Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pfff, mijn eerst VW, baal als een stekker!

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Witje73
Contacteer:

Pfff, mijn eerst VW, baal als een stekker!

Bericht door Witje73 »

Hallo, even voorstellen: Marian, 73 jaar, oma van 9 kleinkinderen, Mantelzorger, Kunstenaar: Muurschilderingen &Schilderijen
Ik heb mijn spaargeld gestopt voor een Prachtige Camperinbouw in een T6 Transporter Caravelle uit 2019.
Ik kan inmiddels een boek schrijven, dus ga er even voor zitten zou ik zeggen…….
Ik kocht via de camper bouwer een transporter met voorbank, leek mij leuk om bijv. 2 kleinkinderen mee te kunnen nemen!(ingebouwd met 4 slaapplaatsen) maar op de keuringsdag kreeg ik te horen dat de bank afgekeurd was door de RWD, de regels waren dit jaar veranderd. Er moeten 6 bevestiging bouten in zitten en er zaten er 4 in.
Twee erbij zetten was geen optie: dan wordt de “authenticiteit” van VW AANGETAST! Dit had ik eventueel aan kunnen vechten, maar door tijdsdruk van een Expositie afspraak ging dat even niet, dan maar een stoel en 2 personen op het kenteken, balen dus! Hem op 16 juli 2024 opgehaald bij Buscamper op maat in Nijkerk en zaterdag 10 augustus vertrokken naar Oostenrijk en Italië. :ikrij
Na 300km ging het oranje olielampje branden, dus ik denk even peilstok cheque…. Had mij niet ingelezen en een Mercedesbus hiervoor, maar er zitten twee bobbeltjes en er was veel(tot over 2 e bolletje) dus dat zat wel goed dacht ik…
Zondag na 300 km weer oranje olielampje aan, dus stop op grote Raststätte. Opnieuw motorkap open en terwijl ik peil komt er een heer die wil helpen! Hij is monteur zegt hij en hij peilt en ruikt eraan…er zit Diesel in uw olie, u mag niet verder rijden! :ie Dat heb ik, op zondag ook nog dus geen garages open…. Het duurde de hele dag voor de sleepdienst mij gevonden had en 10 minuten er vandaan werd ik bij een VW Garage afgezet en sliep ik op de parkeerplaats.
8 uur bij de receptie, de man ging even peilen… en rook geen Diesel zei hij, maar we gaan het onderzoeken.
Na 2 uur een technisch verhaal in het Duits, dus vroeg ik of hij een kopietje wilde maken, “ nee dat mag ik van VW niet doen”…. Ze hadden 3/4 liter olie eruit gehaald zei hij en het kostte €83,- kan het weer gebeuren vroeg ik, ja dat kan zomaar weer! Ik barste in tranen uit, en snikte” dus al mijn spaargeld gestopt in een waardeloze auto en ik kan niet zien dat er een regenereer proces opgestart wordt………” en u stuur mij gewoon het bos in!” ( Ik had mij inmiddels ingelezen de hele dag dat ik moest wachten) hij zei nog wel even over het toerental, waaraan ik het zou kunnen zien en dan 20 minuten nog even doorrijden was het beste. :bonk Ok, verder een fantastische reis van 7 weken gemaakt in mijn 1-tje en na een 25 jaar oude Vito Mercedesbus is rijden, airco, inhalen, alles prima bij deze nieuwe auto natuurlijk! Mijn schilderijen expositie in Italië, was een groot succes ( ik sliep en leefde in mijn bus samen met 40 schilderijen, groot en klein!) 10 schilderijen verkocht, dus wel een fantastische gratis vakantie reis gehad! Ben sinds 28 september thuis en Sorry dat ik het zeg: Ik ben wel een beetje klaar met de “kapsones “ houdingen van het VW bedrijf moet ik je zeggen!
Bijlagen
8EC26131-1ECD-40DC-8F18-7F8707612549.jpeg
FAE5754F-701E-4B29-9353-BA3F73BA1EF8.jpeg
6A46CA2D-44FE-4F00-901D-F13EADFDC4E4.jpeg
Laatst gewijzigd door Witje73 op 18 dec 2024, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanz

Re: Pfff, mijn eerst VW, baal als een stekker!

Bericht door Hanz »

Dag Marian, welkom op het forum. Jammer dat je meteen problemen hebt te melden.
Wel slordig van de camperbouwer dat hij niet op de hoogte is van de regels over de bevestiging van het bankje. Hopelijk stond daar een (financiële) compensatie tegenover.
Een oranje lampje is een waarschuwing dat iets niet in orde is en waar op korte termijn naar gekeken moet worden. Normaal gesproken kan je daar dus nog wel even mee doorrijden. Bij een rood lampje moet er wel direct gestopt worden.
Een olielampje zegt over het algemeen iets over de oliedruk en niet over het oliepeil, en dat oliepeil leek wel in orde te zijn. Een te lage oliedruk kan wel eens ontstaan als de motor (te) weinig toeren maakt. Misschien was dat bij jou ook het geval?
Heel ernstig kan het niet geweest zijn als je er nog 7 weken mee hebt kunnen rondrijden.
Ben benieuwd wat nu je hulpvraag is maar die kan je beter in een andere rubriek plaatsen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Welkom hier op WjW Marjan.

