Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

topsnelheid 130 pk ?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
hein uut mooi drenthe
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2007, 01:22
Locatie: mooi drenthe

topsnelheid 130 pk ?

Bericht door hein uut mooi drenthe »

Wat is de top van een 130 pk 2008 T5 ??
Ik moet morgen in de buurt van Oldenzaal zijn en ga de werkbus :driveT5 eens testen op de autobahn, ben wel nieuwgierig wat de mijne en die van een ander doet op de top.
De rooie is verkocht.
En inmiddels weer een andere rooie :driveT4
En nu weer een rooie :driveT5
En nu een blauwe :T5cruisin
Gebruikersavatar
pet
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 feb 2009, 09:37
Locatie: Hoorn

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door pet »

Dat vraag ik mij ook af, heb gisteren mijn T5 130PK gekregen maar heb sterk de indruk dat hij getuned is, vanavond dik 185 gereden (op de teller) en nog blijft hij doorgaan, neem aan dat een standaard 130 pk dat niet doet, daarnaast trekt hij als een lier!
Wat is normaal voor een 130 PK? :T54LIFE
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door marko t5 114 »

Normaal haalt een 130pk versie tussen de 170 en 180 km/h. hard rijden is geen kunst, zelfs niet met een T5 maar hard remmen met die snelheid vindt de T5 niet bepaald leuk. Ik spreek uit ervaring. Have fun, drive carefully!
Gebruikersavatar
zeef
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2007, 15:56

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door zeef »

180 op de teller, met een 130pk automaat.
Multivan T5 Comfortline 130pk
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door Donald4Motion »

marko t5 114 schreef:Normaal haalt een 130pk versie tussen de 170 en 180 km/h. hard rijden is geen kunst, zelfs niet met een T5 maar hard remmen met die snelheid vindt de T5 niet bepaald leuk. Ik spreek uit ervaring. Have fun, drive carefully!
Ik heb een 17inch remmenset eronder orgineel VW van het zogenaamde sportonderstel(whats in a name)
Ook die houden niet van remmen en met hoge snelheid vind ik ze gewoon gevaarlijk.
Maar test het eens op een rustige snelweg(met niemand achter je), even op de rem van zegmaar 160 naar 80 een soort noodstop.
Lisboa

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door Lisboa »

hein uut mooi drenthe schreef:Wat is de top van een 130 pk 2008 T5 ??
Ik moet morgen in de buurt van Oldenzaal zijn en ga de werkbus :driveT5 eens testen op de autobahn, ben wel nieuwgierig wat de mijne en die van een ander doet op de top.

Ik denk dat de top verschilt per T5.
Vorig jaar ben ik uit Oostenrijk terug gekomen en op de duitse autobahn regelmatig de 198-205 kmph aangetikt :ikrij (volgens de GPS) De auto was vol bepakt met vakantiespullen(tent-fietsen-etc.)
O ja, de fiamma fietsendrager is gewoon blijven plakken op de klep, dus die houdt 't ook vol :bifun

Later dat jaar waren er ook momenten dat ie niet boven de 168 kmph uit kwam :groteogen
In januari is de T5 terug geweest bij de de dealer voor onder andere een software update, volgens hen zou de auto kunnen inhouden wanneer de roetfilter zich schoonbrand. De wagens van de post zouden regelamtig terug komen vanwege de vele korte stukjes die zij rijden zonder dat de T5 echt goed warm wordt.
Eind januari ben ik nog naar Zwitserland gereden en opnieuw wou de T5 vlot richting de 190 kmph maar ik had er geen trek in om door te gaan omdat ik met 5 man in de T5 zat en mij verantwoordelijk voel voor mijn passagiers. De top vind ik zowieso niet erg belangrijk, wel erg prettig dat ik nog wat gas :ikrij over heb om vlot te kunnen inhalen en met een redelijk gemiddelde over de autobahn kan cruisen, tussen de 140-160 kmph vind ik hard zat.

:driveT5 Onze T5 (130pk) is 100% origineel en rijdt vaak lange stukken en zet 'm pas 'aan het werk' als ie goed warm is.

