Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
geluidsisolatie motorbeschermingsbak
geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Naar aanleiding van het onderwerp "geluidsisolatie" op de website eldiape.com, heb ik beslist om hetzelfde te doen, maar dan met Teroson PU SP 200 (98 euro). Dat is een centimeter dik schuim, aan één zijde voorzien van een hele fijne plastiekfolie (zodat het schuim niet dicht slibt met alle soorten vuil) en aan de andere kant een extreem kleverig laagje. Het product is bestand tegen vet, benzine, olie en warmte.
Maar daarmee klonk de T4 buiten nog steeds luid natuurlijk. En wat buiten luid klinkt, is binnen ook zeker te horen. Als je dan ziet dat die motorbeschermingsbak eigenlijk een ijzeren "emmer" is, dan snap je dat dat ding werkt als een enorme klankschaal/versterker. Om die bak los te schroeven heb ik de T4 gewoon op z'n blokken gereden, die driehoekige dingen waarmee je je camper op een camping wat horizontaler zet. Dan stond ie vooraan hoog genoeg om er te kunnen onder kruipen. Dan de vier stevige bouten op de hoeken van de bak losdraaien. Gaat ongetwijfeld het best met een twaalf-tandige torx, maar met een zeskantige lukte het ook wel. Voor het gemak heb ik mijn elektrische boormachine gebruikt, dat werkt wat sneller en gemakkelijker. Als die vier bouten los zijn, dan blijft de bak toch nog hangen, omdat er geheel vooraan in het midden nog een veiligheidsclip los te maken is, en achteraan links en rechts haakt die bak ook nog vast. Plus daar zitten nog twee los te schroeven moertjes waarmee de bak op in rubber gevatte bouten geschroefd zit. Eens dat alles los is haal je de bak er gewoon van onderen.
Dan pas zie je wat voor prul Volkswagen gebruikt heeft als "geluidsdempend" materiaal.
Dé reden om dit te doen is gewoon omdat ik vind dat de T4 van onze door Fischer tot camper omgebouwde Transporter een luid voertuig is. Luid van binnen en luid van buiten. Zelfs stationair klinkt het motorblok luid. Binnenin had ik veel verbetering door het sterk isoleren van de motorkap. Er bleek nl. behoorlijk veel lawaai binnen te komen langs de ventilatieopeningen in het dashboard, die hun lucht eigenlijk krijgen via kanalen binnenin de motorkap. En aangezien die standaard ook maar van een belabberd viltje voorzien was... dus het aanbrengen van die Teroson tegen de motorkap was een enorme grote verbetering. Maar daarmee klonk de T4 buiten nog steeds luid natuurlijk. En wat buiten luid klinkt, is binnen ook zeker te horen. Als je dan ziet dat die motorbeschermingsbak eigenlijk een ijzeren "emmer" is, dan snap je dat dat ding werkt als een enorme klankschaal/versterker. Om die bak los te schroeven heb ik de T4 gewoon op z'n blokken gereden, die driehoekige dingen waarmee je je camper op een camping wat horizontaler zet. Dan stond ie vooraan hoog genoeg om er te kunnen onder kruipen. Dan de vier stevige bouten op de hoeken van de bak losdraaien. Gaat ongetwijfeld het best met een twaalf-tandige torx, maar met een zeskantige lukte het ook wel. Voor het gemak heb ik mijn elektrische boormachine gebruikt, dat werkt wat sneller en gemakkelijker. Als die vier bouten los zijn, dan blijft de bak toch nog hangen, omdat er geheel vooraan in het midden nog een veiligheidsclip los te maken is, en achteraan links en rechts haakt die bak ook nog vast. Plus daar zitten nog twee los te schroeven moertjes waarmee de bak op in rubber gevatte bouten geschroefd zit. Eens dat alles los is haal je de bak er gewoon van onderen.
Dan pas zie je wat voor prul Volkswagen gebruikt heeft als "geluidsdempend" materiaal.
Laatst gewijzigd door Muug op 30 sep 2023, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Alles er af en de vuilbak in, en dan reinigen.
Eerst met veel water en een hoop allesreiniger erin.
Vervolgens er tegenaan met een spuitbus remmenreiniger. Het meest hardnekkige spul pakte ik aan met een spuitbus carburateurreiniger (Motip), vanwege zijn extreem goed reinigende werking.
Als laatste de boel gewoon met instanet en een microvezeldoekje gereinigd, alsof het een ruit was.
Dit is dan het resultaat. Het voordeel van vet en olie is dat het roest tegenhoudt.
Eerst met veel water en een hoop allesreiniger erin.
Vervolgens er tegenaan met een spuitbus remmenreiniger. Het meest hardnekkige spul pakte ik aan met een spuitbus carburateurreiniger (Motip), vanwege zijn extreem goed reinigende werking.
Als laatste de boel gewoon met instanet en een microvezeldoekje gereinigd, alsof het een ruit was.
Dit is dan het resultaat. Het voordeel van vet en olie is dat het roest tegenhoudt.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
In de Teroson doos zitten twee vellen van 100cm op 50cm. Je zal zien dat dat mooi uit komt.