Balen dat je direct een valse start hebt gemaakt, maar zoals Hanz ook al zegt, het inbouwbedrijf zou zich daar beter op moeten informeren en nu niet als melding bij jou neerleggen.
Dan hadden ze er misschien een ander type bank in kunnen zetten.

En wat betreft je olie, als je hier even bij T6 een nieuw topic over aanmaakt, zul je genoeg adviezen en ervaringen krijgen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Een motor kweekt zelf geen olie , dus oliepeil te hoog = diesel bij de motorolie.
Oorzaak daarvan = teveel korte afstanden rijden en/of de regeneercyclussen onderbreken.
Hoe zie je dat hij een regeneratiecyclus doorloopt : stationair toerental gaat van 820 naar 1000tr/min , en op je verbruiksmeter zal je zien dat die van 0,7L/u naar 1,0 of zelfs 1,1L/u gaat tijdens de regeneratie.
Een regeneratie doet je T6 waarschijnlijk om de 300 a 400km , afhankelijk van de rijomstandigheden , en efn cyclus duurt ongeveer 15 minuten.
Wat doe je als je merkt dat hij een regeneratie aan het doen is : ben je onderweg , hoef je niks te doen. Ga je ergens stoppen , dan kun je beter een blokje om rijden tot de cyclus klaar is ,. Of je laat hem stationair draaien , de auto "herkend" dat je stationair staat te draaien ,en zal na enkele minuten de regeneratiecyclus gecontroleerd onderbreken.

Let je nergens op , en je zet de motor af tijdens de regeneratie , dan kun je diesel bij motorolie krijgen , en uiteindelijk zal dan ook de DPF defect raken.
Diesel bij de olie is schadelijk voor de smering vd motor , dus toch maar beter vermijden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hanz

Bericht door Hanz »

Hanz schreef: 03 dec 2024, 15:48 Ben benieuwd wat nu je hulpvraag is maar die kan je beter in een andere rubriek plaatsen.
Hoi Marian, ben je er nog?
Witje73
Contacteer:

Bericht door Witje73 »

Hanz schreef: 13 dec 2024, 10:39 [quote=Hanz post_id=526822 time=<a href="tel:1733237282">1733237282</a> user_id=10075]
Ben benieuwd wat nu je hulpvraag is maar die kan je beter in een andere rubriek plaatsen.
Hoi Marian, ben je er nog?
[/quote

Weet nog niet zo goed hoe alles werkt, waar kan ik dit antwoord kwijt bijvoorbeeld….

Hallo allemaal, wat aardig dat jullie met velen reageren!veel wist ik door zoeken op internet al, maar dat het regenereren om de 300/400 km gebeurt, is heel fijn om te weten!
Ik maak jammer genoeg niet veel lange ritten zolang ik de zorg voor mijn 96 jarige moeder heb…
Buscamperopmaat is een geweldig bedrijf! Omdat ik niet blij met 2 personen op mijn kenteken en geen 3, is hij nu een andere Transporter opnieuw voor mij aan het inbouwen die wel een bank die 6 bouten heeft! Februari 2025 heb ik er dan eentje op Benzine! Wegenbelasting is goedkoper tanken wat duurder, maar voor mijn situatie denk ik een betere oplossing.
Kon daardoor ook een andere keuze maken voor koelkist i pl v koelkast en matras waar ik zachter op slaap, blij mee.
Hij koopt deze terug, dus dat is wel heel coulant toch?
Heb zelf ook al een gegadigde ervoor gevonden trouwens!
Dus we gaan zien wat het nieuwe jaar gaat brengen, fijne feestdagen allemaal! :campingT4
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Dat wordt netjes geregeld, hier kunnen sommige bedrijven een voorbeeld aan nemen.
Ik hoop dat je je "nieuwe" bus hier even voor komt stellen, we zijn benieuwd.

Jullie ook fijne feestdagen, maar dat zal nu ook met een beter gevoel gaan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

Fijn dat je nog even een terugkoppeling geeft en mooi dat je nu zicht hebt op een camper die wel aan je wensen voldoet. Fijne feestdagen en alvast veel plezier met de volgende camper.
Remco_T5

Bericht door Remco_T5 »

Gefeliciteerd en een nette service van de bouwer. :jumpklap
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Dat hebben ze netjes opgelost...

Die "oude" raken ze ook wel weer kwijt waarschijnlijk
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Plaats reactie