Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Beste forum leden.
Een weekje vrij en goed weer voorspeld...
Vol goesting begonnen om de koppeling te vernieuwen stuitte ik op het probleem dat het mij niet lukt om op mijn eentje de bak te verwijden.
Moet het doen met de oprit op assteunen en gedaan volgens het vag werkplaats handboek (behalve dan de speciale bak en motorsteunen)
Tevergeefs alles terug gemonteerd, en zoekend naar een werkruimte en hulp.
Ik denk dat voor dat werk een hefbrug en baksteunen geen luxe is,
Moest er iemand de ruimte en tijd voor hebben om mij daarbij te helpen hoor ik het graag.
Heb alle onderdelen en genoeg handgereedschap alsook de centreertool liggen.
Ik woon in België meer bepaald Dendermonde.
Mvg jeremy
Een weekje vrij en goed weer voorspeld...
Vol goesting begonnen om de koppeling te vernieuwen stuitte ik op het probleem dat het mij niet lukt om op mijn eentje de bak te verwijden.
Moet het doen met de oprit op assteunen en gedaan volgens het vag werkplaats handboek (behalve dan de speciale bak en motorsteunen)
Tevergeefs alles terug gemonteerd, en zoekend naar een werkruimte en hulp.
Ik denk dat voor dat werk een hefbrug en baksteunen geen luxe is,
Moest er iemand de ruimte en tijd voor hebben om mij daarbij te helpen hoor ik het graag.
Heb alle onderdelen en genoeg handgereedschap alsook de centreertool liggen.
Ik woon in België meer bepaald Dendermonde.
Mvg jeremy
- Andre Buskop
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Hoi Jeremy,
Een goede motorsteun is echt noodzakelijk, je moet de motor met bak behoorlijk ver naar voren verplaatsen om de bak eruit te krijgen. Vergeet daarbij ook niet de uitlaatklem los te gooien. Om deze later vast te maken heb je ook een speciale tool nodig.
Een goede motorsteun is echt noodzakelijk, je moet de motor met bak behoorlijk ver naar voren verplaatsen om de bak eruit te krijgen. Vergeet daarbij ook niet de uitlaatklem los te gooien. Om deze later vast te maken heb je ook een speciale tool nodig.
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Rolkrik met een plankje ertussen onder het carter , en een standaard autokrikje gebruiken tussen motor en subframe om de motor zo naar voor te duwen lukt ook goed en makkelijk .Andre Buskop schreef: ↑18 apr 2022, 10:55 Hoi Jeremy,
Een goede motorsteun is echt noodzakelijk, je moet de motor met bak behoorlijk ver naar voren verplaatsen om de bak eruit te krijgen. Vergeet daarbij ook niet de uitlaatklem los te gooien. Om deze later vast te maken heb je ook een speciale tool nodig.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Hallo Andre,Andre Buskop schreef: ↑18 apr 2022, 10:55 Hoi Jeremy,
Een goede motorsteun is echt noodzakelijk, je moet de motor met bak behoorlijk ver naar voren verplaatsen om de bak eruit te krijgen. Vergeet daarbij ook niet de uitlaatklem los te gooien. Om deze later vast te maken heb je ook een speciale tool nodig.
Bedankt voor de tip, ik weet dat er een speciale tool is om de motor naar voor te verplaatsen, maart van de uitlaat wist ik niet staat ook niet beschreven in de werkplaatshandboek.
Kan je mij een foto of link geven van de uitlaat tool?
Mvg, jeremy
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Hey Pascal,Pascal-141 schreef: ↑18 apr 2022, 17:36Rolkrik met een plankje ertussen onder het carter , en een standaard autokrikje gebruiken tussen motor en subframe om de motor zo naar voor te duwen lukt ook goed en makkelijk .Andre Buskop schreef: ↑18 apr 2022, 10:55 Hoi Jeremy,
Een goede motorsteun is echt noodzakelijk, je moet de motor met bak behoorlijk ver naar voren verplaatsen om de bak eruit te krijgen. Vergeet daarbij ook niet de uitlaatklem los te gooien. Om deze later vast te maken heb je ook een speciale tool nodig.
