Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Electrisch probleem California

vragen over de T4
Plaats reactie
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Electrisch probleem California

Bericht door koekie520 »

M'n andere problemen zijn nog in evaluatie, en nu komt er weer iets bij.
We zijn verdomme zelfs vroeger uit vakantie moeten komen. :muur
We waren dus vertrokken voor enkele dagen ardennen/eifel. Onderweg viel me al op dat de spanning van de woonbatterij aan de lage kant was. (12.3V) Lampje van de alternator op het dashboard brandde niet, dus ik dacht geen probleem. Motorbatterij laadt wel.
's avonds bij de slaapplek nog 2 streepjes op de balk dus ik zet de koelkast maar uit. Kwestie van 'smorgens nog water voor de koffie en de was te kunnen pakken.
Dus vanmorgen, starten en gelijk ging de spanning van de woonbatterij nog naar beneden.
Eerst maar eens langs een kluswinkel voor wat schroevendraaiers om het scheidingsrelais na te kijken. We komen buiten, willen ff naar een rustig plekje rijden voor de klus en totaal nix meer.
Terug naar binnen voor startkabels dus. We geraken dus weg na enkele minuten aan een Nissan gehangen te hebben. Spanning op het display schommelt wat tussen 13 en 13,5.
We besluiten om langs een VW dealer te rijden maar de eerste blijkt gesloten. De 2e, zowat de kleinste van België denk ik, besluit dat de kabel van de alternator naar de batterij kapot is.
We besluiten dan maar naar huis te rijden. Sinds dan gaat de spanning op de display maar naar beneden tegen dat we thuis zijn net 12,0.
Gelijk begonnen en m'n eigen metertje bovengehaald. Alternator 13,2V en batterij 12,2V. Ze hebben gelijk!
Dan, bus aan de 220V voor de woonbatterij en ik merk dat het scheidingsrelais blijft plakken want ik krijg al 14,4V op m'n motorbatterij. Dus die halen we er uit. Er is meer, maar de pc doet lastig
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Electrisch probleem California

Bericht door koekie520 »

Als ik het zekeringkastje dat voor de batterij zit open doe zie ik aan de meest rechtse zekering de houder wat gesmolten is en in het deksel witte aanslag. Nu mijn vraag is, welke zekering dient voor wat? Als ik de zekeringen doormeet met de multimeter zijn ze ok, maar zou het kunnen dat ze geen grote stromen meer kunnen doorgeven. Is die meest rechtse zekering toevallig die van de alternator?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electrisch probleem California

Bericht door Multivan Generation »

Koekie zie hier:
kijk op pagina 6

en je vermoeden voor de meest rechter is juist :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Electrisch probleem California

Bericht door koekie520 »

@Peter Ontzettend bedankt voor de verdere info.

Ik heb ondertussen al naar een nieuwe doos gezocht. 'tzal toch een nieuwe worden.
'tschijnt ook een gekend probleem te zijn, vooral bij Sharan. Bij de dealer vervangen ze gelijk de kabel.

Eerst maar eens gewoon monteren en verdere metingen uitvoeren.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Electrisch probleem California

Bericht door koekie520 »

Nieuw kastje zit erin, nu heb ik een beetje m'n twijfels of ik die kabel ook nog zou vervangen.
De alternator geeft 14,3V en aan de batterijklemmen krijg ik 14,1V. Kan dit dan zo'n probleem zijn?
Wegens omstandigheden (fysieke beperking) heb ik niet direct de mogelijkheid om onder de auto te kruipen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electrisch probleem California

Bericht door Multivan Generation »

@ Koekie kom maar langs dit weekend,
dan doe ik het even voor je :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Electrisch probleem California

Bericht door limburger »

0,2 volt verlies is niet zo spannend. dat heb je al gauw als er wat stroom doorheen gaat. maar als iets smelt heb je plaatselijk een hoge overgangsweerstand, controleer goed de verbindingen!!

:driveT4 :T44EVER
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Electrisch probleem California

Bericht door koekie520 »

Ik heb hem toch maar vervangen met behulp van de buurman. Toch heel erg bedankt pascal :yes
De originele bleek 170Euro te kosten dus heb ik er zelf maar eentje gemaakt.
Doet me toch deugd om na lange tijd eindelijk meer dan 14V op m'n display te hebben. :adhd
Plaats reactie