Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
van T4 naar T6?
van T4 naar T6?
Beste weetjewellers,
Sinds 2003 rij ik in een T4 88pk DC transporter. Zo'n bus is eerst gewoon een bus....maar na ruim 21 jaar is ie wel een beetje familie geworden moet ik zeggen. Ik praat er nog net niet tegen
De bus is wisselend gebruikt...eerst als primaire auto....later ivm lease en andere personen auto veel minder. Laatste 5 jaar wordt ie als 2e auto gebruikt maar hebben we er toch ook gemiddeld nog 18.000 km per jaar mee gereden. Iedere vakantie gaat ie mee... Afgelopen maand nog in Frankrijk zonder problemen rondgetoerd.
Inmiddels staat er 406.000 km op. Motorisch loopt ie nog probleemloos. Laatst moest ik wel een keertje olie bijvullen, maar dat was voor het eerst in 21 jaar.
De carrosserie en interieur gaan natuurlijk wel flink achteruit....het is gewoon een oude bus. De wielkasten voor en de dorpels zijn aan het roesten.
In september moet de bus voor de APK en heeft de laatste distributiewissel 89.000 km geleden gehad.
Ik ben niet technisch en wil niet teveel werk en teveel gedoe met een auto hebben. Voor mij is een auto een gebruiksmiddel waar ik behalve rijden niet veel tijd aan wil en kan besteden.
Alles bij elkaar dacht ik met pijn in mn hart, laten we de bus maar vervangen....nu je nog een diesel kan kopen, en er komt dit jaar ook nog geen bpm bij.
Omdat ik al een beetje meegekregen had dat de huidige bussen wel veel beter rijden dan mijn huidige T4, maar misschien minder betrouwbaar zijn ging ik op internet lezen..... hier op het forum, op Duitse fora.... google....etc.
Daar werd ik niet echt gelukkig van (EGR issues, roetfilter, olieverbruik etc) Ik weet op internet wordt veel geklaagd en het zijn vooral de 204PK motoren, maar toch.
Ik heb gekeken naar basis T6 DC ex lease bussen uit 2019 of 2020 met 102PK met handmatige versnelling. De meeste hebben tussen de 150.000 - 210.000 km gelopen en zijn dealer onderhouden (onderhoudsboekje erbij)
Mijn vragen aan jullie:
1 Wat is wijsheid: is het verstandig om zo'n T6 aan te schaffen? Of is dat vragen om problemen?
2 Als het vragen om problemen is...wat dan wel? Een (bijna) nieuwe T6 kopen?
2 of is het beter nog te proberen om 1 of 2 jaar door te rijden in T4 en te wachten tot techniek plug in hybride / elektrische alternatieven wat meer doorontwikkeld zijn en dan zo'n bus aanschaffen.
3 zijn er betrouwbare moderne (euro 6) diesels?
alvast bedankt voor jullie reactie!
Sinds 2003 rij ik in een T4 88pk DC transporter. Zo'n bus is eerst gewoon een bus....maar na ruim 21 jaar is ie wel een beetje familie geworden moet ik zeggen. Ik praat er nog net niet tegen
De bus is wisselend gebruikt...eerst als primaire auto....later ivm lease en andere personen auto veel minder. Laatste 5 jaar wordt ie als 2e auto gebruikt maar hebben we er toch ook gemiddeld nog 18.000 km per jaar mee gereden. Iedere vakantie gaat ie mee... Afgelopen maand nog in Frankrijk zonder problemen rondgetoerd.
Inmiddels staat er 406.000 km op. Motorisch loopt ie nog probleemloos. Laatst moest ik wel een keertje olie bijvullen, maar dat was voor het eerst in 21 jaar.
De carrosserie en interieur gaan natuurlijk wel flink achteruit....het is gewoon een oude bus. De wielkasten voor en de dorpels zijn aan het roesten.
In september moet de bus voor de APK en heeft de laatste distributiewissel 89.000 km geleden gehad.
Ik ben niet technisch en wil niet teveel werk en teveel gedoe met een auto hebben. Voor mij is een auto een gebruiksmiddel waar ik behalve rijden niet veel tijd aan wil en kan besteden.
Alles bij elkaar dacht ik met pijn in mn hart, laten we de bus maar vervangen....nu je nog een diesel kan kopen, en er komt dit jaar ook nog geen bpm bij.
Omdat ik al een beetje meegekregen had dat de huidige bussen wel veel beter rijden dan mijn huidige T4, maar misschien minder betrouwbaar zijn ging ik op internet lezen..... hier op het forum, op Duitse fora.... google....etc.
Daar werd ik niet echt gelukkig van (EGR issues, roetfilter, olieverbruik etc) Ik weet op internet wordt veel geklaagd en het zijn vooral de 204PK motoren, maar toch.
