Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bosch aerotwin ruitenwissers erop

vragen over de T4
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door j.d.hukema »

Ik heb de bosch 530 die jij noemd.Wat is er dan met de voorruit en waar moet ik naar kijken met de afstelling.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door Oskar 725 »

Wat belangrijk is, is dat de wisserrubbers "haaks" op de ruit staan in rust positie. Op deze manier hebben de bladen de mogelijkheid om zowel bij de opgaande,- als de neergaande slag te kantelen waardoor het water "meegenomen" wordt en niet "weggeduwd".
Bij "duwen" schraapt het rubber over de ruit, je kan dit vergelijken met het tegen de haren in strijken van een beesten vacht.
Ook als de ruit erg vet en vuil is geworden door veel spat water van je voorganger hebben de wisser rubbers het erg zwaar, maar dat is nu juist het voordeel van de aero-twins, doordat deze erg soepel zijn hebben ze hier minder hinder van, mits goed afgesteld.
Succes, :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door Ron---63--- »

Hey Koos ,toch ook maar die wissers gehaald he...........niet meteen ff xenon laten doen bij ze?
Dat je geen korting kreeg is wel duidelijk natuurlijk............je ziet er ook erg rijkelijk uit hahahaha
Ik ben altijd een arme jongen die op Corus werkt hihi

Maare............gaat wel bevallen hoor, die wissers dan he !!

Mijn collega is gister nog heen geweest voor xenon, heeft de 6000K genomen .
Is er heel erg tevreden (nu al) Kan dus ook op een Daihatsu Gran Move geplaatst. :toppie


Siejoe
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door Roger B. (11)61 »

ben maar een domme jongen die ooit eens opgeleid is tot automonteur......

maar hoe stel je ruitenwissers af?? (anders dan de arm torderen/buigen kan ik niets bedenken)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door Multivan Generation »

@ Oskar, ik had het niet beter kunnen uitleggen :toppie
@ RogerB, inderdaad kwestie van een zeer klein beetje torderen.

@ Dick,
kan goed een kwestie zijn van een niet overal zeer schone en vooral gladde voorruit.
Het beste resultaat krijg je met een nieuwe voorruit, die je na het plaatsen meteen goed schoonmaakt (en ontvet) en daarop bijvoorbeeld nanotech op te zetten. Echt zo superglad, en dan de nieuwe ruitenwissers plaatsen.
Gewoonweg genieten dan...

Misschien is het bij Dick een kwestie van goed de voorruit schoonmaken?
Niet alleen met de ruitensproeiervloeistof, maar bijvoorbeeld ook met Ajax/Cif/Andy of een eender ander product, erop spuiten en dan met een microvezeldoekje goed uitwrijven en reinigen..
Misschien kun je daar al wat winst bij behalen??

Wat eventueel ook zou kunnen bij een wat oudere auto, dat de vertanding in de wisserarm een beetje rot is, en hierdoor de wisserarmen wat schokkeriger bewegen. Had mij vader bij zijn Golf4. Nieuwe wisserarmen hebben toen dat opgelost. Is maar een idee...
De wisserarmen zijn van een zachter materiaal gemaakt als het asje (met daarop vertanding) van de ruitenwissermotor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Roger, of je een domme jongen bent weet ik niet, maar als je net als ik een auto monteur bent zal het wel mee vallen :bonk :bifun !
Inderdaad, torderen is de enige afstelling die mogelijk is.
Oma's recept: SPIRITUS, dit tast ook absoluut het rubber van de wisser niet aan, is je ruit hardnekkig vies kun je ook staalwol nemen, de fijnste soort, klein plukje, nat maken met spiritus en in op en neer gaande bewegingen de ruit "polijsten" wel goed nat houden.(GEEN draai bewegingen maken). We gebruiken dit in de praktijk bij nieuwe auto's waarvan de ruit dus blijft strepen en waar er constant zo'n vette waas achter blijft als je de wissers en sproeiers bedient. :toppie
Groet, Oskar.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door j.d.hukema »

Hallo peter.
Heb net even gekeken of er :ikrij ruimte op de vertanding zit en dit is inderdaad het geval.
Dus eerst maar proberen als ik er nieuwe armen op zet.Maar plaats dan ook gelijk nieuwe rubbers.Dopje er af moer los draaien dan zal ik hem er zo af moeten kunnen pakken.Nog een speciaal type of gewoon VW.En dan natuurlijk de prijs.Enig idee

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door Multivan Generation »

Tsja Dick,
gelukkig hebben we jouw probleem kunnen traceren :jump

Nu je de wissers al hebt zou ik gewoon naar VW rijden en er een paar wisserarmen bestellen.
Prijs? geen idee, bij mijn pa was het dacht ik, iets van 50-60 euro voor de wisserarmen.

Heb je ook de link bij de tips en trucs al gezien van Heartbeat, voor de T5 arm aan de achterzijde.
Misschien een idee, als je er toch bent :knipoog :lach

Groeten en succes.
ps wel opletten met demonteren van de wisserarmen bij de motorkap, een deukje is gauw gemaakt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door j.d.hukema »

Peter heb al even gekeken bij tips en trucs.Komt goed van pas.Ga de onderdelen de komende dagen maar eens vervangen.Wil nog ruitewissers op de achterdeuren plaatsen maar eerst uitzoeken of dit kan.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Bosch aerotwin ruitenwissers erop

Bericht door René »

Kijk eens op ons wel bekende web-logje, heb nu T5 wisserarmen er op zitten.
(aan de achterzijde tenminste)


René
Plaats reactie