Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliedruk lampje piept en knippert T5

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34438
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef: 03 nov 2024, 21:28 Bij mij zit er toch echt 5W30 Castrol LL3 in.

Zie ook SSP-455

En bij een volgende keer de oliepomp vervangen.
Lage oliedruk kan ook voorkomen door lagerschalen schade

Succes
Ralf-T4 schreef: 17 dec 2024, 02:26 Lang verhaal kort, manueel gemeten tijdens rijden e.d. Oliedruk ietwat aan de lage kant en dipte soms net te ver onder de niveaus bij terugtoeren. Met een eenmalige drukmeting ga je dit dus niet 1, 2 ,3 achterhalen, omdat het niet perse opviel als een serieus probleem.
Niet schrikbarend, maar waarschijnlijk wel genoeg om sensor te activeren.
Pomp dus vervangen. Komt volgens mij niet vaak voor, voor wat ik begreep. Erna ook nog gemeten, oliedruk enkele tiendes hoger op de manuele meter.

Tot dan toe nu gelukkig storingsvrij.
Mooi dat het met het vervangen van de oliepomp opgelost is.. en goede diagnose zo met aangesloten meter te rijden :toppie
krekwakwol schreef: 17 dec 2024, 11:00 Olietemperatuur is ook nog een punt om in de gaten te houden, olie wordt een stuk dunner als het heet is.
Normaal bij de juiste olie en bij goede conditie van de motor, moet je geen oliedruk probleem krijgen.
Maar als je oliekoeler niet goed werkt, kan de olie ook heter dus dunner worden. En als er al iets meer slijtage in de motor zit, zakt je oliedruk eerder.
Dit even ter informatie, niet dat dit nu perse aan de hand is.
Daarom dat ik ook vroeg welke olie.. Bij mij zit er dus 5W30 ipv 0W30.
Welke olie is er nu de laatste keer ingegaan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ralf-T4
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jan 2019, 21:28

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door Ralf-T4 »

Nog eens nagevraagd. 0W30. Dit schijnt vanuit Volkswagen inmiddels protocol te zijn na onderzoeken met relatief vaak voorkomende slijtage bij koude motor. Hele uitleg gekregen, maar komt op bovenstaande neer.
TrapoT5
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2025, 11:35

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door TrapoT5 »

Ralf-T4 schreef: 03 nov 2024, 20:25 Inmiddels nagezien, is 0W30.

Bij normaal onderhoud is met olie vervanging de oliedrukschakelaar aantal weken geleden vervangen, omdat het eens een keer was voorgekomen dat lampje ging branden en direct weer uitging.

Erna is het weer terug gekomen, toen dus de carterpan eraf en alles schoon gemaakt. Nieuwe riem erop die door de olie draait. Erna weer terug gekomen.

We gaan gewoon voor manueel meten. Wel frappant dat het nog nooit een oplossing voor gevonden lijkt te zijn op het web.

Enige wat ik me verder nog kan bedenken is dat die sensor die erin is gegaan weer kapot is, al kapot was, wellicht door vervuiling. Manuele meting gaat zaken uitsluiten vermoed ik.
Hallo iedereen,

Net nieuw op dit forum maar ik haak ook ff in. Ik heb zelf al een jaar of 6 een T5 uit 2004, 2.5L 180pk. Zelfde probleem gehad afgelopen zomer, wat betreft de oliedrukstoring, onderweg naar Slovenië. Afspraak bij dealer in Koblenz gemaakt, volgende morgen met bijna warme motor oliedruk laten meten, die was bar laag. Slechts 1,2 bar.

Volgens monteur was de motor 'klaar en afgeschreven'. Ik heb in overleg met een kennis van me in NL (die leeft van het sleutelen aan ouwe meuk) de 5W30 eruit laten halen en 10W40 erin laten doen. Resultaat: oliedrukstoring is nooit meer terug gekomen. En hij loopt nog steeds.

De 0 en 5W30 worden zo dun als water eenmaal op temperatuur, waardoor de minste speling of slijtage in het blok voor drukverlies kan zorgen. Dat is bij mij dan ook de reden dat ik wel aan het rondkijken ben voor al dan niet gehele revisie van het (boven)blok. Maar daar zijn vast wel tips en adressen voor te vinden onder een ander topic? Iemand een idee?

Groetjes,

John
TRS
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 nov 2023, 22:46

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door TRS »

Op vakantie afgelopen maand heb ik diversekeren de melding Oliedruk te laag gekregen, gestopt en vervolgens wel olie bijgevuld. Na 1000 km wederom de melding....En steeds gebeurt het als ik een scherpe bocht/rotonde rijd. Ga naar mn garagist en zal u informeren.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4361
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door krekwakwol »

Dat klinkt toch als een te laag pijl, als het lampje steeds bjj zijwaardse bewegingen gaat branden.
Welke motor gaat het trouwens om?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4361
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door krekwakwol »

Maar dus kort door de bocht en geen reactie op het laatst genoemde probleem, als de motor in goede conditie is, zal de door VW voorgeschreven olie geen oliedruk problemen moeten geven bij voldoende olieniveau, maar zoals ik hier al meer lees, bij meer slijtage in de motor lijkt het overstappen op een iets dikkere olie eerst wel de oplossing te zijn. Maar zoek wel de juiste olie als je een roetfilter hebt.
Ik heb de 2.5tdi met 370.000km weer ververst met 5W30 LL, niet dat ik het 30.000km laat zitten, meestal rond de 10.000km of 1 keer per jaar.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
TRS
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 nov 2023, 22:46

