Multivan Generation schreef: 03 nov 2024, 21:28 Bij mij zit er toch echt 5W30 Castrol LL3 in.
Zie ook SSP-455
En bij een volgende keer de oliepomp vervangen.
Lage oliedruk kan ook voorkomen door lagerschalen schade
Succes
Mooi dat het met het vervangen van de oliepomp opgelost is.. en goede diagnose zo met aangesloten meter te rijdenRalf-T4 schreef: 17 dec 2024, 02:26 Lang verhaal kort, manueel gemeten tijdens rijden e.d. Oliedruk ietwat aan de lage kant en dipte soms net te ver onder de niveaus bij terugtoeren. Met een eenmalige drukmeting ga je dit dus niet 1, 2 ,3 achterhalen, omdat het niet perse opviel als een serieus probleem.
Niet schrikbarend, maar waarschijnlijk wel genoeg om sensor te activeren.
Pomp dus vervangen. Komt volgens mij niet vaak voor, voor wat ik begreep. Erna ook nog gemeten, oliedruk enkele tiendes hoger op de manuele meter.
Tot dan toe nu gelukkig storingsvrij.
Daarom dat ik ook vroeg welke olie.. Bij mij zit er dus 5W30 ipv 0W30.krekwakwol schreef: 17 dec 2024, 11:00 Olietemperatuur is ook nog een punt om in de gaten te houden, olie wordt een stuk dunner als het heet is.
Normaal bij de juiste olie en bij goede conditie van de motor, moet je geen oliedruk probleem krijgen.
Maar als je oliekoeler niet goed werkt, kan de olie ook heter dus dunner worden. En als er al iets meer slijtage in de motor zit, zakt je oliedruk eerder.
Dit even ter informatie, niet dat dit nu perse aan de hand is.
Welke olie is er nu de laatste keer ingegaan?