Naar aanleiding van het onderwerp "geluidsisolatie" op de website eldiape.com, heb ik beslist om hetzelfde te doen, maar dan met Teroson PU SP 200 (98 euro). Dat is een centimeter dik schuim, aan één zijde voorzien van een hele fijne plastiekfolie (zodat het schuim niet dicht slibt met alle soorten vuil) en aan de andere kant een extreem kleverig laagje. Het product is bestand tegen vet, benzine, olie en warmte.

Dé reden om dit te doen is gewoon omdat ik vind dat de T4 van onze door Fischer tot camper omgebouwde Transporter een luid voertuig is. Luid van binnen en luid van buiten. Zelfs stationair klinkt het motorblok luid. Binnenin had ik veel verbetering door het sterk isoleren van de motorkap. Er bleek nl. behoorlijk veel lawaai binnen te komen langs de ventilatieopeningen in het dashboard, die hun lucht eigenlijk krijgen via kanalen binnenin de motorkap. En aangezien die standaard ook maar van een belabberd viltje voorzien was... dus het aanbrengen van die Teroson tegen de motorkap was een enorme grote verbetering.
Maar daarmee klonk de T4 buiten nog steeds luid natuurlijk. En wat buiten luid klinkt, is binnen ook zeker te horen. Als je dan ziet dat die motorbeschermingsbak eigenlijk een ijzeren "emmer" is, dan snap je dat dat ding werkt als een enorme klankschaal/versterker.
Om die bak los te schroeven heb ik de T4 gewoon op z'n blokken gereden, die driehoekige dingen waarmee je je camper op een camping wat horizontaler zet. Dan stond ie vooraan hoog genoeg om er te kunnen onder kruipen. Dan de vier stevige bouten op de hoeken van de bak losdraaien. Gaat ongetwijfeld het best met een twaalf-tandige torx, maar met een zeskantige lukte het ook wel. Voor het gemak heb ik mijn elektrische boormachine gebruikt, dat werkt wat sneller en gemakkelijker.

Als die vier bouten los zijn, dan blijft de bak toch nog hangen, omdat er geheel vooraan in het midden nog een veiligheidsclip los te maken is, en achteraan links en rechts haakt die bak ook nog vast. Plus daar zitten nog twee los te schroeven moertjes waarmee de bak op in rubber gevatte bouten geschroefd zit. Eens dat alles los is haal je de bak er gewoon van onderen.
Dan pas zie je wat voor prul Volkswagen gebruikt heeft als "geluidsdempend" materiaal.