Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
gekraak
gekraak
toen ik deze namiddag einelijk eens niet in de regen moest rijden maar in de zon stonden de ramen open van onze bus(net gewassen ) maar toen ik op een steile helling gas terug nam hoorde ik ineens gekraak aan het rechter voorwiel
daarna eens teruggeschakeld op plat en weer krak
het zegt alleen maar krak bij omgekeerde krachten op de wielen dus niet als de motor de wielen wil versnellen maar als de wielen de motor doen versnellen
heeft iemand dit al meegemaakt of weet iemand wat dit is?
ik vermoed dat het een van de homokineten versleten is (200000 km)
aan de wiellagers kan dit denk ik niet liggen
waarschijnlijk is er wel weer iemand die weet wat ik bedoel
mvg
stijn
daarna eens teruggeschakeld op plat en weer krak
het zegt alleen maar krak bij omgekeerde krachten op de wielen dus niet als de motor de wielen wil versnellen maar als de wielen de motor doen versnellen
heeft iemand dit al meegemaakt of weet iemand wat dit is?
ik vermoed dat het een van de homokineten versleten is (200000 km)
aan de wiellagers kan dit denk ik niet liggen
waarschijnlijk is er wel weer iemand die weet wat ik bedoel
mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: gekraak
Ik herken dit wel ja, bij mijn zat mijn wiel niets vast.
Kwam net bij de dealer vandaan na uitlijnen.
Even stennis staan maken en er werd mij de eeuwige liefde verklaard.
Zou inderdaad ook een aandrijfas kunnen zijn, maar die zullen eerder slijten in de aangedreven richting (ze hebben al 2 ton voor de kiezen gehad)
Verdere verklarig weet ik (nog) ff niet.
René
Kwam net bij de dealer vandaan na uitlijnen.
Even stennis staan maken en er werd mij de eeuwige liefde verklaard.
Zou inderdaad ook een aandrijfas kunnen zijn, maar die zullen eerder slijten in de aangedreven richting (ze hebben al 2 ton voor de kiezen gehad)
Verdere verklarig weet ik (nog) ff niet.
René
Re: gekraak
bedankt voor de snelle reactie
ik zal eens nakijken of de bouten nog vast zitten maar die zijn al 5000 km niet meer los geweest(stalen velgen)
5000 km geleden is wel de het kogelgewricht van de stuurinrichting aan dat wiel vervangen geweest...
ik morgen nog eens testen als mijn vader rijd dan kan ik op de passagierskant zitten en eens beter luisteren
mvg
stijn
ik zal eens nakijken of de bouten nog vast zitten maar die zijn al 5000 km niet meer los geweest(stalen velgen)
5000 km geleden is wel de het kogelgewricht van de stuurinrichting aan dat wiel vervangen geweest...
ik morgen nog eens testen als mijn vader rijd dan kan ik op de passagierskant zitten en eens beter luisteren
mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: gekraak
ik heb de wiel bouten eens nagetrokken maar die stonden moervast
het zou mij ok verwonderd hebben dat die los zouden gekomen hebben want ik had ze zelf in de garage met een momentsleutel vast gezet
gisteren een kort testritje gedaan en ik heb niks meer gehoord, misschien moet alles wat meer opgewarmd zijn of hopelijk was het eenmalig (eenmalig is ook wel raar en niet erg logisch)
die dingen verergeren meestal
ik laat wel nog ietst weten of het zichzelf echt opgelost heeft
krakende wagens rijden het langst
het zou mij ok verwonderd hebben dat die los zouden gekomen hebben want ik had ze zelf in de garage met een momentsleutel vast gezet
gisteren een kort testritje gedaan en ik heb niks meer gehoord, misschien moet alles wat meer opgewarmd zijn of hopelijk was het eenmalig (eenmalig is ook wel raar en niet erg logisch)
die dingen verergeren meestal
ik laat wel nog ietst weten of het zichzelf echt opgelost heeft
krakende wagens rijden het langst
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: gekraak
het vorige probleem heeft zichzelf nog niet opgelost
hij kraakte ook bij het achteruit rijden op de oprit met gedraaide wielen maar dat is opgelost door vet te doen aan de stalen stop aan de wielophanging die verhinderd dat je kunt blijven draaien (ik weet er geen juiste term voor)
maar nu het vorige is er nog altijd, bij het gas terug nemen geeft hij af en toe een droge krak, bij warm weer meer naar mijn mening
het klinkt alsof het van recht komt
ook is er een rotel geluidje dat optreed bij het gas geven (lager?) blijft nog heel eventjes nazinderen na het lossen van het gas