Groeten,

Luuk
Gebruikersavatar
zeef
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2007, 15:56

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door zeef »

Donald4Motion schreef:
marko t5 114 schreef:Normaal haalt een 130pk versie tussen de 170 en 180 km/h. hard rijden is geen kunst, zelfs niet met een T5 maar hard remmen met die snelheid vindt de T5 niet bepaald leuk. Ik spreek uit ervaring. Have fun, drive carefully!
Ik heb een 17inch remmenset eronder orgineel VW van het zogenaamde sportonderstel(whats in a name)
Ook die houden niet van remmen en met hoge snelheid vind ik ze gewoon gevaarlijk.
Maar test het eens op een rustige snelweg(met niemand achter je), even op de rem van zegmaar 160 naar 80 een soort noodstop.
Daarbij stijgt het dieselverbruik ook enorm bij hoge snelheden. En die noodstop ga je maken omdat er altijd weer zo'n ()$&_)#- hollander op het laatste moment naar rechts komt als jij komt aangejakkerd :X :X

Hier by the way ook 17", sportonderstel (met verlaging) en schijfremmen rondom.
Multivan T5 Comfortline 130pk
Damy

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door Damy »

Toen ik nog een 130Pk had heb ik 200km/h gehaald op de snelweg op de teller....en hij was niet leeg! :nuts :driveT5
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door Danny »

Ik ben er niet zeker van maar ik denk al wel eens 130 gereden te hebben en dat haalde ie vlotjes :gekte

grts Danny
Gebruikersavatar
Syste
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:41
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door Syste »

Donald4Motion schreef:Maar test het eens op een rustige snelweg(met niemand achter je), even op de rem van zegmaar 160 naar 80 een soort noodstop.
Ik zou die noodstop toch niet te vaak doen met de originele remmetjes..
Ik denk dat ze door de hitte lichtelijk krom trekken en je blijft dan zo'n vervelend trillinkje in je stuur overhouden..

Maar de 185 moet je toch zeker wel halen met de bus..
Ik kwam van Italie af met mijn volgepakte bus met campeerspullen en mijn vriendin (die weegt niet zo veel hoor) en haalde dat ook..
Ik denk dat ie nog ietsjes harder kon maar dit vond ik een beetje gevaarlijk worden met dat gewicht...
Gr.
Ruben
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door navi16 »

ik heb met 130PK tegen 200km/h gereden.
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door theo »

ik rij dagelijks 300 kilometer :bifun
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
T30 Sportline
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jan 2008, 18:54

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door T30 Sportline »

Met mijn T5 130 pk 4-motion heb ik 190 km/h op de teller gereden, in het buitenland (warm weer) ging de teller net iets over de 200 km/h..
bus is dan wel beladen met 500 kg en 18 inch velgen met een banden maat 255/45..
Gebruikersavatar
hein uut mooi drenthe
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2007, 01:22
Locatie: mooi drenthe

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door hein uut mooi drenthe »

Vanmiddag dus ongeveer 40 km aan 1 stuk op een mooie rustige autobahn (31) de meeste tijd volgas gereden en hij doet op de teller 180 en op de navigatie 169 en niet meer bus is helemaal standaard zoals ie van de dealer kwam en belading heb ik niet veel misschien 100 kilo bij mekaar aan gereedschap.
Valt me eigelijk een beetje tegen had verwacht dat er meer inzat omdat mijn eigen T4 met 102 pk vlot harder wil/kan.
De rooie is verkocht.
En inmiddels weer een andere rooie :driveT4
En nu weer een rooie :driveT5
En nu een blauwe :T5cruisin
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: topsnelheid 130 pk ?

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Tsja topsnelheden.
Ik rijd zelf een gechipte 174 pk dus aan mijn topsnelheid zal het niet liggen.
Maar daar gaat het niet om. Wat heel veel uitmaakt zijn de omstandigheden waarin wordt gereden.
Wat het aller aller meest uitmaakt bij hogere snelheden is de luchtweerstand.
Om het duidelijk te maken. Een windje tegen kan zomaar 20 km per uur van je topsnelheid af eten en een windje mee zomaar 20 km plus.
Dus de topsnelheid van je bus en alle verhalen van wat doet jouw bus dat is erg moeilijk te vergelijken. Laat alle standaard 130 pks onder de zelfde omstandigheden rijden en de verschillen zullen echt miniem zijn.
Een fietsendrager of een imperial of nog erger een skibox en je bus zal het op top echt afleggen tegen een andere 130 pk zonder, onder de zelfde omstandigheden.

Gooi al het overbodige gewicht uit je bus, brede banden met velgen eraf, pomp je banden flink hard op, Tank niet meer dan 10 liter, zoek een snelweg op in duitsland op een mooie droge dag,
Wel met een lekker windje mee en een stuk weg dat aardig afloopt. Neem geen passagiers mee.
Je geklokte snelheid zal echt fabelachtig zijn, leuk om het over te hebben op een verjaardag.
Monteer alles terug onderaangekomen en ga tanken. Vraag of er nog een paar mensen mee willen op je topsnelheid te bewonderen. Als hier op zijn minst niet 50 km per uur tussenzit dan weet ik het ook niet meer.
Ik bedoel maar je hebt een topsnelheid en een topsnelheid.
De topsnelheid die een fabrikant opgeeft in echte km is vaak al moeilijk te halen.

Veel succes allemaal.
Plaats reactie