Ik heb gekeken naar basis T6 DC ex lease bussen uit 2019 of 2020 met 102PK met handmatige versnelling. De meeste hebben tussen de 150.000 - 210.000 km gelopen en zijn dealer onderhouden (onderhoudsboekje erbij)
Mijn vragen aan jullie:
1 Wat is wijsheid: is het verstandig om zo'n T6 aan te schaffen? Of is dat vragen om problemen?
2 Als het vragen om problemen is...wat dan wel? Een (bijna) nieuwe T6 kopen?
2 of is het beter nog te proberen om 1 of 2 jaar door te rijden in T4 en te wachten tot techniek plug in hybride / elektrische alternatieven wat meer doorontwikkeld zijn en dan zo'n bus aanschaffen.
3 zijn er betrouwbare moderne (euro 6) diesels?
alvast bedankt voor jullie reactie!
Re: van T4 naar T6?
Mijn advies is een T6 150pk handbak met 6 versnellingen. Als ze regulier onderhoud gehad hebben kunnen die ook een hoop KMers verwerken.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: van T4 naar T6?
Bedankt voor je advies... die zijn wel schaars....de meeste 150pk die ik nu tegenkom zijn DSG.
ik rij gemiddeld 20.000 per jaar schat ik.... dus dan zou een goed onderhouden jonge T6 150pk met 200.000 km wel moeten kunnen?
En de 102PK, is die net zo betrouwbaar? Ik rij alleen privé met die bus, zonder zware lading /kar dus heb vermogen niet echt nodig. En daar is 2e hands meer keuze in.
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: van T4 naar T6?
Een T6 is een stuk zwaarder dan een T4 . Die 102pk versie in de T6 is toch wat aan de krappe kant .
Een 150pk versie laat je vlot vooruitkomen.
En met een DSG is niks mis , mits goed onderhouden en steeds op tijd olie en filter werd vervangen.
Een 150pk versie laat je vlot vooruitkomen.
En met een DSG is niks mis , mits goed onderhouden en steeds op tijd olie en filter werd vervangen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: van T4 naar T6?
Bedankt voor je reactie!Pascal-141 schreef: ↑30 jul 2024, 18:24 Een T6 is een stuk zwaarder dan een T4 . Die 102pk versie in de T6 is toch wat aan de krappe kant .
Een 150pk versie laat je vlot vooruitkomen.
En met een DSG is niks mis , mits goed onderhouden en steeds op tijd olie en filter werd vervangen.
ik zal eens gaan proefrijden....maar ik denk dat ik bij 150pk wel gelijk verkocht ben.
Zelf was ik op 102pk uitgekomken omdat een dealer die ik aan telefoon had mij vertelde "hoe minder PK hoe betrouwbaarder"....
Re: van T4 naar T6?
De 102pk heeft een vijfbak dacht ik, de 150pk een zesbak.
Re: van T4 naar T6?
Dat klopt.... dus als je veel snelweg rijd wellicht niet zo optimaal als 150pk....
Echter op een Duits forum met topic over 102pk waren de meeste mensen er behoorlijk tevreden over.
Alleen degene met veel km in Duitsland in de bergen wat minder. En ook degene met zwaardere california/multivan.
Mijn T4 van 88pk is niet snel maar relatief licht..., ongeveerd 19.3 kg per pk.
omgerekend naar T6 102pk uitgaande van 1900kg is dat 18.62 per pk...
Zal elkaar niet veel uitmaken dus.....\
maar sneller is wel fijner.... dus als ze even betrouwbaar zijn zou ik toch het liefst voor 150 gaan.
Als 102 betrouwbaarder is, kies ik de 102omdat ik betrouwbaarheid belangrijker vind.
Alleen ik hoor en lees zoveel verschillende meningen dat ik het oprecht niet meer weet.
Bij twijfel kies ik de fijnste bus.
Re: van T4 naar T6?
Als je iemands advies kan opvolgen dan is het dat van Erdem wel. En wat ik ervan gelezen heb, is dat ook wat het meeste aangeraden wordt.
Re: van T4 naar T6?
Wij hebben er veel in onderhoud met diverse motoren en bakken en dan zit je het veiligst met de 150pk handbak. De DSG is ook een goede keuze, heeft wel iedere 60.000km onderhoud nodig.
De lichtere met een 102pk met 5 bak zou ik niet aanraden omdat deze in mijn ogen te zwak is. Niet vooruit te branden zo een ding.
De lichtere met een 102pk met 5 bak zou ik niet aanraden omdat deze in mijn ogen te zwak is. Niet vooruit te branden zo een ding.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: van T4 naar T6?
Dank je voor de toelichting op je advies. Altijd fijn.Erdem50 schreef: ↑31 jul 2024, 06:45 Wij hebben er veel in onderhoud met diverse motoren en bakken en dan zit je het veiligst met de 150pk handbak. De DSG is ook een goede keuze, heeft wel iedere 60.000km onderhoud nodig.