De tip met het autokrikje ga ik volgende keer proberen, heb zo een video op youtube gezien waar ze dat ook zo gedaan haddden.
Ps: Moet de bak zo laag mogelijk komen?
Mvg, jeremy
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Je klikt de radiator naar voor , dan de pendelsteun verwijderen (dus die onderaan aan de achterzijde vd motor en bak) , aandrijfassen demonteren, schakelstangen losmaken aan de bak , massakabel en andere kleine dingen bij de bakniet vergeten los te maken , krikje tussen subframe en achterzijde motor plaatsen , rolkrik onder carter (met een plankje ertussen) . Dan baksteun losmaken . En dan voorzichting naar voor draaien . En dan kun je ook met de rolkrik de motor (en dus ook de bak) een beetje laten zakken . Let op , niet te veel zakken of je maakt de motorsteun kapot . Dan de bak losmaken vd motor , en de bak verwijderen . Het past net naast het subframe om de bak achteruit te trekken en weg te nemen.JeremyP schreef: ↑22 apr 2022, 23:22Hey Pascal,Pascal-141 schreef: ↑18 apr 2022, 17:36Rolkrik met een plankje ertussen onder het carter , en een standaard autokrikje gebruiken tussen motor en subframe om de motor zo naar voor te duwen lukt ook goed en makkelijk .Andre Buskop schreef: ↑18 apr 2022, 10:55 Hoi Jeremy,
Een goede motorsteun is echt noodzakelijk, je moet de motor met bak behoorlijk ver naar voren verplaatsen om de bak eruit te krijgen. Vergeet daarbij ook niet de uitlaatklem los te gooien. Om deze later vast te maken heb je ook een speciale tool nodig.
De tip met het autokrikje ga ik volgende keer proberen, heb zo een video op youtube gezien waar ze dat ook zo gedaan haddden.
Ps: Moet de bak zo laag mogelijk komen?
Mvg, jeremy
Met 2 personen lukt dat goed ( op de oprit) . Ik heb het ook al alleen gedaan ,maar terug monteren is wel zwaar dan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Je kan ook de voorpijp los maken van het volgende uitlaat deel, dan kan die rotklem aan het spruitstuk blijven zitten, en kan de motor toch ver genoeg naar voren.JeremyP schreef: ↑22 apr 2022, 23:17Hallo Andre,Andre Buskop schreef: ↑18 apr 2022, 10:55 Hoi Jeremy,
Een goede motorsteun is echt noodzakelijk, je moet de motor met bak behoorlijk ver naar voren verplaatsen om de bak eruit te krijgen. Vergeet daarbij ook niet de uitlaatklem los te gooien. Om deze later vast te maken heb je ook een speciale tool nodig.
Bedankt voor de tip, ik weet dat er een speciale tool is om de motor naar voor te verplaatsen, maart van de uitlaat wist ik niet staat ook niet beschreven in de werkplaatshandboek.
Kan je mij een foto of link geven van de uitlaat tool?
Mvg, jeremy
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Bedankt allen voor de tips, ik neem ze in acht bij de volgende poging.
Mvg Jeremy
Mvg Jeremy
- Andre Buskop
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
JeremyP schreef: ↑22 apr 2022, 23:17Hallo Andre,Andre Buskop schreef: ↑18 apr 2022, 10:55 Hoi Jeremy,
Een goede motorsteun is echt noodzakelijk, je moet de motor met bak behoorlijk ver naar voren verplaatsen om de bak eruit te krijgen. Vergeet daarbij ook niet de uitlaatklem los te gooien. Om deze later vast te maken heb je ook een speciale tool nodig.