in de garage weten ze het ook niet direct en als ze er mee rijden dan krakt het natuurlijk niet
ik ga morgen nog eens nakijken of ik nergens speling kan vinden in de ophanging
wie tips of ideeën heeft laat maar komen
hij kraakte ook bij het achteruit rijden op de oprit met gedraaide wielen maar dat is opgelost door vet te doen aan de stalen stop aan de wielophanging die verhinderd dat je kunt blijven draaien (ik weet er geen juiste term voor)
maar nu het vorige is er nog altijd, bij het gas terug nemen geeft hij af en toe een droge krak, bij warm weer meer naar mijn mening
het klinkt alsof het van recht komt
ook is er een rotel geluidje dat optreed bij het gas geven (lager?) blijft nog heel eventjes nazinderen na het lossen van het gas
in de garage weten ze het ook niet direct en als ze er mee rijden dan krakt het natuurlijk niet
ik ga morgen nog eens nakijken of ik nergens speling kan vinden in de ophanging
wie tips of ideeën heeft laat maar komen
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: gekraak
door overleg met René denk ik de oorzaak van het probleem te kennen
bedankt daarvoor René
het probleem zou hem zitten bij de binnenste homokineet waar voor het probleem begon de beschermhoes vervangen is maar er is toen alleen vet toegevoegd en het vuile vet is niet verwijderd met alle gevolgen vandien (in vw garage)
dus heb zojuist de auto op hoogte gezet en ben eronder gekropen om te controleren op speling
resultaat op beide binnenste homokineten een speling van zeker 1mm(is denk is zelfs wat meer maar ik heb er geen meter tegen gelegd) aan de buitenkant van de asflenzen van de homokineet (bij geblokeerde as) dus 1mm verdraaing gemeten op +-5 cm van de as
op de buitenste homokineten zit niet echt speling , wel iets maar heel miniem ten opzichte van de speling op de binnenste
ik dacht dat daar totaal geen speling op mag zitten dus dat die homokineten vervangen moeten worden
zit er op een nieuwe speling? nee zeker?
wel raar dat er speling op beide homokineten zit want volgens mij zit er maar in een homokineet vuil van toen hij gescheurd was (was de linkse, +- 5 maand geleden hoes vervangen , juist voor het probleem begon
kan dit dat als er speling komt op een homokineet dat die de leversduur van de andere ook verminderd door de speling? er is altijd een klop op de andere wanneer de spelling weer gepasseerd is
dat rotelend geluidje van lagers dat we horen bij gas geven heeft dus waarschijnlijk dezelfde oorzaak
bedankt daarvoor René
het probleem zou hem zitten bij de binnenste homokineet waar voor het probleem begon de beschermhoes vervangen is maar er is toen alleen vet toegevoegd en het vuile vet is niet verwijderd met alle gevolgen vandien (in vw garage)
dus heb zojuist de auto op hoogte gezet en ben eronder gekropen om te controleren op speling
resultaat op beide binnenste homokineten een speling van zeker 1mm(is denk is zelfs wat meer maar ik heb er geen meter tegen gelegd) aan de buitenkant van de asflenzen van de homokineet (bij geblokeerde as) dus 1mm verdraaing gemeten op +-5 cm van de as
op de buitenste homokineten zit niet echt speling , wel iets maar heel miniem ten opzichte van de speling op de binnenste
ik dacht dat daar totaal geen speling op mag zitten dus dat die homokineten vervangen moeten worden
zit er op een nieuwe speling? nee zeker?
wel raar dat er speling op beide homokineten zit want volgens mij zit er maar in een homokineet vuil van toen hij gescheurd was (was de linkse, +- 5 maand geleden hoes vervangen , juist voor het probleem begon
kan dit dat als er speling komt op een homokineet dat die de leversduur van de andere ook verminderd door de speling? er is altijd een klop op de andere wanneer de spelling weer gepasseerd is
dat rotelend geluidje van lagers dat we horen bij gas geven heeft dus waarschijnlijk dezelfde oorzaak
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: gekraak
Stijn, houd er rekening mee dat je altijd wat speling op je tandwielen hebt van je versnellingsbak. Hoop dat je die flens tegenhouden hebt waar de aandrijfas op gemonteerd zit. Geeft anders een vertekend beeld
Een kineet is voorzien van banen waarin de kogels zullen verdraaien en rollen. Kan dus zijn dat er op 1 plek in die banen een slechte plek is ontstaan.
Een nieuwe kineet zal ongetwijfeld speleingsvrij zijn, maar dat is bijna niet te voelen doordat de kogels naar hun idelale baan gaan rollen. Dit kun je ervaren als speling.
Misschien dat het internet wederom een mooi plaatje opleverd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling
René
Een kineet is voorzien van banen waarin de kogels zullen verdraaien en rollen. Kan dus zijn dat er op 1 plek in die banen een slechte plek is ontstaan.
Een nieuwe kineet zal ongetwijfeld speleingsvrij zijn, maar dat is bijna niet te voelen doordat de kogels naar hun idelale baan gaan rollen. Dit kun je ervaren als speling.
Misschien dat het internet wederom een mooi plaatje opleverd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling
René
Re: gekraak
ik heb de aandrijfas geblokkeerd en de flens ook
het is de speling tussen die twee waar ik het over heb, dus zeker niet de speling door tandwielen in de bak
een nieuwe is dus spelingsvrij, in gemonteerde toestand zal je dan toch ook geen speling voelen?
kan dit eigenlijk voor iets kwaad?
misschien eens reinigen en nieuw vet in doen?
het is de speling tussen die twee waar ik het over heb, dus zeker niet de speling door tandwielen in de bak
een nieuwe is dus spelingsvrij, in gemonteerde toestand zal je dan toch ook geen speling voelen?
kan dit eigenlijk voor iets kwaad?
misschien eens reinigen en nieuw vet in doen?
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: gekraak
In gemonteerde toestand zal die dan ook spelingsvrij moeten wezen.
René
René
Re: gekraak
ik ga zaterdag het onderhoud van onze auto gaan doen in de garage en dan kan ik op de brug eens kijken
ik heb al meerdere malen gelezen dat na het wisselen van kant van de homokineten het kraken stopt (je verslijt namelijk de minder versleten kant)
ik ga eens horen wat ze mij in de garage aanraden maar als ze het een goed idee vinden verwissel ik de homokineten (ga er wel eerst nieuw vet in doen)
ik heb al meerdere malen gelezen dat na het wisselen van kant van de homokineten het kraken stopt (je verslijt namelijk de minder versleten kant)
ik ga eens horen wat ze mij in de garage aanraden maar als ze het een goed idee vinden verwissel ik de homokineten (ga er wel eerst nieuw vet in doen)
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: gekraak
deze voormiddag groot onderhoud gaan doen in de garage
toen ik onze t4 op de brug had gezet heb ik onze garagist eens gevraagd wat hij van die speling vond
het anwoord: oei oei alst da maar is , das de moeite ni
dus zeker geen probleem volgens hem
we zullen nu zien hoe het kraken evolueert (voor de moment eigenlijk niets) , als het nog voorkomt ga ik waarschijnlijk de binnenste homokineten eens voorzien van nieuw vet en omwisselen van kant dan kan de andere kant ook wat slijten
heb al meerdere malen gehoord dat het kraken hierna stopt
toen ik onze t4 op de brug had gezet heb ik onze garagist eens gevraagd wat hij van die speling vond
het anwoord: oei oei alst da maar is , das de moeite ni
dus zeker geen probleem volgens hem
we zullen nu zien hoe het kraken evolueert (voor de moment eigenlijk niets) , als het nog voorkomt ga ik waarschijnlijk de binnenste homokineten eens voorzien van nieuw vet en omwisselen van kant dan kan de andere kant ook wat slijten
heb al meerdere malen gehoord dat het kraken hierna stopt
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: gekraak
dank voor het vertalen van het Vlaams naar het Nederlands
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: gekraak
Multivan Generation schreef:dank voor het vertalen van het Vlaams naar het Nederlands
Ik rijd T-vier met veel plezier!!