Eén vel kunnen we al meteen integraal aanbrengen. Je moet er wat handigheid in krijgen, maar met één hand pel je het plastiek van de kleeflaag af, en met een andere hand druk je het schuim overal mooi aan. Het schuim is wat elastisch zodat het mooi meegaat in alle plooien. Ik maak even gebruik van twee jonge handen om deze toch grote lap op zijn plaats te houden terwijl ik aan één zijde begin met het vastkleven. Eens een derde van die lap vastzit, bedank ik de twee jonge handen voor hun assistentie.
Uiteindelijk ziet het er zo uit. De tweede lap moet versneden worden, om alle andere hoeken en hoekjes te bedekken.
Bijna gedaan hier.
Eén vel kunnen we al meteen integraal aanbrengen. Je moet er wat handigheid in krijgen, maar met één hand pel je het plastiek van de kleeflaag af, en met een andere hand druk je het schuim overal mooi aan. Het schuim is wat elastisch zodat het mooi meegaat in alle plooien. Ik maak even gebruik van twee jonge handen om deze toch grote lap op zijn plaats te houden terwijl ik aan één zijde begin met het vastkleven. Eens een derde van die lap vastzit, bedank ik de twee jonge handen voor hun assistentie.
Uiteindelijk ziet het er zo uit. De tweede lap moet versneden worden, om alle andere hoeken en hoekjes te bedekken.
Bijna gedaan hier.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
En dan is het klaar, en moet het gewoon nog onder de motor gemonteerd worden.
Bij het starten valt het mij meteen op: er is een pak minder geraas te horen. Dat is ook wat ik op basis van eerdere experimenten verwacht had. Zo heb ik in de loop der jaren twee Adventure-motorfietsen voorzien van een stevige metalen carterplaat (bash plate). Die weerkaatsten ook enorm veel motorgeraas naar boven toe. Met een laag Teroson erop valt dat geraas weg. Ook nu dus viel het meteen op dat het harde metalen geraas dat van binnenin een motorblok komt, verdween.
Helaas is ons geluidsgeheugen niet veel waard. Dus na 2-3 ritten weet je al niet meer hoeveel stiller het klinkt.
Het besef is er wel, en metingen zouden het aantonen, maar onze oren horen toch vooral wat er wél te horen is, en niet wat er niet te horen is.
Dde foto werd genomen toen er nog één hoekje gedaan moest worden, plus het rechthoekige gat linksvoor heb ik nadien ook nog uitgesneden.Bij het starten valt het mij meteen op: er is een pak minder geraas te horen. Dat is ook wat ik op basis van eerdere experimenten verwacht had. Zo heb ik in de loop der jaren twee Adventure-motorfietsen voorzien van een stevige metalen carterplaat (bash plate). Die weerkaatsten ook enorm veel motorgeraas naar boven toe. Met een laag Teroson erop valt dat geraas weg. Ook nu dus viel het meteen op dat het harde metalen geraas dat van binnenin een motorblok komt, verdween.
Helaas is ons geluidsgeheugen niet veel waard. Dus na 2-3 ritten weet je al niet meer hoeveel stiller het klinkt.
Het besef is er wel, en metingen zouden het aantonen, maar onze oren horen toch vooral wat er wél te horen is, en niet wat er niet te horen is.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Mooi dat je het ook hebt uitgevoerd en het resultaat kunt merken. Daarvoor heb ik dit soort artikelen destijds geschreven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Het hier toegepaste materiaal is Teroson, op Eldiape.com wordt Reimo Xtrem toegepast.
Hoe verhouden deze materialen zich tot Armaflex? (dat kan Google mij niet echt vertellen)
Ik heb nog een heel stuk Armaflex staan, kan ik dat ook gewoon gebruiken?
Hoe verhouden deze materialen zich tot Armaflex? (dat kan Google mij niet echt vertellen)
Ik heb nog een heel stuk Armaflex staan, kan ik dat ook gewoon gebruiken?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Armaflex, bijvoorbeeld 9 of 12 mm dikte kun je ook prima gebruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Mooi, bedanktMultivan Generation schreef: ↑12 jun 2024, 13:11 Armaflex, bijvoorbeeld 9 of 12 mm dikte kun je ook prima gebruiken.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Mooie duidelijke uitleg. Meteen iets soortgelijks besteld, want inderdaad... "WAT ZEG JE"?!!
T4 Syncro is my game
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Graag gedaan.
Later heb ik ook ontdekt dat er nog iets is dat een wereld van verschil maakt naar binnen toe: de isolatie van beide voordeuren. Momenteel heb ik per deur twéé van die standaard VW isolatiedekentjes. En dat is écht een héél groot verschil!
Later heb ik ook ontdekt dat er nog iets is dat een wereld van verschil maakt naar binnen toe: de isolatie van beide voordeuren. Momenteel heb ik per deur twéé van die standaard VW isolatiedekentjes. En dat is écht een héél groot verschil!
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Zoek maar eens op alubutyl hier op het forum.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Zijn die te bestellen? Kun je in dat geval een linkje doorspelen?
T4 Syncro is my game
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Top! Dat zijn toch die vierkante teer pannekoeken?
T4 Syncro is my game
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Bitumen met een aluminium beschermlaagje ja.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak
Multivan Generation schreef: ↑31 okt 2024, 15:00Bitumen met een aluminium beschermlaagje ja.
T4 Syncro is my game