Bedankt voor de tip, ik weet dat er een speciale tool is om de motor naar voor te verplaatsen, maart van de uitlaat wist ik niet staat ook niet beschreven in de werkplaatshandboek.
Kan je mij een foto of link geven van de uitlaat tool?
Mvg, jeremy
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Hoi, ik heb voor de uitlaatklemmen toen een ordinaire uitlaatklem van de juiste maat gebruikt. Je kent ze wel zo’n U met een recht stuk met twee moeren. Moeren even aan de andere zijde van het rechte stuk en de klem er tussen passen en met een steeksleutel de uitlaatklem uit elkaar draaien. Bij mij werkte dit goed.Andre Buskop schreef: ↑26 apr 2022, 09:33JeremyP schreef: ↑22 apr 2022, 23:17Hallo Andre,Andre Buskop schreef: ↑18 apr 2022, 10:55 Hoi Jeremy,
Een goede motorsteun is echt noodzakelijk, je moet de motor met bak behoorlijk ver naar voren verplaatsen om de bak eruit te krijgen. Vergeet daarbij ook niet de uitlaatklem los te gooien. Om deze later vast te maken heb je ook een speciale tool nodig.
Bedankt voor de tip, ik weet dat er een speciale tool is om de motor naar voor te verplaatsen, maart van de uitlaat wist ik niet staat ook niet beschreven in de werkplaatshandboek.
Kan je mij een foto of link geven van de uitlaat tool?
Mvg, jeremy
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Ok goed alternatief. Bedankt voor de tip ThomasEndebendebus schreef: ↑29 apr 2022, 21:37Hoi, ik heb voor de uitlaatklemmen toen een ordinaire uitlaatklem van de juiste maat gebruikt. Je kent ze wel zo’n U met een recht stuk met twee moeren. Moeren even aan de andere zijde van het rechte stuk en de klem er tussen passen en met een steeksleutel de uitlaatklem uit elkaar draaien. Bij mij werkte dit goed.
Mvg jeremy
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Hallo forumleden,
De bak is er ondertussen af.
kan iemand mij het aanhaalmoment van het vliegwiel geven (enkel vliegwiel) aab 2.4d bouwjaar 1991
Alvast bedankt.
Mvg jeremy
De bak is er ondertussen af.
kan iemand mij het aanhaalmoment van het vliegwiel geven (enkel vliegwiel) aab 2.4d bouwjaar 1991
Alvast bedankt.
Mvg jeremy
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Vliegwiel 60Nm + 90 graden
Drukplaat 20Nm
Drukplaat 20Nm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Bedankt voor de gegevens Peter
Re: Hulp bij vervanging koppeling 2.4d
Voilà de nieuwe koppeling zit er in.
Was wel nog een aardige klus met 2 man en auto op 2 assteunen
Om de motor goed naar voor te ztten hebben we de alternator los gemaakt.
Voor de uitlaatklemmen heb ik een tooltje gemaakt naar het idee van de bgs tool. Dat werkte goed
De reden om de koppeling te vervangen was een geruis op lage toeren bij optrekken en afremmen op de motor. Dit is verdwenen met de nieuwe koppeling. De veren in de oude koppelingsplaat zijn wat lam en hebben slijtagesporen op de uiteinden en vermoed dat dit de oorzaak was van het geruis.
Mvg jeremy
Was wel nog een aardige klus met 2 man en auto op 2 assteunen
Om de motor goed naar voor te ztten hebben we de alternator los gemaakt.
Voor de uitlaatklemmen heb ik een tooltje gemaakt naar het idee van de bgs tool. Dat werkte goed
De reden om de koppeling te vervangen was een geruis op lage toeren bij optrekken en afremmen op de motor. Dit is verdwenen met de nieuwe koppeling. De veren in de oude koppelingsplaat zijn wat lam en hebben slijtagesporen op de uiteinden en vermoed dat dit de oorzaak was van het geruis.
Mvg jeremy