven, was voor mij het roestvrij/arm maken een voorwaarde voordat ik aan 't spuiten begin.
Vandaag heb ik 2 liter 2K-autolak gekocht, met harder erbij goed voor 3 liter. Dat moet genoeg zijn. Ook meteen een goede verfspuit gekocht. Waar ik tot nu toe mee spoot, is eigenlijk niet geschikt, omdat die meer in de vorm van een kegel spuit. Toch veel autodelen mee gespoten, 3/4 Saab 95 V4.
Vandaag veel delen geschuurd, geplamuurd en weer geschuurd. Morgen komt er Saharazand naar ons land, dus eindlak spuiten lijkt mij niet zo'n goed idee. Misschien spuit ik nog een 2K-schuurlaag.
Maar ik geef toe dat het met alle gekruip een langdurige en soms vermoeiende klus is. Het geeft wel een goed gevoel, omdat ik door deze aanpak de auto een langere levensduur geef en ik niet steeds meer hoef te denken aan allerlei roestende plekken van bodem tot wielkasten. Aangezien ik de auto ook een 2e kleur wil geven, was voor mij het roestvrij/arm maken een voorwaarde voordat ik aan 't spuiten begin.
Vandaag heb ik 2 liter 2K-autolak gekocht, met harder erbij goed voor 3 liter. Dat moet genoeg zijn. Ook meteen een goede verfspuit gekocht. Waar ik tot nu toe mee spoot, is eigenlijk niet geschikt, omdat die meer in de vorm van een kegel spuit. Toch veel autodelen mee gespoten, 3/4 Saab 95 V4.
Vandaag veel delen geschuurd, geplamuurd en weer geschuurd. Morgen komt er Saharazand naar ons land, dus eindlak spuiten lijkt mij niet zo'n goed idee. Misschien spuit ik nog een 2K-schuurlaag.
Re: Tweekleur T4 camper
Mooi werk!
Kun je geen tentje er omheen maken?
Voor het spuiten de vloer licht natmaken helpt tegen opdwarrelend stof
Als je gaat spuiten werkt het vaak het lekkerst om eerst de details/hoekjes/randjes van een laag te voorzien en daarna de grote vlakken.
Grote vlakken zou ik eerst een mistlaag (of 2) geven. Even paar minuutjes laten uitdampen en dan volle lagen. Door de mistlaag creeër je hechting voor de volgende laag waardoor je minder snel zakkers zal krijgen.
Geheel vrijblijvend advies van een amateur
Succes!
Kun je geen tentje er omheen maken?
Voor het spuiten de vloer licht natmaken helpt tegen opdwarrelend stof
Als je gaat spuiten werkt het vaak het lekkerst om eerst de details/hoekjes/randjes van een laag te voorzien en daarna de grote vlakken.
Grote vlakken zou ik eerst een mistlaag (of 2) geven. Even paar minuutjes laten uitdampen en dan volle lagen. Door de mistlaag creeër je hechting voor de volgende laag waardoor je minder snel zakkers zal krijgen.
Geheel vrijblijvend advies van een amateur
Succes!
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Tweekleur T4 camper
Bedankt voor de tips Odorf :-)
Vandaag was het erg mooi weer om te spuiten, dus ondanks 't Saharazand toch doorgepakt. Niets van gemerkt trouwens. Begin van de avond stond de zon niet meer op de auto en na 's middags voorbereiden met afplakken was 't plan om eerst de schuifdeur met het achterste paneel te spuiten. Vanwege ervaring met mijn oude verfspuit, durfde ik niet de hele zijkant in 1 keer te spuiten.
Eerst 1 laag opgezet op de 2 delen om die vervolgens 15 min. te laten aantrekken, maar aangezien het opzetten van de 1e laag zo snel ging, heb ik de folie van de passagiersdeur en spatbord afgehaald en daar ook de 1e laag op gezet.
Na 15 min. de 2e laag erop gespoten en dat was meteen de laatste laag. Weinig ongedierte en stof in de lak en ook belangrijk, geen druipers. De nieuwe verfspuit verdeelt de lak beter. Blij mee. Morgen verder met de achterdeuren. Daarvan ga ik eerst de bovenkant in de originele kleur spuiten. Door het plamuren om deuken weg te werken, ziet dat er niet meer mooi uit.
De rubbers om de ruiten in de achterdeuren, zijn op sommige plekken uit de sponning. "t Lijktnet of het rubber dikker geworden is, waardoor het zichzelf naarbuiten werkt. Iemand daar ervaring mee om dat weer goed te krijgen?
Vandaag was het erg mooi weer om te spuiten, dus ondanks 't Saharazand toch doorgepakt. Niets van gemerkt trouwens. Begin van de avond stond de zon niet meer op de auto en na 's middags voorbereiden met afplakken was 't plan om eerst de schuifdeur met het achterste paneel te spuiten. Vanwege ervaring met mijn oude verfspuit, durfde ik niet de hele zijkant in 1 keer te spuiten.
Eerst 1 laag opgezet op de 2 delen om die vervolgens 15 min. te laten aantrekken, maar aangezien het opzetten van de 1e laag zo snel ging, heb ik de folie van de passagiersdeur en spatbord afgehaald en daar ook de 1e laag op gezet.
Na 15 min. de 2e laag erop gespoten en dat was meteen de laatste laag. Weinig ongedierte en stof in de lak en ook belangrijk, geen druipers. De nieuwe verfspuit verdeelt de lak beter. Blij mee. Morgen verder met de achterdeuren. Daarvan ga ik eerst de bovenkant in de originele kleur spuiten. Door het plamuren om deuken weg te werken, ziet dat er niet meer mooi uit.
De rubbers om de ruiten in de achterdeuren, zijn op sommige plekken uit de sponning. "t Lijktnet of het rubber dikker geworden is, waardoor het zichzelf naarbuiten werkt. Iemand daar ervaring mee om dat weer goed te krijgen?
Laatst gewijzigd door Ozone op 01 apr 2021, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tweekleur T4 camper
In de rubbers zit metaal verwerkt dat gaat na jaren een beetje oxideren en drukt rubber naar buiten.Bij de portierramen zie je het onderaan ook nog wel eens.Gewoon nieuw kopen
Re: Tweekleur T4 camper
Bedankt. Zit er een keer geen vismeel in 't rubber en dan zit er weer metaal in
Hopelijk zijn ze makkelijk te monteren. Eerst bij de dealer vragen of 't nog leverbaar is.
Hopelijk zijn ze makkelijk te monteren. Eerst bij de dealer vragen of 't nog leverbaar is.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Tweekleur T4 camper
Er zijn mensen die het rubber niet terugplaatsen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...