De lichtere met een 102pk met 5 bak zou ik niet aanraden omdat deze in mijn ogen te zwak is. Niet vooruit te branden zo een ding.
Gisteren heb ik al een mooie nette 150 pk DC met zesbak gevonden. Met ook nog weinig km erop. Ga vandaag bellen voor een afspraak.
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: van T4 naar T6?
de 102pk motor is identiek aan de 150pk motor hoor .Tube schreef: ↑30 jul 2024, 21:42 Als 102 betrouwbaarder is, kies ik de 102omdat ik betrouwbaarheid belangrijker vind.
Alleen ik hoor en lees zoveel verschillende meningen dat ik het oprecht niet meer weet.
Bij twijfel kies ik de fijnste bus.
Met een 150pk versie ga je wel relaxer rijden omdat die vlotter is , de 102pk versie moet hard werken om vooruit te komen met die 5 bak.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: van T4 naar T6?
Ik rijd, na 21 jaar met een T4 88pk, nu met veel genot een Cali Beach T6 102pk. Veel sneller dan de T4. Komt prima vooruit met de soepele 5-bak. Geen enkel probleem om pittig te rijden in Nederland. Hoogstens zwaar beladen en bergje op zou ik iets extra vermogen willen hebben. Maar dat zijn maar een paar momenten per jaar. Als ik je zo lees kan je met een gerust hart die 102pk aanschaffen. Als dat veel geld scheelt. Het is zowiezo een verademing na de 88pk T4. Ik word een beetje moe van dat gemopper op de 102pk terwijl de meesten hier amper in hebben gereden.
2022: California Beach T6 2.0 102pk 2016
2000: T4 TDI 2.5 DC 2000
2000: T4 TDI 2.5 DC 2000
Re: van T4 naar T6?
Ik durf best te beweren dat ik al een heleboel bussen heb gereden, verschillende generaties en motoriseringen.
Onze basis T5gp beach 140pk vond ik voldoende rijden om met het verkeer mee te komen voordat ik hem heb laten tunen. Als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met een kale Transporter met een 102pk waarvan wij er veel in de verhuur hebben, dan is een 102pk gewoon onder bemeten qua vermogen.
Ieder zijn ding maar ik zou er nooit aan beginnen.
Onze basis T5gp beach 140pk vond ik voldoende rijden om met het verkeer mee te komen voordat ik hem heb laten tunen. Als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met een kale Transporter met een 102pk waarvan wij er veel in de verhuur hebben, dan is een 102pk gewoon onder bemeten qua vermogen.
Ieder zijn ding maar ik zou er nooit aan beginnen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: van T4 naar T6?
Ik heb inmiddels proef gereden in 102 110 en 150 pk
Vond ze allemaal fijn. Alleen die 102 was getuned... En ook erg snel.
Uiteindelijk heb ik de 150pk gekocht... Omdat de bus heel netjes was met verweg de minste km.
En 150pk rijdt gewoon super relaxed en mellow. Heerlijke auto.
Kan niet wachten tot ie klaar is....
Bedankt allemaal!!
Vond ze allemaal fijn. Alleen die 102 was getuned... En ook erg snel.
Uiteindelijk heb ik de 150pk gekocht... Omdat de bus heel netjes was met verweg de minste km.
En 150pk rijdt gewoon super relaxed en mellow. Heerlijke auto.
Kan niet wachten tot ie klaar is....
Bedankt allemaal!!
Re: van T4 naar T6?
Heb best veel proefgereden... Ook in een DsG... Niets mis mee.. alleen ik weet niet wat ze met die auto gedaan hadden... Lastig een gevoel te omschrijven maar die reed niet strak. DC rammelde verschrikkelijk... .en automaat schokte ook. Niet echt een eerlijk vergelijk dus..
En die 102 was echt razendsnel voor mn gevoel... Maar met die 150 PK voel je aan de motor dat ie het op zn sloffen aankan.
Vond de T6.1 110 pk ook echt heerlijke bus die had alleen 100.000 meer om dan de bus die ik nu heb gekocht.
En het is uiteindelijk wel een handbak geworden.... Ik rij weinig file dus voor mij helemaal prima.
Verder rechttoe rechtaan bus... Maar dat wilde ik ook.
En die 102 was echt razendsnel voor mn gevoel... Maar met die 150 PK voel je aan de motor dat ie het op zn sloffen aankan.
Vond de T6.1 110 pk ook echt heerlijke bus die had alleen 100.000 meer om dan de bus die ik nu heb gekocht.
En het is uiteindelijk wel een handbak geworden.... Ik rij weinig file dus voor mij helemaal prima.
Verder rechttoe rechtaan bus... Maar dat wilde ik ook.