Sinds 2003 rij ik in een T4 88pk DC transporter. Zo'n bus is eerst gewoon een bus....maar na ruim 21 jaar is ie wel een beetje familie geworden moet ik zeggen. Ik praat er nog net niet tegen

De bus is wisselend gebruikt...eerst als primaire auto....later ivm lease en andere personen auto veel minder. Laatste 5 jaar wordt ie als 2e auto gebruikt maar hebben we er toch ook gemiddeld nog 18.000 km per jaar mee gereden. Iedere vakantie gaat ie mee... Afgelopen maand nog in Frankrijk zonder problemen rondgetoerd.
Inmiddels staat er 406.000 km op. Motorisch loopt ie nog probleemloos. Laatst moest ik wel een keertje olie bijvullen, maar dat was voor het eerst in 21 jaar.
De carrosserie en interieur gaan natuurlijk wel flink achteruit....het is gewoon een oude bus. De wielkasten voor en de dorpels zijn aan het roesten.
In september moet de bus voor de APK en heeft de laatste distributiewissel 89.000 km geleden gehad.
Ik ben niet technisch en wil niet teveel werk en teveel gedoe met een auto hebben. Voor mij is een auto een gebruiksmiddel waar ik behalve rijden niet veel tijd aan wil en kan besteden.
Alles bij elkaar dacht ik met pijn in mn hart, laten we de bus maar vervangen....nu je nog een diesel kan kopen, en er komt dit jaar ook nog geen bpm bij.
Omdat ik al een beetje meegekregen had dat de huidige bussen wel veel beter rijden dan mijn huidige T4, maar misschien minder betrouwbaar zijn ging ik op internet lezen..... hier op het forum, op Duitse fora.... google....etc.
Daar werd ik niet echt gelukkig van (EGR issues, roetfilter, olieverbruik etc) Ik weet op internet wordt veel geklaagd en het zijn vooral de 204PK motoren, maar toch.
Ik heb gekeken naar basis T6 DC ex lease bussen uit 2019 of 2020 met 102PK met handmatige versnelling. De meeste hebben tussen de 150.000 - 210.000 km gelopen en zijn dealer onderhouden (onderhoudsboekje erbij)
Mijn vragen aan jullie:
1 Wat is wijsheid: is het verstandig om zo'n T6 aan te schaffen? Of is dat vragen om problemen?
2 Als het vragen om problemen is...wat dan wel? Een (bijna) nieuwe T6 kopen?
2 of is het beter nog te proberen om 1 of 2 jaar door te rijden in T4 en te wachten tot techniek plug in hybride / elektrische alternatieven wat meer doorontwikkeld zijn en dan zo'n bus aanschaffen.
3 zijn er betrouwbare moderne (euro 6) diesels?
alvast bedankt voor jullie reactie!