Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
tweemassavliegwiel kapot? en dan?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
tweemassavliegwiel kapot? en dan?
Ik heb een ACV met ABT chip naar 128pk, hoogstwaarschijnlijk is mijn vliegwiel naar zijn grootje.
Past een 2mv uit een 150 pk en is het raadzaam om zo'n vliegwiel te monteren ipv een nieuwe voor een 102 pk?
Waarom ik denk dat het vliegwiel stuk is?
-onbelast rijden (cruise controll aan op vlakke weg) met toerental tussen 1200 - 2200 toeren ongeveer geeft een hinderlijke trilling in de auto (alsof de hele motor ligt te rammelen) als ik dan de CC uit zet (afremmen op de motor) of een tikkie gas bij geef (iets accelereren) is de trilling direct weg.
-soms bij optrekken gevoel alsof de koppeling "hapt" e ook dan gevoel dat hele motor in motorruimte ligt te rammelen.
De auto heeft ruim 360.000 gelopen geen info over historie koppeling en vliegwiel
Past een 2mv uit een 150 pk en is het raadzaam om zo'n vliegwiel te monteren ipv een nieuwe voor een 102 pk?
Waarom ik denk dat het vliegwiel stuk is?
-onbelast rijden (cruise controll aan op vlakke weg) met toerental tussen 1200 - 2200 toeren ongeveer geeft een hinderlijke trilling in de auto (alsof de hele motor ligt te rammelen) als ik dan de CC uit zet (afremmen op de motor) of een tikkie gas bij geef (iets accelereren) is de trilling direct weg.
-soms bij optrekken gevoel alsof de koppeling "hapt" e ook dan gevoel dat hele motor in motorruimte ligt te rammelen.
De auto heeft ruim 360.000 gelopen geen info over historie koppeling en vliegwiel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
150pk zal niet passen, is andere diameter
René
René
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
kee, setje voor 102 bestellen dus.... (499,- op ebay, vliegwiel, koppeling en drukgroep) merk: LUK
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
Dat valt mee, al blijft het een hoop geld. Ik betaalde alleen voor het tmvw al 700 euro
Doe je goed, voordeel halen daar waar het te halen valt.
René
Doe je goed, voordeel halen daar waar het te halen valt.
René
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
neem aan dat er ook nog prijsverschil zit tussen 102pk onderdelen en 150pk onderdelen dikke motor rijden is ook dik geld dokken over het algemeen
Tja, wordt toch al een dure operatie, probeer het zelf te doen, enige probleem is dat ik wel een brug heb maar geen plek om hem op te zetten (garage is maar 2.3 meter hoog ) dus het moet weer op de grond gebeuren.
en als de bak er dan af is OF repareren OF vervangen, al vragen ze voor een gereviseerde bak ook makkelijk 1000 euro, kun je een boel voor versleutelen....
Tja, wordt toch al een dure operatie, probeer het zelf te doen, enige probleem is dat ik wel een brug heb maar geen plek om hem op te zetten (garage is maar 2.3 meter hoog ) dus het moet weer op de grond gebeuren.
en als de bak er dan af is OF repareren OF vervangen, al vragen ze voor een gereviseerde bak ook makkelijk 1000 euro, kun je een boel voor versleutelen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
bij mij is het nu ook allemaal vervangen, het massa vliegwiel was ook alkapot en de koppeling versleten.
ik denk nu ook dat het massa vliegwiel nooit goed geweest is bij mij want hij rijdt soepelere weg nu. ik heb alleen geen last van trillingen gehad
van belang is dat je de drukgroep koppeling en massavliegwiel goed in elkaar zet
ik denk nu ook dat het massa vliegwiel nooit goed geweest is bij mij want hij rijdt soepelere weg nu. ik heb alleen geen last van trillingen gehad
van belang is dat je de drukgroep koppeling en massavliegwiel goed in elkaar zet
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
Heb je de motorsteunen al eens gecontroleerd of vervangen ? Die zijn ook wel eens de oorzaak van dat symptoom...Roger B. schreef: -soms bij optrekken gevoel alsof de koppeling "hapt" e ook dan gevoel dat hele motor in motorruimte ligt te rammelen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
De onderste heb ik liggen, maar je ziet er niet heel veel bijzonders aan, de andere moet ik ook nog eens vervangen, maar omdat de bak eraf moet en het vliegwiel vaak slecht lijkt te zijn bij de TDI motoren ga ik er vanuit dat het weleens de oplossing zou kunnen zijn, vooral in combinatie met die trilling bij constante snelheid rijden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
Toen mijn tweemassavliegwiel slecht was vernam je er met konstante snelheids niets van!
Alleen bij laag toeren en gas geven begon het enorm te trillen,beetje gas los en het was weer over!
Na vervanging was alles over en een enorme verbetering!
Alleen bij laag toeren en gas geven begon het enorm te trillen,beetje gas los en het was weer over!
Na vervanging was alles over en een enorme verbetering!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
dat trillen bij optrekken, was dat NA het loslaten van de koppeling (ook)?? de mijne trilt alleen tijdens het op laten komen van de koppeling en (anders) bij constante snelheid op vlakke weg bij toeren tussen pakweg 1200 en 2200 RPM...
denk dat ik anders maar begin met de motorsteunen en de bak nog effe laat zoals ie is, synchronisatie 3e versnelling...och die 3e kun je net zo goed overslaan.....
denk dat ik anders maar begin met de motorsteunen en de bak nog effe laat zoals ie is, synchronisatie 3e versnelling...och die 3e kun je net zo goed overslaan.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
dat lijkende happen van de koppeling dat ken ik wel, dat is nu bij mij helemaal over, dacht altijd dat het bij de bus hoorde, dat het door de chip kwam,
heb nu het idee dat deze chip gewoon echt laat begint , ook om het vliegwiel te sparen
heb nu het idee dat deze chip gewoon echt laat begint , ook om het vliegwiel te sparen
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
Ik heb geen happende koppeling gehad,alleen bij extreem zwaar wegtrekken met een aanhanger.
Als het trilllen bij mij begon dan wist je echt niet hoe snel of je het gas los zou laten!
Het was dan echt klapperen,zodat allles op het dashboard rammelde.
Het is moeilijk om iets te benoemen maar na vervanging van alles is er geen trilling meer te bespeuren.
Ook mijn tuning begint trouwens boven de 2000 rpm om de koppeling te ontzien.
Als het trilllen bij mij begon dan wist je echt niet hoe snel of je het gas los zou laten!
Het was dan echt klapperen,zodat allles op het dashboard rammelde.
Het is moeilijk om iets te benoemen maar na vervanging van alles is er geen trilling meer te bespeuren.
Ook mijn tuning begint trouwens boven de 2000 rpm om de koppeling te ontzien.
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
syncronisatiering kapot?
met tussengas rijden
met tussengas rijden
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
Ja, ho ff...stijnh schreef:syncronisatiering kapot?
met tussengas rijden
Alleen met terugschakelen. Versnelling in vrij zetten, koppeling los, gas geven, koppeling in en dan in de lagere versnelling zetten.
Dubbel klutsen heet niet voor niks zo.
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?
niet zo moeilijk doen jongens..... met gevoel rijden dan kun je zelfs zonder koppeling schakelen (bij een bak met goede synchromesch ringen) ik kan gewoon met de 3 rijden, en vaak ook zonder tandenpoetsen..... meestal sla ik de 3 gewoon over, gaat ook prima
maar ik rij daardoor wel als enige met de bus, mijn ega wil er daarom niet mee rijden....
maar ik rij daardoor wel als enige met de bus, mijn ega wil er daarom niet mee rijden....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon