Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem stuurbekrachtiging t4 2.4D 1996

vragen over de T4
Plaats reactie
Quint Blom
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2010, 22:23

Probleem stuurbekrachtiging t4 2.4D 1996

Bericht door Quint Blom »

Hallo ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik hier wat meer te weten kan komen over mijn probleem.
Vorige week onderweg :driveT4 op vakantie opeens m,n motordruk weg :ie en zag ik dikke witte rook uit m,n uitlaat komen.
De auto is op transport naar de garage :werkaanT4 gegaan en deze hebben geconstateerd dat er een probleem is met de brandstofpomp.
Nu is de distributieriem vervangen en alles is opnieuw afgesteld,brandstofpomp is echter nog niet vervangen wegens de hoge kosten.
De auto rijdt weer maar maar ik heb nu een tik in m,n motor die ik niet vertrouw :nuts .
Tevens maakt m,n stuur een jenkend geluid als ik m,n stuur draai :muur en de garage zei dat er een plas olie op de grond lag toen de auto daar afgeleverd was en dat de slang van de stuurbekrachtiging los zat(misschien met het optakelen gebeurd??)
Nu is het peil van de stuurbekrachtigingsvloeistof laag en ontstaan er minuscule belletjes in het reservoir als de motor heeft gedraaid.
Op dit forum heb ik gezien dat er ook een probleem kan ontstaan met de stuurbekrachtegingspomp bij het monteren van de distributieriem als de multisnaar niet losgehaald is.(zou de garage iets verzwijgen?)
Graag hoor ik of er iemand iets zinnigs kan zeggen op dit forum??
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Probleem stuurbekrachtiging t4 2.4D 1996

Bericht door HenkK »

Of ik iets zinnings kan zegen weet ik niet, Tikken kan van alles zijn. Belletjes in reservoir lijkt op een lek te duiden. Lekkende pomp of defect, slangen lek of stuurhuis. Stuurhuis kan je controleren door te kijken of er olie in de manchetten zit tussen stuurhuis en spoorstangen, zit daar olie in is het stuurhuis zeker lek. kun je proberen als volgt, motor aan, stuur helemaal naar L of R (hoogste druk). Als resorvoir helemaal leeg is geweest kan ook de pomp nu stuk zijn (tikken?). Bij mij was het stuurhuis lek, zelf vervangen, stuurt weer perfect maar ik vond het een lastige en vieze klus.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem stuurbekrachtiging t4 2.4D 1996

Bericht door Roger B. (11)61 »

distributie vervangen zonder de riem van dnamo en stuurbekrachtiging te verwijderen lijkt me volledig onmogelijk aangezien die over de krukaspulley loopt en die pulley er af moet om bij de distributie te komen.

Pomp gaat niet zomaar 1,2,3 stuk van even weinig olie hebben, maar als de aansluiting beschadigd is door afsleepwerkzaamheden kan je er wel een lekkage aan hebben.

Als die garage ziet dat er olie gelekt heeft, en dat de slang lekt, hebben ze dat toch ook verholpen neem ik aan?

Belletjes in het reservoir is meestal lucht in het systeem (tankje (te) leeg geweest) lucht haal je uit het systeem door met gevuld tankje het stuur met lopende motor een aantal keren volledig van links naar rechts te sturen en is er uit als er geen schuimvorming meer is.

Tikken kan vanalles zijn, is zonder extra info niet te bepalen hier..... kan brandstofpomptiming zijn, maar ook nokkenastiming, vaccumpomp noem maar op.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Quint Blom
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2010, 22:23

Re: Probleem stuurbekrachtiging t4 2.4D 1996

Bericht door Quint Blom »

Bedankt voor de reacties,het probleem met de stuurbekrachtiging is nu idd opgelost :lach nadat de garage de olie beter heeft afgevuld.
Hopen dat de belletjes nu ook wegblijven en dat er niets lek is.
De bus staat nu inmiddels bij een andere garage :werkaanT4 die het motorsysteem onder druk gaat zetten en dan gaat kijken wat er aan de hand is met de motor en wat er nu precies mis is en waar de tik vandaan komt.
Dit op aanraden van de jongens van de Brezan die eerst dachten dat het de nokkenas zou zijn maar toen kwam er iemand die eenzelfde probleem had gehad en waar het om een kapotte oliepomp ging.
We gaan het meemaken en hopelijk is het einde van m,n T4 nog niet in zicht aangezien een nieuwe brandstofpomp mij toch echt te veel geld gaat kosten(ongeveer 1500,- heb ik mij laten vertellen).
Morgenmiddag weet ik meer....
Plaats reactie