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door TRS »

krekwakwol schreef: 29 jan 2025, 12:14 Dat klinkt toch als een te laag pijl, als het lampje steeds bjj zijwaardse bewegingen gaat branden.
Welke motor gaat het trouwens om?
2.0 TDI was btw bij garage die net op het punt stond een vergelijkbaar type motor uit een Passat te demonteren, die idem klachten had, daarover op termijn meer
TRS
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 nov 2023, 22:46

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door TRS »

Beetje late reactie, maar kon topic niet terugvinden en net verhuisd, dus druk...Inmiddels liggen DSG en motor eruit: zuigers en veren bleken beschadigd, zo ook het blok. Naar een revisiebedrijf gebracht in Groningen waar ook nog es bleek dat de kleppen ook beschadigd waren....Dit wordt een superdure reparatie....Goede raad is duur....Het is een 2010 met 140.000 km nog fiks wat waard, dus niets doen is geen optie...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4361
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door krekwakwol »

Oei, dat klinkt niet best, hoelang heb je de bus al.in bezit, want dat lijkt me niet iets wat spontaan voorkomt.
Misschien toch af en toe oliedruk gemist, waardoor motorschadr is ontstaan.
Sterkte ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Kire
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jan 2025, 23:56
Locatie: Heino

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door Kire »

Multivan Generation schreef: 17 dec 2024, 11:27Daarom dat ik ook vroeg welke olie.
Ralf-T4 schreef: 30 dec 2024, 23:11 Nog eens nagevraagd. 0W30. Dit schijnt vanuit Volkswagen inmiddels protocol te zijn na onderzoeken met relatief vaak voorkomende slijtage bij koude motor. Hele uitleg gekregen, maar komt op bovenstaande neer.
krekwakwol schreef: 17 dec 2024, 11:00Olietemperatuur is ook nog een punt om in de gaten te houden, olie wordt een stuk dunner als het heet is.
Precies.
krekwakwol schreef: 29 jan 2025, 12:17Maar dus kort door de bocht en geen reactie op het laatst genoemde probleem, als de motor in goede conditie is, zal de door VW voorgeschreven olie geen oliedruk problemen moeten geven bij voldoende olieniveau, maar zoals ik hier al meer lees, bij meer slijtage in de motor lijkt het overstappen op een iets dikkere olie eerst wel de oplossing te zijn. Maar zoek wel de juiste olie als je een roetfilter hebt.
Ik heb de 2.5tdi met 370.000km weer ververst met 5W30 LL, niet dat ik het 30.000km laat zitten, meestal rond de 10.000km of 1 keer per jaar.
En om slijtage bij koude motor te voorkomen geen 5W30 gebruiken, maar 0W40.

0W30 motorolie is koud dunner dan een 5W30 motorolie. Heet zijn beide oliën even dun (en nog dunner dan de wanneer de olie koud is).
0W30 motorolie is koud net zo dun als een 0W40 motorolie. Heet is de 0W40 dikker dan de 0W30 (maar ik vermoed nog steeds dunner dan wanneer de olie koud is).
Dunne motorolie vult de oliekanalen sneller bij een koude start.
En als er dus wat meer motor/lagerslijtage is, een motorolie gebruiken die heet (W van warm) dikker is (dan blijft er iets meer oliedruk over).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4361
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door krekwakwol »

Maar wat zou de achterliggende gedachte van VW dan zijn om 0W30 of 5W30 olie voor te schrijven, daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Kire
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jan 2025, 23:56
Locatie: Heino

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door Kire »

Als de olie dunner is worden er meer liters per minuut rondgepompt. In delen van het blok waar 'alleen' olie komt, zorgt die olie voor warmteafvoer. Al is olie niet het meest geschikte medium om warmte op te nemen (water is veel beter). Er zit niet voor niets een oliekoeler, zelfs de 2,1 liter WBX in mijn T3 heeft een oliekoeler.
Daar komt nog bij dat tegenwoordig de tolerantie's veel kleiner zijn dan vroeger en een dunnere olie daar makkelijker 'tussen' komt.

Groet,

Erik

p.s. In mijn LR Defender 300 Tdi wordt een 5W40 of 10W40 voorgeschreven. De basis is een 'wat ouder' motorblok. In de Td5 (een moderner blok) 'moet' een 5W30 motorolie.
Verder kijk ik niet alleen naar de viscositeit van de olie, ook naar de specificaties (ACEA).
TRS
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 nov 2023, 22:46

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door TRS »

krekwakwol schreef: 24 mar 2025, 19:05 Oei, dat klinkt niet best, hoelang heb je de bus al.in bezit, want dat lijkt me niet iets wat spontaan voorkomt.
Misschien toch af en toe oliedruk gemist, waardoor motorschadr is ontstaan.
Sterkte ermee.
Gekocht twee jaar geleden, bijna, toen 80.000 dealer onderhouden....nu 140.000. Ik rijd al jaren diesel, dus weet van het rustig warm rijden etc etc mogelijk te veel korte ritjes toen mn dagelijkse auto geschorst was?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5383
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door Hanz »

Ik weet ook niet wat de oorzaak is maar het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat door korte ritjes de schade ontstaat die jij beschrijft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4361
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Oliedruk lampje piept en knippert T5

Bericht door krekwakwol »

TRS schreef: 29 jan 2025, 11:23 Op vakantie afgelopen maand heb ik diversekeren de melding Oliedruk te laag gekregen, gestopt en vervolgens wel olie bijgevuld. Na 1000 km wederom de melding....En steeds gebeurt het als ik een scherpe bocht/rotonde rijd. Ga naar mn garagist en zal u informeren.
Dan heeft hij toen misschien toch beginnende schade opgelopen en dan gaat het steeds verder.
Balen voor je, hopelijk komen er niet meer kosten overheen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie