krekwakwol schreef: 15 feb 2025, 20:27
Laat dit stuk.in het AD nu over benzinemotoren gaan, die op E10 lopen, waar dus 10% bioethanol in zit, dus dat is niet 1 op 1 te vergelijken met dieselmotoren.
Laat ik het anders zeggen.
Ik rijd 34 jaar motorfiets, daar is die mayonaise vaak echt een 'rode vlag', die kun je beter laten staan.
Erdem50 schreef: 15 feb 2025, 20:48
Sorry voor wat precies? Dit is bekend bij deze motoren en is geen enkele issue. Dit sloopt je motor niet want het zit alleen in het bovenste gedeelte van de vulpijp, zit hem in de constructie.
Zoals aangegeven gaat dit stuk over benzine motoren.
Erdem50 schreef: 15 feb 2025, 20:48
Sorry voor wat precies? Dit is bekend bij deze motoren en is geen enkele issue. Dit sloopt je motor niet want het zit alleen in het bovenste gedeelte van de vulpijp, zit hem in de constructie.
Zoals aangegeven gaat dit stuk over benzine motoren.
Slechte constructie dan.....
Dat mag je natuurlijk vinden, dat is je goed recht. Los van meningen is het wel belangrijk om de juiste informatie hier te delen en zo te voorkomen dat er onwaarheden de wereld in geholpen worden. Als hier mensen met kennis van zaken zitten, waar ik mijzelf ook wel toe zou durven rekenen die melden dat dit geen probleem is vind ik het soms lastig te begrijpen dat er reacties komen die het tegendeel beweren. Zoja kom dan aub met juiste info en onderbouwing dan kunnen we er mogelijk allemaal van leren.
Erdem50 schreef: 17 feb 2025, 12:44
Dat mag je natuurlijk vinden, dat is je goed recht. Los van meningen is het wel belangrijk om de juiste informatie hier te delen en zo te voorkomen dat er onwaarheden de wereld in geholpen worden. Als hier mensen met kennis van zaken zitten, waar ik mijzelf ook wel toe zou durven rekenen die melden dat dit geen probleem is vind ik het soms lastig te begrijpen dat er reacties komen die het tegendeel beweren. Zoja kom dan aub met juiste info en onderbouwing dan kunnen we er mogelijk allemaal van leren.
Erdem50 schreef: 15 feb 2025, 20:48
Sorry voor wat precies? Dit is bekend bij deze motoren en is geen enkele issue. Dit sloopt je motor niet want het zit alleen in het bovenste gedeelte van de vulpijp, zit hem in de constructie.
Zoals aangegeven gaat dit stuk over benzine motoren.
Slechte constructie dan.....
Dat mag je natuurlijk vinden, dat is je goed recht. Los van meningen is het wel belangrijk om de juiste informatie hier te delen en zo te voorkomen dat er onwaarheden de wereld in geholpen worden. Als hier mensen met kennis van zaken zitten, waar ik mijzelf ook wel toe zou durven rekenen die melden dat dit geen probleem is vind ik het soms lastig te begrijpen dat er reacties komen die het tegendeel beweren. Zoja kom dan aub met juiste info en onderbouwing dan kunnen we er mogelijk allemaal van leren.
Heb ik op de vorige pagina reeds gedaan door een link te delen naar een artikel van het AD.
krekwakwol schreef: 15 feb 2025, 20:27
Laat dit stuk.in het AD nu over benzinemotoren gaan, die op E10 lopen, waar dus 10% bioethanol in zit, dus dat is niet 1 op 1 te vergelijken met dieselmotoren.
Sludge = sludge.... en schadelijk..... Dat het door de E10 meer voor zou komen doet niets af dat sludge ook in diesels voor komt en schadelijk is.
Maar schijnbaar is dit "normaal", ook bij de tdi's, dan gaan we daar maar van uit....
Erdem50 schreef: 15 feb 2025, 20:48
Sorry voor wat precies? Dit is bekend bij deze motoren en is geen enkele issue. Dit sloopt je motor niet want het zit alleen in het bovenste gedeelte van de vulpijp, zit hem in de constructie.
Zoals aangegeven gaat dit stuk over benzine motoren.
Slechte constructie dan.....
Dat mag je natuurlijk vinden, dat is je goed recht. Los van meningen is het wel belangrijk om de juiste informatie hier te delen en zo te voorkomen dat er onwaarheden de wereld in geholpen worden. Als hier mensen met kennis van zaken zitten, waar ik mijzelf ook wel toe zou durven rekenen die melden dat dit geen probleem is vind ik het soms lastig te begrijpen dat er reacties komen die het tegendeel beweren. Zoja kom dan aub met juiste info en onderbouwing dan kunnen we er mogelijk allemaal van leren.
+1
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
krekwakwol schreef: 15 feb 2025, 20:27
Laat dit stuk.in het AD nu over benzinemotoren gaan, die op E10 lopen, waar dus 10% bioethanol in zit, dus dat is niet 1 op 1 te vergelijken met dieselmotoren.
Sludge = sludge.... en schadelijk..... Dat het door de E10 meer voor zou komen doet niets af dat sludge ook in diesels voor komt en schadelijk is.
Maar schijnbaar is dit "normaal", ook bij de tdi's, dan gaan we daar maar van uit....
krekwakwol schreef: 15 feb 2025, 20:27
Laat dit stuk.in het AD nu over benzinemotoren gaan, die op E10 lopen, waar dus 10% bioethanol in zit, dus dat is niet 1 op 1 te vergelijken met dieselmotoren.
Sludge = sludge.... en schadelijk..... Dat het door de E10 meer voor zou komen doet niets af dat sludge ook in diesels voor komt en schadelijk is.
Maar schijnbaar is dit "normaal", ook bij de tdi's, dan gaan we daar maar van uit....
Jij bent ook niet makkelijk te overtuigen hè?
Zit er al decianna lang in gehamerd dat "sludge" een rode vlag is, dat is idd moeilijk los te laten.... sorry, zal er over op houden
Erdem50 schreef: 15 feb 2025, 20:48
Sorry voor wat precies? Dit is bekend bij deze motoren en is geen enkele issue. Dit sloopt je motor niet want het zit alleen in het bovenste gedeelte van de vulpijp, zit hem in de constructie.
Bij een Renault Twingo I (uit 2007, benzine) gebeurt exact het zelfde, een beetje geel/bruine mayonaise in de vulpijp en aan de dop (op het kleppendeksel). Met name 's winters. Kan niet zeggen dat dit de motor sloopt. Auto heeft inmiddels meer dan 3 ton gereden (en het motortje loopt nog prima).
Sludge = sludge.... en schadelijk..... Dat het door de E10 meer voor zou komen doet niets af dat sludge ook in diesels voor komt en schadelijk is.
Maar schijnbaar is dit "normaal", ook bij de tdi's, dan gaan we daar maar van uit....
Jij bent ook niet makkelijk te overtuigen hè?
Zit er al decianna lang in gehamerd dat "sludge" een rode vlag is, dat is idd moeilijk los te laten.... sorry, zal er over op houden
Ik snap je.
Toen ik een tijdje geleden wat zepige smurrie bij mijn vulpijp ontdekte schrok ik ook.
Maar met name Erdem en Pascal weten echt wel waarover ze het hebben, dus ik vertrouw hun oordeel
Ze hebben bij deze modellen de vulpijp wat verlengd waar de dop op zit. De pijp zit ook ‘mooi’ in de rijwind en koelt hierdoor hard af. In combinatie met een behoorlijk warmte arme motor, dus een motor die relatief weinig warmte produceert word de vulpijp/dop niet warm en krijg je daar sludge, niks meer niks minder.
Dit kun je niet vergelijken met bijvoorbeeld mijn Golf 1 die in de schuur staat met een 1.3 benzine
Erdem50 schreef: 18 feb 2025, 16:43
Ze hebben bij deze modellen de vulpijp wat verlengd waar de dop op zit. De pijp zit ook ‘mooi’ in de rijwind en koelt hierdoor hard af. In combinatie met een behoorlijk warmte arme motor, dus een motor die relatief weinig warmte produceert word de vulpijp/dop niet warm en krijg je daar sludge, niks meer niks minder.
Dit kun je niet vergelijken met bijvoorbeeld mijn Golf 1 die in de schuur staat met een 1.3 benzine
Een dikke 1000 km geleden 0,7 liter olie bijgevuld, toen het lampje aan was, en nog steeds niet terug aan. Op Engelse fora las ik dat Volkswagen een verbruik van meer dan 1l per 1000km pas problematisch vindt, dus voorlopig ziet alles er nog ok uit. Vrijdag een rit naar Zwitserland gepland, dus dan zal ik wel weten of de bus effectief veel verbruikt of niet.